25 lutego 2018 r. Imieniny obchodzą: Wiktor, Cezary, Zygfryd

Pogoda: Siedlce

Numer 8
22-28 lutego 2018r.

menu

NEWS

24 lutego w Radzyniu Podlaskim odbędzie się III Diecezjalny Kongres Różańcowy.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Rozmaitości

 
 

Dietetyk radzi

10 stycznia 2018 r.

Dieta na pamięć i koncentrację

Z każdym rokiem można zaobserwować wzrastające zainteresowanie zdrowym trybem życia, w tym racjonalnym odżywianiem. Niewiele osób jednak zastanawia się, jak nasze pożywienie może wpływać na koncentrację i pamięć.

Bez odpowiedniego „paliwa” nasze neurony wolniej przewodzą impulsy nerwowe, spada szybkość uczenia się i zapamiętywania. Co warto więc zastosować w swojej diecie i o czym stale pamiętać? Zanim zaczniemy szukać niecodziennych wspomagaczy koncentracji i pamięci, warto zacząć od podstawowego składnika, w jaki powinniśmy zaopatrzyć nasz mózg - jest ni, woda. Potrzebna jest do wszystkich reakcji zachodzących w organizmie. W licznych badaniach wskazuje się, że nawet niewielkie odwodnienie w okolicach 1-2% może pogarszać zdolności poznawcze, wzmagając odczucie zmęczenia i zaburzając koncentrację.

Warto wyrobić w sobie nawyk picia wody regularnie między posiłkami, a nie dopiero w momencie, kiedy mamy odczucie pragnienia. Uzupełnianie diety kwasami tłuszczowymi omega-3 może mieć istotny wpływ na poprawę funkcji poznawczych u ludzi, a także przyczyniać się do zmniejszenie nasilenia objawów związanych z demencją, chorobą Alzheimera czy depresją. Cennych kwasów omega-3 należy szukać w tłustych rybach, takich jak śledź, halibut, makrela, łosoś, w migdałach i orzechach - szczególnie włoskich, siemieniu lnianym, awokado oraz w olejach - rzepakowym oraz lnianym.

Istotnym składnikiem jest również lecytyna. Stanowi niezwykle cenne źródło choliny - niezbędnego substratu do syntezy acetylocholiny będącej przekaźnikiem impulsów nerwowych, który decyduje o prawidłowym przebiegu procesów uczenia się oraz koncentracji. Niedobory lecytyny mogą powodować obniżenie sprawności pracy umysłowej, dlatego szczególnie przy występującej konieczności wzmożonej i długotrwałej koncentracji warto wzbogacić swoją dietę w żółtka jaj, soję lub orzechy włoskie.

Guarana jest rośliną znaną z właściwości pobudzających. Skutecznie znosi zmęczenie fizyczne i psychiczne, a także zwiększa zdolność koncentracji i przyspiesza zapamiętywanie. Taki wpływ na organizm ma zawarta w guaranie kofeina, której ilość jest kilkakrotnie większa niż w ziarnach kawowca. Dodatkowym atutem ekstraktu z pestek guarany jest posiadanie właściwości antyoksydacyjnych oraz przeciwbakteryjnych. Zgodnie z pojawiającymi się doniesieniami, zwiększone spożycie flawonoidów w diecie może być korzystne dla uwagi, pamięci oraz szybkości przetwarzania psychoruchowego w populacji ogólnej. Wyroby kakaowe i czekoladowe z wysoką zawartością kakao są uznawane za bogate źródło flawonoidów. Warto więc włączyć do swojej diety kakao oraz czekoladę z wysoką zawartością kakao, pamiętając oczywiście o umiarze. Okazuje się, że zmiana zawartości kalorii w diecie jest potencjalnym środkiem, za pomocą którego można oddziaływać na zdolności poznawcze. Umiarkowane ograniczenie kalorii i dostosowanie do indywidualnych potrzeb może chronić mózg poprzez zmniejszenie oksydacyjnego uszkodzenia białek komórkowych, lipidów i kwasów nukleinowych.

Warto na co dzień zadbać o prawidłowe źródło energii dla naszego mózgu wraz z niezbędnymi dla niego składnikami, które wspierają dobrą kondycję i pamięć.

mgr inż. Milena Wasilewska - dietetyk kliniczny

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Spektakl o unitach


Już po raz 16 w Gminnym Centrum Kultury w Drelowie odbyła się premiera spektaklu nawiązującego do prześladowań i męczeństwa unitów, zatytułowanego „Są obok nas”. Jego scenariusz przygotowała Ewa Strok, która też wyreżyserowała spektakl. [fot. P. Stefaniuk]

FOTOGALERIA

Festiwal Kolęd i Szczodrywek nad Bugiem


Na deskach sceny Włodawskiego Domu Kultury zaprezentowało się 19 zespołów w tym dwa z Białorusi i cztery z Ukrainy. Przyjechali śpiewacy m.in. z Wyryk, Woli Uhruskiej, Zabłocia, Kamienia czy Dorohuska. Organizatorami wydarzenia kulturalnego było starostwo powiatowe, WDK, a także Fundacja Wrota Europy. [fot. JS]

PATRONAT "ECHO"


„Pielgrzym pokoju”
Rozpoczął się pierwszy etap Konkursu Papieskiego organizowanego przez Instytut Tertio Millennio. Hasło tegorocznej, 14 już rywalizacji brzmi „Jan Paweł II - Pielgrzym pokoju”.
więcej »
Pamięci niezłomnych
Prelekcją poświęconą niezłomnym zainaugurowane zostaną gminne obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W programie uroczystości przewidzianej na 4 marca w Kobylanach jest także koncert i projekcja filmu.
więcej »
 

POLECAMY


Być sobą
Kazania bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFM Cap nieodmiennie od lat przyciągają swoją lekkością, a zarazem szczerą troską, żarliwością, miłością do Kościoła i ojczyzny, wyrażanymi w prosty, bezpośredni sposób.
więcej »
Prawdziwa historia
Film pt. „Moją miłość” - fabularna opowieść o Rachel Joy Scott, pierwszej spośród 13 ofiar strzelaniny w Columbine High School - w kinach od 2 marca!
więcej »
Trudne miejsca w Ewangelii
Książka Gianfranco Ravasiego „Trudne miejsca w Ewangelii. Skandalizujące słowa Jezusa” jest znakomitą podpowiedzią dla ludzi pragnących czytać słowo Boże, rozumieć je i żyć nim na co dzień!
więcej »
Doświadczanie krzyża
Siedem rozważań drogi krzyżowej na siedem tygodni Wielkiego Postu. Krótkie, trafne i zróżnicowane medytacje do wspólnego i indywidualnego rozważania, dla dorosłych i młodzieży.
więcej »
 

SONDA

 

Czas Wielkiego Postu jest okazją do...

nawrócenia, czyli przemiany swojego życia

głębszego zaufania Bogu i szukania Jego woli

powzięcia dobrych postanowień

udziału w nabożeństwach wielkopostnych, jak Gorzkie żale czy Droga Krzyżowa

żarliwszej modlitwy i częstszej lektury Pisma Świętego



LITURGIA SŁOWA


Niedziela
Czytania:
Rdz 22, 1-2. 9-13. 15-18; Ps 116B (115), 10 i 15. 16-17. 18-19 ;
Rz 8, 31b-34

Ewangelia:
Mk 9, 2-10

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR