21 maja 2018 r. Imieniny obchodzą: Tymoteusz, Wiktor, Kryspin

Pogoda: Siedlce

Numer 20
17-23 maja 2018r.

menu

NEWS

W niedzielę 27 maja pod hasłem Kobieta - Życie+ w sanktuarium bł. Męczenników Podlaskich w Pratulinie odbędzie się III Diecezjalna Pielgrzymka Kobiet.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Rozmaitości

 
 

DIETA NA MEDAL

25 lipca 2017 r.

Dieta wspomagająca stawy


fot. PIXABAY.COM

Na stan stawów i sprawność ruchową człowieka wpływa jego sposób odżywiania się. Odpowiednia dieta zapobiega bólom stawów, może opóźnić proces chorobowy lub złagodzić dolegliwości towarzyszące chorobom stawów. Są też produkty spożywcze, które nasilają dolegliwości.

Składnikiem odżywczym ważnym dla zdrowia stawów jest białko, podstawowy budulec chrząstki stawowej. Dlatego też poleca się spożywać jaja, chude produkty mleczne (twarogi, jogurty, kefiry), mięso drobiowe oraz ryby.

Usprawnienie działania przeciążonych lub zaatakowanych chorobą stawów umożliwia spożywanie białka kolagenu. Naturalnie występuje on w różnych galaretkach mięsnych (galarety z nóżek, głowizny) i rybnych oraz w galaretkach owocowych.

Kwasy tłuszczowe omega-3 polepszają ruchomość stawów, gdyż sprzyjają powstawaniu związków zapobiegających procesom zapalnym stawów. Mogą też łagodzić objawy zapalenia stawów. Najlepszym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie (halibut, łosoś, makrela, sardynki, śledź, tuńczyk). Produkty te powinny być stałym składnikiem diety. Dla zdrowia stawów polecane są także oleje (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek), orzechy włoskie i siemię lniane. Dostarczają kwasów omega-3 oraz witaminę E, która ma działanie przeciwzapalne. W diecie zapewniającej dobrą kondycję stawów powinny znaleźć się również warzywa i owoce. Najbardziej wskazane to: marchew, dynia, brokuły, szpinak, kapusta, buraki, seler, por, morele, porzeczki, truskawki, cytrusy, owoce dzikiej róży. Warzywa i owoce są źródłem witamin o działaniu przeciwutleniającym. Zapobiegają zwyrodnieniom stawów, gdyż niszczą wolne rodniki, które sprzyjają powstawaniu zmian zapalnych stawów. Zawarta w owocach i warzywach witamina C jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien. Naturalnym przeciwutleniaczem jest witamina E. Występuje dość powszechnie w żywności m.in. w olejach, margarynach i kiełkach pszenicy. Istotnym składnikiem diety bezpiecznej dla stawów są pełnoziarniste produkty: razowe pieczywo i makarony, brązowy ryż, kasze, płatki owsiane. Dostarczają one błonnika pokarmowego, który pozwala utrzymywać prawidłową masę ciała i nie przeciążać stawów. Ważne jest dostarczanie z dietą również składników mineralnych (cynk, żelazo, siarka).

Aby utrzymać stawy jak najdłużej w dobrym stanie, należy ograniczyć - albo w ogóle wykluczyć - spożywanie niektórych produktów. Najlepiej unikać spożywania tłuszczów zwierzęcych (smalec, masło, słonina, tłusta wieprzowina, tłuste wędliny, podroby). Tłuszcz zwierzęcy zmniejsza przyswajalność białek. Niewskazane jest spożywanie produktów zawierających kwas arachidonowy, który może sprzyjać stanom zapalnym stawów (czerwone mięso, olej słonecznikowy, kukurydziany). W celu ochrony stawów nie należy pić mocnej kawy, mocnej herbaty oraz alkoholu, które zmniejszają przyswajalność białka. Poza wymienionymi, inne produkty mogą też szkodzić stawom, co jest cechą indywidualną. Dlatego też, gdy komuś dokuczają stawy, należy zwrócić uwagę, czy po spożyciu jakiegoś produktu dolegliwości się nasilają. Wskazane jest wykluczenie takiego produktu z diety.

Milena Wasilewska

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Święto rodziny


W niedzielę 13 maja do sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin przybyli narzeczeni, małżeństwa i rodziny z dziećmi z całej diecezji. Tegoroczne spotkanie odbyło się pod hasłem „Rodzina drogą Kościoła”. [fot. K. Ochnio]

FOTOGALERIA

Jarmark św. Stanisława


Ponad 200 wystawców, występy artystyczne, a przede wszystkim słoneczna pogoda - tak wyglądał XI Jarmark św. Stanisława w Siedlcach, który odbywał się 11 i 12 maja. [fot. J. Kurzawa]

PATRONAT "ECHO"


Rok o. Pio
Dwa okrągłe jubileusze: 100 lat od otrzymania stygmatów i 50 lat od przejścia do domu Ojca - ten rok z pewnością będzie należał do św. o. Pio.
więcej »
Diecezjalna Pielgrzymka Kobiet
Odbędzie się już po raz trzeci w Pratulinie 27 maja.
więcej »
Na Bożą chwałę
27 maja w parafii pw. św. Małgorzaty w Ulanie odbędzie się II Festiwal Pieśni Maryjnej.
więcej »
Znów zagrają dla Jezusa
W gronie polskich miast, które w Boże Ciało zagrają dla Jezusa, po raz drugi znajdą się także Siedlce. Koncert uwielbienia „Siedlce dla Jezusa” ph. „Bądźcie mocni w Panu - siłą Jego Ducha” odbędzie się 31 maja, o 19.00, na płycie miejskiego lodowiska przy ul. B. Prusa 6.
więcej »
W jednym miejscu
Jednego dnia w jednym miejscu spotkają się wszyscy, którzy chcą robić coś dla swojego otoczenia. Mowa o II Dniu Siedleckich Organizacji Pozarządowych, który odbędzie się 25 maja na pl. im. gen Sikorskiego.
więcej »
 

POLECAMY


Bóg nie umarł
Monolith Films przedstawia „Bóg nie umarł. Światło w ciemności”. Film w kinach od 18 maja!
więcej »
Grają o plac zabaw!
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 im. Władysława Broniewskiego w Siedlcach gra o nowy plac zabaw. Głosowanie trwa!
więcej »
 

SONDA

 

Miesiąc z Maryją...

uczestniczę w nabożeństwach majowych

kojarzy mi się z wiosną

odmawiam Litanię loretańską

nabożeństwo do Maryi nie powinno ograniczać się do jednego miesiąca

jest jak każdy inny



LITURGIA SŁOWA


Poniedziałek
Czytania:
Rdz 3, 9-15. 20; Ps 87, 1-3. 5-6
Ewangelia:
J 2, 1-11 albo J 19, 25-27 albo Łk 1, 26-38

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR