25 lutego 2018 r. Imieniny obchodzą: Wiktor, Cezary, Zygfryd

Pogoda: Siedlce

Numer 8
22-28 lutego 2018r.

menu

NEWS

24 lutego w Radzyniu Podlaskim odbędzie się III Diecezjalny Kongres Różańcowy.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Rozmaitości

 
 

DIETA NA MEDAL

25 lipca 2017 r.

Dieta wspomagająca stawy


fot. PIXABAY.COM

Na stan stawów i sprawność ruchową człowieka wpływa jego sposób odżywiania się. Odpowiednia dieta zapobiega bólom stawów, może opóźnić proces chorobowy lub złagodzić dolegliwości towarzyszące chorobom stawów. Są też produkty spożywcze, które nasilają dolegliwości.

Składnikiem odżywczym ważnym dla zdrowia stawów jest białko, podstawowy budulec chrząstki stawowej. Dlatego też poleca się spożywać jaja, chude produkty mleczne (twarogi, jogurty, kefiry), mięso drobiowe oraz ryby.

Usprawnienie działania przeciążonych lub zaatakowanych chorobą stawów umożliwia spożywanie białka kolagenu. Naturalnie występuje on w różnych galaretkach mięsnych (galarety z nóżek, głowizny) i rybnych oraz w galaretkach owocowych.

Kwasy tłuszczowe omega-3 polepszają ruchomość stawów, gdyż sprzyjają powstawaniu związków zapobiegających procesom zapalnym stawów. Mogą też łagodzić objawy zapalenia stawów. Najlepszym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie (halibut, łosoś, makrela, sardynki, śledź, tuńczyk). Produkty te powinny być stałym składnikiem diety. Dla zdrowia stawów polecane są także oleje (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek), orzechy włoskie i siemię lniane. Dostarczają kwasów omega-3 oraz witaminę E, która ma działanie przeciwzapalne. W diecie zapewniającej dobrą kondycję stawów powinny znaleźć się również warzywa i owoce. Najbardziej wskazane to: marchew, dynia, brokuły, szpinak, kapusta, buraki, seler, por, morele, porzeczki, truskawki, cytrusy, owoce dzikiej róży. Warzywa i owoce są źródłem witamin o działaniu przeciwutleniającym. Zapobiegają zwyrodnieniom stawów, gdyż niszczą wolne rodniki, które sprzyjają powstawaniu zmian zapalnych stawów. Zawarta w owocach i warzywach witamina C jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien. Naturalnym przeciwutleniaczem jest witamina E. Występuje dość powszechnie w żywności m.in. w olejach, margarynach i kiełkach pszenicy. Istotnym składnikiem diety bezpiecznej dla stawów są pełnoziarniste produkty: razowe pieczywo i makarony, brązowy ryż, kasze, płatki owsiane. Dostarczają one błonnika pokarmowego, który pozwala utrzymywać prawidłową masę ciała i nie przeciążać stawów. Ważne jest dostarczanie z dietą również składników mineralnych (cynk, żelazo, siarka).

Aby utrzymać stawy jak najdłużej w dobrym stanie, należy ograniczyć - albo w ogóle wykluczyć - spożywanie niektórych produktów. Najlepiej unikać spożywania tłuszczów zwierzęcych (smalec, masło, słonina, tłusta wieprzowina, tłuste wędliny, podroby). Tłuszcz zwierzęcy zmniejsza przyswajalność białek. Niewskazane jest spożywanie produktów zawierających kwas arachidonowy, który może sprzyjać stanom zapalnym stawów (czerwone mięso, olej słonecznikowy, kukurydziany). W celu ochrony stawów nie należy pić mocnej kawy, mocnej herbaty oraz alkoholu, które zmniejszają przyswajalność białka. Poza wymienionymi, inne produkty mogą też szkodzić stawom, co jest cechą indywidualną. Dlatego też, gdy komuś dokuczają stawy, należy zwrócić uwagę, czy po spożyciu jakiegoś produktu dolegliwości się nasilają. Wskazane jest wykluczenie takiego produktu z diety.

Milena Wasilewska

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Spektakl o unitach


Już po raz 16 w Gminnym Centrum Kultury w Drelowie odbyła się premiera spektaklu nawiązującego do prześladowań i męczeństwa unitów, zatytułowanego „Są obok nas”. Jego scenariusz przygotowała Ewa Strok, która też wyreżyserowała spektakl. [fot. P. Stefaniuk]

FOTOGALERIA

Festiwal Kolęd i Szczodrywek nad Bugiem


Na deskach sceny Włodawskiego Domu Kultury zaprezentowało się 19 zespołów w tym dwa z Białorusi i cztery z Ukrainy. Przyjechali śpiewacy m.in. z Wyryk, Woli Uhruskiej, Zabłocia, Kamienia czy Dorohuska. Organizatorami wydarzenia kulturalnego było starostwo powiatowe, WDK, a także Fundacja Wrota Europy. [fot. JS]

PATRONAT "ECHO"


„Pielgrzym pokoju”
Rozpoczął się pierwszy etap Konkursu Papieskiego organizowanego przez Instytut Tertio Millennio. Hasło tegorocznej, 14 już rywalizacji brzmi „Jan Paweł II - Pielgrzym pokoju”.
więcej »
Pamięci niezłomnych
Prelekcją poświęconą niezłomnym zainaugurowane zostaną gminne obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W programie uroczystości przewidzianej na 4 marca w Kobylanach jest także koncert i projekcja filmu.
więcej »
 

POLECAMY


Być sobą
Kazania bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFM Cap nieodmiennie od lat przyciągają swoją lekkością, a zarazem szczerą troską, żarliwością, miłością do Kościoła i ojczyzny, wyrażanymi w prosty, bezpośredni sposób.
więcej »
Prawdziwa historia
Film pt. „Moją miłość” - fabularna opowieść o Rachel Joy Scott, pierwszej spośród 13 ofiar strzelaniny w Columbine High School - w kinach od 2 marca!
więcej »
Trudne miejsca w Ewangelii
Książka Gianfranco Ravasiego „Trudne miejsca w Ewangelii. Skandalizujące słowa Jezusa” jest znakomitą podpowiedzią dla ludzi pragnących czytać słowo Boże, rozumieć je i żyć nim na co dzień!
więcej »
Doświadczanie krzyża
Siedem rozważań drogi krzyżowej na siedem tygodni Wielkiego Postu. Krótkie, trafne i zróżnicowane medytacje do wspólnego i indywidualnego rozważania, dla dorosłych i młodzieży.
więcej »
 

SONDA

 

Czas Wielkiego Postu jest okazją do...

nawrócenia, czyli przemiany swojego życia

głębszego zaufania Bogu i szukania Jego woli

powzięcia dobrych postanowień

udziału w nabożeństwach wielkopostnych, jak Gorzkie żale czy Droga Krzyżowa

żarliwszej modlitwy i częstszej lektury Pisma Świętego



LITURGIA SŁOWA


Niedziela
Czytania:
Rdz 22, 1-2. 9-13. 15-18; Ps 116B (115), 10 i 15. 16-17. 18-19 ;
Rz 8, 31b-34

Ewangelia:
Mk 9, 2-10

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR