21 maja 2018 r. Imieniny obchodzą: Tymoteusz, Wiktor, Kryspin

Pogoda: Siedlce

Numer 20
17-23 maja 2018r.

menu

NEWS

W niedzielę 27 maja pod hasłem Kobieta - Życie+ w sanktuarium bł. Męczenników Podlaskich w Pratulinie odbędzie się III Diecezjalna Pielgrzymka Kobiet.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

21 czerwca 2017 r.

Tarczyca na diecie


fot. ARCHIWUM

Niektóre produkty spożywcze usprawniają funkcjonowanie tarczycy. Inne - wprost przeciwnie. Osoby z niewydolnością tego gruczołu nie tylko mogą, ale wręcz powinny stosować dietę. Co jeść, a czego unikać?

Znajdujący się z przodu szyi gruczoł produkuje hormony, które biorą udział w przemianie materii i mają tak szeroki zakres działań, że wpływają praktycznie na każdą komórkę organizmu. Zmniejszona aktywność tarczycy, czyli niedoczynność, to katastrofa dla metabolizmu. Choroba ta dotyka przede wszystkim kobiety - szacuje się, że niedoczynność ma 5-7% z nich.

Najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy jest choroba Hashimoto (zapalenie tarczycy Hashimoto), schorzenie o podłożu autoimmunologicznym, gdzie układ odpornościowy atakuje i niszczy tarczycę, upośledzając jej zdolność do produkcji hormonów.

W przypadku zdiagnozowanej niedoczynności niezbędne jest codzienne dostarczanie organizmowi brakujących hormonów - leczenie polega na ich uzupełnianiu i zwykle musi być kontynuowane do końca życia. To ważne, ponieważ nieleczone choroby tarczycy zaburzają funkcjonowanie całego organizmu, dając objawy w postaci m.in. nadwagi, senności, zaparć, suchej skóry, wypadania włosów, ciągłego uczucia zimna, zmęczenia, problemów z płodnością itp. W niedoczynności tarczycy olbrzymią rolę pełni właściwa dieta. Z czego powinna się składać?

 

Postaw na białko

Niezwykle ważne jest spożywanie dużych ilości białka. - Powinno ono pochodzić z chudych gatunków mięs, jak kurczak, indyk, królik, chuda wołowina, oraz niskotłuszczowego mleka i przetworów mlecznych. Cennym źródłem białka w diecie osób z niedoczynnością tarczycy są ryby dostarczające jednocześnie jodu, selenu, witaminy D oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaleca się konsumpcję ryb trzy - cztery razy w tygodniu - radzi Diana Wolańska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie i ekspert projektu „Zachowaj równowagę”, wyjaśniając, iż pełnowartościowe białko jest źródłem tyrozyny aminokwasu egzogennego będącego wyjściowym substratem do syntezy podstawowego hormonu tarczycy - tyroksyny (T4).

 

Tłuszcze? Tylko nienasycone

W przypadku niedoczynności szczególnie istotna jest podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. - Pobudzają one wątrobę do przemiany T4 w T3, zwiększając metabolizm ustroju oraz wrażliwość komórek na hormony tarczycy. Kwasy te zawarte są w znacznych ilościach w oliwie z oliwek, oleju lnianym, łososiu, makreli, pstrągu, tuńczyku. Zaleca się zastępowanie nasyconych kwasów tłuszczowych nienasyconymi oraz unikanie nadmiernego spożycia tłuszczów zarówno widocznych - masło, olej itp., jak i niewidocznych - obecnych m.in. w ciastach, batonach, tłustych gatunkach mięs itp. - mówi D. Wolańska.

 

Uwaga na gluten

Natomiast węglowodany powinny być łączone z błonnikiem pokarmowym wraz z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi oraz warzywami i owocami. Osobom z niedoczynnością tarczycy często towarzyszy insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość organizmu na hormon odpowiedzialny za regulację poziomu cukru we krwi, dlatego zaleca się spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto zatem postawić na kasze i dobrej jakości makarony. Artykuły przetworzone zwiększają procesy zapalne w organizmie. Uwaga! Nie ma twardych dowodów naukowych, że gluten pogarsza stan chorych na chorobę Hashimoto, są jednak takie przesłanki. Można ograniczyć ilość glutenu w diecie, szczególnie pszenicy, i sprawdzić, czy to nam pomaga. Nie wyłączajmy jednak zupełnie glutenu na własną rękę - lepiej skonsultować się z dietetykiem.

 

Błonnik to podstawa

Dieta w niedoczynności tarczycy powinna również dostarczać dużą ilość błonnika, który pomoże zaradzić zaparciom towarzyszącym chorobie. - Jego źródło powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, surowe i gotowane na parze warzywa oraz świeże lub suszone owoce - zaznacza dietetyk, zwracając uwagę, że bardzo ważne jest prawidłowe zbilansowanie jadłospisu w składniki pokarmowe istotne dla prawidłowej pracy tarczycy, m.in.: jod, cynk, selen, żelazo.

 

Czego unikać?

Przede wszystkim produktów o właściwościach wolotwórczych, czyli np. kapusty, brukselki oraz innych warzyw krzyżowych, jak kalafior, brokuły, jarmuż, kalarepa. - Z kolei w roślinach strączkowych, głównie w soi, znajdują się izoflawony sojowe, genisteina i daidzeina, które mogą zahamowywać syntezę hormonów tarczycy. Substancje antyodżywcze, przeciwwskazane dla osób z niedoczynnością tarczycy, znajdują się również w rzepie i brukwi - przypomina D. Wolańska.

 

Ćwiczenia - ważna rzecz

Ważne jest też regularne spożywanie czterech - pięciu posiłków w ciągu dnia w ok. trzygodzinnych odstępach. Po ostatni należy sięgnąć trzy godziny przed snem. Istotne jest także wypijanie ok. 2 l płynów dziennie - najlepiej wody oraz ziołowych herbat.

- Nie można też zapominać o aktywności fizycznej co najmniej trzy razy w tygodniu - przynajmniej przez 30 min, a najlepiej nawet 60 min. Szczególnie zaleca się uprawianie sportów aerobowych w godzinach porannych, np. bieg, basen, rower, marsz, oraz unikanie ćwiczeń, które zmuszają do krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Wykonywanie regularnych ćwiczeń przyczynia się do szeregu korzystnych zmian w organizmie, m.in. przyspiesza metabolizm i pozwala na działanie hormonom tarczycy w komórkach - tłumaczy dietetyk z IŻiŻ, zwracając uwagę, iż dieta w niedoczynności tarczycy pełni rolę terapeutyczną. - Poprzez prawidłowe zbilansowanie jadłospisu wspomagamy produkcję hormonalną tarczycy, dzięki czemu możemy obniżyć dawkę przyjmowanych leków hormonalnych i poprawić jakość życia - zauważa D. Wolańska.

MD

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Święto rodziny


W niedzielę 13 maja do sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin przybyli narzeczeni, małżeństwa i rodziny z dziećmi z całej diecezji. Tegoroczne spotkanie odbyło się pod hasłem „Rodzina drogą Kościoła”. [fot. K. Ochnio]

FOTOGALERIA

Jarmark św. Stanisława


Ponad 200 wystawców, występy artystyczne, a przede wszystkim słoneczna pogoda - tak wyglądał XI Jarmark św. Stanisława w Siedlcach, który odbywał się 11 i 12 maja. [fot. J. Kurzawa]

PATRONAT "ECHO"


Rok o. Pio
Dwa okrągłe jubileusze: 100 lat od otrzymania stygmatów i 50 lat od przejścia do domu Ojca - ten rok z pewnością będzie należał do św. o. Pio.
więcej »
Diecezjalna Pielgrzymka Kobiet
Odbędzie się już po raz trzeci w Pratulinie 27 maja.
więcej »
Na Bożą chwałę
27 maja w parafii pw. św. Małgorzaty w Ulanie odbędzie się II Festiwal Pieśni Maryjnej.
więcej »
Znów zagrają dla Jezusa
W gronie polskich miast, które w Boże Ciało zagrają dla Jezusa, po raz drugi znajdą się także Siedlce. Koncert uwielbienia „Siedlce dla Jezusa” ph. „Bądźcie mocni w Panu - siłą Jego Ducha” odbędzie się 31 maja, o 19.00, na płycie miejskiego lodowiska przy ul. B. Prusa 6.
więcej »
 

POLECAMY


Bóg nie umarł
Monolith Films przedstawia „Bóg nie umarł. Światło w ciemności”. Film w kinach od 18 maja!
więcej »
Grają o plac zabaw!
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 im. Władysława Broniewskiego w Siedlcach gra o nowy plac zabaw. Głosowanie trwa!
więcej »
 

SONDA

 

Miesiąc z Maryją...

uczestniczę w nabożeństwach majowych

kojarzy mi się z wiosną

odmawiam Litanię loretańską

nabożeństwo do Maryi nie powinno ograniczać się do jednego miesiąca

jest jak każdy inny



LITURGIA SŁOWA


Poniedziałek
Czytania:
Rdz 3, 9-15. 20; Ps 87, 1-3. 5-6
Ewangelia:
J 2, 1-11 albo J 19, 25-27 albo Łk 1, 26-38

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR