20 sierpnia 2018 r. Imieniny obchodzą: Sabina, Sobiesław, Bernard

Pogoda: Siedlce

Numer 33
16-22 sierpnia 2018r.

menu

NEWS

Centrum przesiadkowe w Siedlcach - od września! Szczegóły w bieżącym wydaniu naszego tygodnika.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

21 czerwca 2017 r.

Tarczyca na diecie


fot. ARCHIWUM

Niektóre produkty spożywcze usprawniają funkcjonowanie tarczycy. Inne - wprost przeciwnie. Osoby z niewydolnością tego gruczołu nie tylko mogą, ale wręcz powinny stosować dietę. Co jeść, a czego unikać?

Znajdujący się z przodu szyi gruczoł produkuje hormony, które biorą udział w przemianie materii i mają tak szeroki zakres działań, że wpływają praktycznie na każdą komórkę organizmu. Zmniejszona aktywność tarczycy, czyli niedoczynność, to katastrofa dla metabolizmu. Choroba ta dotyka przede wszystkim kobiety - szacuje się, że niedoczynność ma 5-7% z nich.

Najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy jest choroba Hashimoto (zapalenie tarczycy Hashimoto), schorzenie o podłożu autoimmunologicznym, gdzie układ odpornościowy atakuje i niszczy tarczycę, upośledzając jej zdolność do produkcji hormonów.

W przypadku zdiagnozowanej niedoczynności niezbędne jest codzienne dostarczanie organizmowi brakujących hormonów - leczenie polega na ich uzupełnianiu i zwykle musi być kontynuowane do końca życia. To ważne, ponieważ nieleczone choroby tarczycy zaburzają funkcjonowanie całego organizmu, dając objawy w postaci m.in. nadwagi, senności, zaparć, suchej skóry, wypadania włosów, ciągłego uczucia zimna, zmęczenia, problemów z płodnością itp. W niedoczynności tarczycy olbrzymią rolę pełni właściwa dieta. Z czego powinna się składać?

 

Postaw na białko

Niezwykle ważne jest spożywanie dużych ilości białka. - Powinno ono pochodzić z chudych gatunków mięs, jak kurczak, indyk, królik, chuda wołowina, oraz niskotłuszczowego mleka i przetworów mlecznych. Cennym źródłem białka w diecie osób z niedoczynnością tarczycy są ryby dostarczające jednocześnie jodu, selenu, witaminy D oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaleca się konsumpcję ryb trzy - cztery razy w tygodniu - radzi Diana Wolańska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie i ekspert projektu „Zachowaj równowagę”, wyjaśniając, iż pełnowartościowe białko jest źródłem tyrozyny aminokwasu egzogennego będącego wyjściowym substratem do syntezy podstawowego hormonu tarczycy - tyroksyny (T4).

 

Tłuszcze? Tylko nienasycone

W przypadku niedoczynności szczególnie istotna jest podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. - Pobudzają one wątrobę do przemiany T4 w T3, zwiększając metabolizm ustroju oraz wrażliwość komórek na hormony tarczycy. Kwasy te zawarte są w znacznych ilościach w oliwie z oliwek, oleju lnianym, łososiu, makreli, pstrągu, tuńczyku. Zaleca się zastępowanie nasyconych kwasów tłuszczowych nienasyconymi oraz unikanie nadmiernego spożycia tłuszczów zarówno widocznych - masło, olej itp., jak i niewidocznych - obecnych m.in. w ciastach, batonach, tłustych gatunkach mięs itp. - mówi D. Wolańska.

 

Uwaga na gluten

Natomiast węglowodany powinny być łączone z błonnikiem pokarmowym wraz z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi oraz warzywami i owocami. Osobom z niedoczynnością tarczycy często towarzyszy insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość organizmu na hormon odpowiedzialny za regulację poziomu cukru we krwi, dlatego zaleca się spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto zatem postawić na kasze i dobrej jakości makarony. Artykuły przetworzone zwiększają procesy zapalne w organizmie. Uwaga! Nie ma twardych dowodów naukowych, że gluten pogarsza stan chorych na chorobę Hashimoto, są jednak takie przesłanki. Można ograniczyć ilość glutenu w diecie, szczególnie pszenicy, i sprawdzić, czy to nam pomaga. Nie wyłączajmy jednak zupełnie glutenu na własną rękę - lepiej skonsultować się z dietetykiem.

 

Błonnik to podstawa

Dieta w niedoczynności tarczycy powinna również dostarczać dużą ilość błonnika, który pomoże zaradzić zaparciom towarzyszącym chorobie. - Jego źródło powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, surowe i gotowane na parze warzywa oraz świeże lub suszone owoce - zaznacza dietetyk, zwracając uwagę, że bardzo ważne jest prawidłowe zbilansowanie jadłospisu w składniki pokarmowe istotne dla prawidłowej pracy tarczycy, m.in.: jod, cynk, selen, żelazo.

 

Czego unikać?

Przede wszystkim produktów o właściwościach wolotwórczych, czyli np. kapusty, brukselki oraz innych warzyw krzyżowych, jak kalafior, brokuły, jarmuż, kalarepa. - Z kolei w roślinach strączkowych, głównie w soi, znajdują się izoflawony sojowe, genisteina i daidzeina, które mogą zahamowywać syntezę hormonów tarczycy. Substancje antyodżywcze, przeciwwskazane dla osób z niedoczynnością tarczycy, znajdują się również w rzepie i brukwi - przypomina D. Wolańska.

 

Ćwiczenia - ważna rzecz

Ważne jest też regularne spożywanie czterech - pięciu posiłków w ciągu dnia w ok. trzygodzinnych odstępach. Po ostatni należy sięgnąć trzy godziny przed snem. Istotne jest także wypijanie ok. 2 l płynów dziennie - najlepiej wody oraz ziołowych herbat.

- Nie można też zapominać o aktywności fizycznej co najmniej trzy razy w tygodniu - przynajmniej przez 30 min, a najlepiej nawet 60 min. Szczególnie zaleca się uprawianie sportów aerobowych w godzinach porannych, np. bieg, basen, rower, marsz, oraz unikanie ćwiczeń, które zmuszają do krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Wykonywanie regularnych ćwiczeń przyczynia się do szeregu korzystnych zmian w organizmie, m.in. przyspiesza metabolizm i pozwala na działanie hormonom tarczycy w komórkach - tłumaczy dietetyk z IŻiŻ, zwracając uwagę, iż dieta w niedoczynności tarczycy pełni rolę terapeutyczną. - Poprzez prawidłowe zbilansowanie jadłospisu wspomagamy produkcję hormonalną tarczycy, dzięki czemu możemy obniżyć dawkę przyjmowanych leków hormonalnych i poprawić jakość życia - zauważa D. Wolańska.

MD

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Wprowadzenie relikwii św. Jana Pawła II


W czwartek 26 lipca parafia św. Anny w Wohyniu przeżywała odpust parafialny, podczas którego wprowadzono do kościoła relikwie św. Jana Pawła II. Eucharystii przewodniczył i homilię wygłosił kard. Stanisław Dziwisz.(Fot. Adam Tokarski)

FOTOGALERIA

Na pątniczym szlaku


Obdarowani Duchem Świętym - z tym hasłem idą do Matki, by dziękować, przepraszać, prosić i uczyć się od Maryi zaufania Bogu. 38 Piesza Pielgrzymka Podlaska na Jasną Górę wyruszyła! (Fot. Joanna Szubstarska, Iza Chajkaluk)

PATRONAT "ECHO"


Rok o. Pio
Dwa okrągłe jubileusze: 100 lat od otrzymania stygmatów i 50 lat od przejścia do domu Ojca - ten rok z pewnością będzie należał do św. o. Pio.
więcej »
Hosanna Festival
Chcesz spędzić rewelacyjnie ostatni weekend wakacji? Mamy coś dla Ciebie! Dwa dni wypełnione brzmieniem muzyki z przesłaniem, radością i tańcem razem ze wspaniałymi ludźmi, dla których Chrystus jest Drogą, Prawdą i Życiem! A może jesteś uzdolniony muzycznie: grasz lub śpiewasz?
więcej »
OSG 2018
Europejskie Centrum Biznesu oraz Prezydent Miasta Siedlce, mają zaszczyt i przyjemność zaprosić do udziału w IV edycji Ogólnopolskiego Szczytu Gospodarczego OSG 2018.
więcej »
Złota jesień
19 sierpnia w Suchożebrach już po raz 11 odbędzie się festyn rodzinny „Złota jesień” połączony z Gminnymi Dożynkami.
więcej »
Święto plonów
19 sierpnia w Mokobodach odbędą się Gminne Dożynki na terenach zielonych za kościołem. Podczas dożynek na scenie wystąpi Andrzej Rybiński oraz gwiazda wieczoru - zespół Basta, a także zespół Skolim i dzieci z jednostek oświatowych.
więcej »
Dożynki parafialne
26 sierpnia, po raz piąty parafia pw. św. Bartłomieja w Grębkowie zaprasza na Dożynkowy Festyn Parafialny.
więcej »
Dożynki gminne
26 sierpnia w Rzeczycy odbędą się Gminne Dożynki w gminie Międzyrzec Podlaski. Po Mszy św. o 13.00 nastąpi oficjalne otwarcie dożynek na placu przy remizie OSP.
więcej »
Powiatowe święto plonów
26 sierpnia w Wodyniach odbędą się Dożynki Powiatu Siedleckiego. Oficjalne otwarcie i ceremonia dzielenia chleba odbędą się o 13.15, a poprzedzone będą uroczystą Mszą św.
więcej »
Dni Ryk i gminne dożynki
Główną atrakcją Dni Ryk 2018 będzie zespół Zakopower. Doroczne święto miasta poprzedzi obchody gminnych dożynek.
więcej »
Wrota wolności
W niedzielę 9 września, o 13.00, na terenie przy prochowni w Kobylanach odbędzie się VI Letni Festiwal Biegów WROTA WOLNOŚCI.
więcej »
Dni z Doradztwem Rolniczym
W dniach 1-2 września na terenach Agencji Rozwoju Miasta w Siedlcach odbędą się XXV Jubileuszowe Międzynarodowe Dni z Doradztwem Rolniczym połączone z XIV Regionalną Wystawą Zwierząt Hodowlanych.
więcej »
 

POLECAMY


Drzwi do Bożej prawdy
Jeśli nasze próby lektury Pisma Świętego kończyły się niepowodzeniem, możemy zacząć w inny sposób. Autorzy „Biblii opowiedzianej” postanowili swoimi słowami zrelacjonować tę trudną księgę.
więcej »
Piękno uwiecznione
Zwiedzenie wiecznego miasta to pragnienie wielu osób. Tym, dla których pozostaje w sferze marzeń, polecamy albumy w szczególny sposób przybliżające piękno i majestat Watykanu.
więcej »
 

SONDA

 

100 dni abstynencji na 100-lecie niepodległości

Propozycja polskich biskupów pięknie wpisuje się w obchody odzyskania niepodległości.

Obawiam się, że to zadanie, które przerośnie Polaków.

Jeśli ktoś podejmuje abstynencję w konkretnej intencji, wytrzyma 100 dni bez alkoholu.

Nie podejmuję takich zobowiązań, bo nie piję.



LITURGIA SŁOWA


Poniedziałek XX tygodnia okresu zwykłego
Czytania:
Ez 24, 15-24; Pwt 32, 18-19. 20. 21 ;
Mt 19, 16-22

Ewangelia:
Mt 19, 16-22

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR