17 listopada 2018 r. Imieniny obchodzą: Waleria, Salomea, Grzegorz

Pogoda: Siedlce

Numer 46
15-21 listopada 2018r.

menu

NEWS

Jak świętowaliśmy 11 listopada? Przegląd relacji w bieżącym wydaniu ECHA!

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

21 czerwca 2017 r.

Tarczyca na diecie


fot. ARCHIWUM

Niektóre produkty spożywcze usprawniają funkcjonowanie tarczycy. Inne - wprost przeciwnie. Osoby z niewydolnością tego gruczołu nie tylko mogą, ale wręcz powinny stosować dietę. Co jeść, a czego unikać?

Znajdujący się z przodu szyi gruczoł produkuje hormony, które biorą udział w przemianie materii i mają tak szeroki zakres działań, że wpływają praktycznie na każdą komórkę organizmu. Zmniejszona aktywność tarczycy, czyli niedoczynność, to katastrofa dla metabolizmu. Choroba ta dotyka przede wszystkim kobiety - szacuje się, że niedoczynność ma 5-7% z nich.

Najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy jest choroba Hashimoto (zapalenie tarczycy Hashimoto), schorzenie o podłożu autoimmunologicznym, gdzie układ odpornościowy atakuje i niszczy tarczycę, upośledzając jej zdolność do produkcji hormonów.

W przypadku zdiagnozowanej niedoczynności niezbędne jest codzienne dostarczanie organizmowi brakujących hormonów - leczenie polega na ich uzupełnianiu i zwykle musi być kontynuowane do końca życia. To ważne, ponieważ nieleczone choroby tarczycy zaburzają funkcjonowanie całego organizmu, dając objawy w postaci m.in. nadwagi, senności, zaparć, suchej skóry, wypadania włosów, ciągłego uczucia zimna, zmęczenia, problemów z płodnością itp. W niedoczynności tarczycy olbrzymią rolę pełni właściwa dieta. Z czego powinna się składać?

 

Postaw na białko

Niezwykle ważne jest spożywanie dużych ilości białka. - Powinno ono pochodzić z chudych gatunków mięs, jak kurczak, indyk, królik, chuda wołowina, oraz niskotłuszczowego mleka i przetworów mlecznych. Cennym źródłem białka w diecie osób z niedoczynnością tarczycy są ryby dostarczające jednocześnie jodu, selenu, witaminy D oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaleca się konsumpcję ryb trzy - cztery razy w tygodniu - radzi Diana Wolańska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie i ekspert projektu „Zachowaj równowagę”, wyjaśniając, iż pełnowartościowe białko jest źródłem tyrozyny aminokwasu egzogennego będącego wyjściowym substratem do syntezy podstawowego hormonu tarczycy - tyroksyny (T4).

 

Tłuszcze? Tylko nienasycone

W przypadku niedoczynności szczególnie istotna jest podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. - Pobudzają one wątrobę do przemiany T4 w T3, zwiększając metabolizm ustroju oraz wrażliwość komórek na hormony tarczycy. Kwasy te zawarte są w znacznych ilościach w oliwie z oliwek, oleju lnianym, łososiu, makreli, pstrągu, tuńczyku. Zaleca się zastępowanie nasyconych kwasów tłuszczowych nienasyconymi oraz unikanie nadmiernego spożycia tłuszczów zarówno widocznych - masło, olej itp., jak i niewidocznych - obecnych m.in. w ciastach, batonach, tłustych gatunkach mięs itp. - mówi D. Wolańska.

 

Uwaga na gluten

Natomiast węglowodany powinny być łączone z błonnikiem pokarmowym wraz z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi oraz warzywami i owocami. Osobom z niedoczynnością tarczycy często towarzyszy insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość organizmu na hormon odpowiedzialny za regulację poziomu cukru we krwi, dlatego zaleca się spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto zatem postawić na kasze i dobrej jakości makarony. Artykuły przetworzone zwiększają procesy zapalne w organizmie. Uwaga! Nie ma twardych dowodów naukowych, że gluten pogarsza stan chorych na chorobę Hashimoto, są jednak takie przesłanki. Można ograniczyć ilość glutenu w diecie, szczególnie pszenicy, i sprawdzić, czy to nam pomaga. Nie wyłączajmy jednak zupełnie glutenu na własną rękę - lepiej skonsultować się z dietetykiem.

 

Błonnik to podstawa

Dieta w niedoczynności tarczycy powinna również dostarczać dużą ilość błonnika, który pomoże zaradzić zaparciom towarzyszącym chorobie. - Jego źródło powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, surowe i gotowane na parze warzywa oraz świeże lub suszone owoce - zaznacza dietetyk, zwracając uwagę, że bardzo ważne jest prawidłowe zbilansowanie jadłospisu w składniki pokarmowe istotne dla prawidłowej pracy tarczycy, m.in.: jod, cynk, selen, żelazo.

 

Czego unikać?

Przede wszystkim produktów o właściwościach wolotwórczych, czyli np. kapusty, brukselki oraz innych warzyw krzyżowych, jak kalafior, brokuły, jarmuż, kalarepa. - Z kolei w roślinach strączkowych, głównie w soi, znajdują się izoflawony sojowe, genisteina i daidzeina, które mogą zahamowywać syntezę hormonów tarczycy. Substancje antyodżywcze, przeciwwskazane dla osób z niedoczynnością tarczycy, znajdują się również w rzepie i brukwi - przypomina D. Wolańska.

 

Ćwiczenia - ważna rzecz

Ważne jest też regularne spożywanie czterech - pięciu posiłków w ciągu dnia w ok. trzygodzinnych odstępach. Po ostatni należy sięgnąć trzy godziny przed snem. Istotne jest także wypijanie ok. 2 l płynów dziennie - najlepiej wody oraz ziołowych herbat.

- Nie można też zapominać o aktywności fizycznej co najmniej trzy razy w tygodniu - przynajmniej przez 30 min, a najlepiej nawet 60 min. Szczególnie zaleca się uprawianie sportów aerobowych w godzinach porannych, np. bieg, basen, rower, marsz, oraz unikanie ćwiczeń, które zmuszają do krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Wykonywanie regularnych ćwiczeń przyczynia się do szeregu korzystnych zmian w organizmie, m.in. przyspiesza metabolizm i pozwala na działanie hormonom tarczycy w komórkach - tłumaczy dietetyk z IŻiŻ, zwracając uwagę, iż dieta w niedoczynności tarczycy pełni rolę terapeutyczną. - Poprzez prawidłowe zbilansowanie jadłospisu wspomagamy produkcję hormonalną tarczycy, dzięki czemu możemy obniżyć dawkę przyjmowanych leków hormonalnych i poprawić jakość życia - zauważa D. Wolańska.

MD

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Wolność tańcem malowana


„Polskie DNA - wolność tańcem malowana” - widowisko muzyczne Alternatywnego Teatru Tańca LUZ - zainaugurowało cykl wydarzeń wpisujących się w obchody 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Muzyczny spektakl został wystawiony w sali „Podlasie” Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach 8 listopada. Chętnie będą mogli obejrzeć go także 11 i 27 listopad. [fot. Jarosław Grudziński]

FOTOGALERIA

100 lat Niepodległej


Siedleckie uroczystości z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości zainaugurowała Msza św. w intencji ojczyzny sprawowana w kościele pw. św. Józefa. Uczestniczyli w niej mieszkańcy miasta, organizacje społeczne, szkoły, służby mundurowe i samorządowcy. Po zakończeniu Eucharystii uroczyście odsłonięto i poświęcono tablicę upamiętniającą 100-lecie odzyskania niepodległości. Jest ona umiejscowiona na obelisku, który powstał staraniem wszystkich siedleckich parafii. Następnie uczestnicy uroczystości przeszli pod pomnik Wolności, gdzie miał miejsce dalszy ciąg jubileuszowych obchodów. [fot. Witold Bobryk]

PATRONAT "ECHO"


Rok o. Pio
Dwa okrągłe jubileusze: 100 lat od otrzymania stygmatów i 50 lat od przejścia do domu Ojca - ten rok z pewnością będzie należał do św. o. Pio.
więcej »
Przed Orszakiem św. Mikołaja
„Aby podobać się Bogu i ludziom - św. Mikołaj i św. Stanisław Kostka w oczach dzieci i młodzieży” - to hasło ogólnopolskiego konkursu literacko-plastycznego ogłoszonego przez parafię pw. św. Mikołaja w Lublinie.
więcej »
 

POLECAMY


Otwórz się na cud uzdrowienia
Współczesny świat różni się od tego, któremu stawiał czoło za czasów swojego ziemskiego życia Jezus. Osiągnęliśmy ogromne postępy w dziedzinie medycyny, psychologii oraz opieki zdrowotnej. Jednak zdobycze te nie pozwoliły rozwiązać wszystkich problemów, z jakimi borykają się ludzie.
więcej »
Na tak!
Brak właściwych granic ochronnych w życiu każdego to poważny problem, a ból spowodowany agresją ze strony innych jest ogromny.
więcej »
Rekolekcje dla małżeństw
W dniach 16-18 listopada w diecezjalnym domu rekolekcyjnym w Siedlanowie odbędą się rekolekcje dla małżeństw ph. Świętość w codziennym życiu.
więcej »
Przegląd Teatrów Obrzędowych
17 listopada, o 10.00, w sali teatralnej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Mordach odbędzie się II Regionalny Przegląd Teatrów Obrzędowych.
więcej »
To ty, szare Podlasie, rodzona ma kraino
Świętując jubileusz odzyskania przez Polskę niepodległości, warto skupić uwagę na tym, co działo się sto lat temu w miejscu, gdzie dzisiaj żyjemy. Książka „Tak rodziła się Niepodległość. Południowe Podlasie 1918” odsłania przed czytelnikiem panoramę wydarzeń sprzed wieku.
więcej »
 

SONDA

 

Światowy Dzień Ubogich jest okazją do...

pomocy potrzebujących

uświadomienia sobie, że bieda ma różne twarze

lekcją dzielenia się z drugim człowiekiem

przypomnienie, że miłosierdzie można czynić gestem i słowem

naukę, że czasem mniej znaczy więcej



LITURGIA SŁOWA


Sobota
Czytania:
;
Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR