25 marca 2019 r. Imieniny obchodzą: Maria, Wieńczysław, Ireneusz

Pogoda: Siedlce

Numer 12
21-27 marca 2019r.

menu

NEWS

Mamy dla Państwa osiem zaproszeń na seanse 2D do kina Helios w Siedlcach. By wziąć udział w konkursie, należy wysłać SMS o treści: ECHO2.odpowiedź na numer 7168 (1,23 zł z VAT) od czwartku, 21 marca, od godz. 10.00, do środy, 27 marca, do godz. 22.00. Wygra osiem osób, które najciekawiej odpowiedzą na pytanie: „Na jakie filmy lubisz chodzić do kina i dlaczego?”.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Kościół

 
 

Najświętsze Serce Jezusa i Maryi

6 czerwca 2018 r.

Serce


fot. PIXABAY.COM

Są słowa, które znaczą tak wiele, że w rzeczywistości nie znaczą nic. Stają się wytrychem, przy pomocy którego wszystko chce się otworzyć, ponazywać. Dochodzą do tego matryce kulturowe, stereotypy. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy „sacrum” próbuje się objaśniać przy pomocy pojęć wziętych ze sfery „profanum”. Łatwo wtedy o nieporozumienie.

Niekiedy zarzuca się teologom kaznodziejom, że mówią „ponad głowami”. Złożone sformułowania, utkane mądrymi cytatami i poetyckimi strofami może i brzmią atrakcyjnie, ale nijak nie są w stanie poruszyć. Dlaczego? Bo ludzie ich nie rozumieją. Niejednokrotnie, tworząc konstrukcję logiczną kazania/homilii, zakładamy określoną wiedzę u słuchaczy, spójne rozumienie pojęć, kontekstów itp. I tu się zaczynają schody. Okazuje się, że znajomość teologii, Biblii ogranicza się do zbioru definicji „wykutych” przy okazji przygotowania do Pierwszej Komunii św. lub bierzmowania. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy „sacrum” próbuje się objaśniać przy pomocy pojęć wziętych ze sfery „profanum”. Łatwo wtedy o nieporozumienie.

Klasycznym przykładem owego potencjalnego pomieszania pojęć może być „serce”. To ulubione słowo kaznodziejów, autorów pieśni religijnych, także tekstów liturgicznych. Nie ma w tym nic złego. Występuje ono niezliczoną ilość razy w Piśmie Świętym, zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie. Odwołują się doń autorzy psalmów, ksiąg mądrościowych, prorocy. Do symboliki serca odnosił się Jezus. Pisał o nim św. Paweł. Problem w tym, że w wyobrażeniu potocznym - nazwijmy je umownie „świeckim” - nader często przyjmuje ono kształt czerwonego owalu, stanowiąc wyraz gorących uczuć, emocji, miłości. Uwielbiają je rysować dzieci na laurkach dedykowanych swoim mamusiom, tatusiom, dziadkom. Noszeni gwałtownymi miłosnymi porywami nastolatkowie przy jego pomocy wyznają sobie miłość. Serce występuje w wielu graficznych odmianach w galeriach emotikonów w każdym smartfonie. Znamy to? Doskonale. Dlaczego o tym piszę? - może ktoś się dziwić. Ano dlatego, że takie wyobrażenie serca mocno wdrukowuje się w nas, tworząc pewien schemat. Kiedy próbujemy interpretować - według wdrukowanego popkulturowo klucza - słowo Boże, sztukę sakralną, teksty modlitw liturgicznych itd. może dojść do niemałego nieporozumienia. W Piśmie Świętym bowiem pojęcie serca znacznie różni się od jego potocznego, sielankowo-laurkowego rozumienia. O tym chciałbym dziś napisać.

 

Centrum dowodzenia

W znaczeniu dosłownym to oczywiście organ ciała - mówi się o nim w Piśmie Świętym przy okazji opisów anatomicznych. Ważniejsze jest inne znaczenie: w sensie duchowym odnosi się ono do sfery wewnętrznej w człowieku, jego osobowości, zdolności intelektualnych, natury. Stanowi swoiste duchowe centrum całego ludzkiego życia - tutaj podejmowane są najważniejsze decyzje, rodzą się uczucia, w nim dokonuje się afirmacja najważniejszych prawd wiary. Kiedy kreślimy na sobie znak krzyża, słowom: „W imię Ojca i Syna…”, towarzyszy ruch zstępujący dłoni od czoła do serca, komunikując niejako kierunek rozwoju mojej wiary, historii zbawienia. Oto przyjmuję rozumem (dotykam głowy), że Bóg Ojciec świat stworzył, określił jego spójność, przyczynowość, nadał mu sens. Przyjmuję fakt, iż posłał nań swojego Jednorodzonego Syna, aby mnie zbawić - że Jezus „opuścił śliczne nieba i obrał ziemskie barłogi”, jak śpiewamy w jednej z kolęd, w określonym celu. Dotykając swojego serca, ja wyrażam pragnienie, by tę prawdę nie tylko przyjąć intelektem, ale w pełni ją afirmować - uczynić centralną w swoim życiu, uczynić fundamentem dla podejmowanych decyzji, wszelkiego budowania. Tu nie chodzi o emocje, o psychologizowanie (modne dziś na ambonie). Raczej o stałość relacji z Panem Bogiem, twardą postawę życiową, konsekwencje wyborów, gotowość do podjęcia walki o swoje zbawienie, nawrócenie.

 

Sanktuarium

„Leksykon Biblijny” podaje nam kilkadziesiąt różnych znaczeń słowa „serce”. W nim zawierają się ludzkie plany i pragnienia (Prz 16,9; Dz 5,4), jest siedzibą wierności (1 Sm 18,1). Tu zapadają decyzje o posłuszeństwie bądź nieposłuszeństwie (Dzn 7,39), w nim mieści się mądrość, ale też głupota (Prz 22,15). „Z obfitości serca mówią usta” - nauczał Jezus (Mt 12,34). Czasem jest synonimem sumienia (1 J 3,19), dlatego może istnieć serce czyste, dobre, ale też złe, niewierne (Łk 6,45). Św. Paweł pisze, że całe życie jest „listem pisanym w ludzkim sercu” (2 Kor 2,2n). Bóg zapisuje swoje prawo w ludzkim sercu (Hbr 8,10) - aby mógł działać, człowiek musi się Nań otworzyć, być posłusznym, zaufać. On chce zabrać od nas „serce kamienne” - nieczułe, okrutne, obojętne i dać nam „serce z ciała” - wrażliwe, pełne miłości, gotowości do służenia innym. Serce stanowi miejsce najgłębszych poruszeń, emocji, motywów działania, często ukrytych przed samym człowiekiem, dlatego tylko Pan Bóg jest w stanie je przeniknąć, zbadać je (Ps 7,10; PS 26,2). „Serce jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne - któż je zgłębi? Ja, Pan, badam serce i doświadczam sumienie, bym mógł każdemu oddać stosownie do jego postępowania, według owoców jego uczynków”.

To tylko przykłady znaczeń daleko wykraczających poza laurkowy kształt czerwonego owalu.

 

Serce Maryi i Jezusa

W czerwcu obchodzimy w Kościele dwie piękne uroczystości: najpierw Najświętszego Serca Pana Jezusa, dzień później wspomnienie Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny. Na znanym na całym świecie obrazie Jezusa Miłosiernego Zbawiciel wskazuje swoje serce - z niego wypływają dwa promienie światła. Aby zrozumieć w pełni symbolikę tych obrazów, trzeba sięgnąć po ich biblijną interpretację. Dosłowne przebicie serca Jezusa Ukrzyżowanego było nie tylko elementem żołnierskiej okrutnej tradycji. To symbol „miłości do końca” - jak pisze św. Jan - szczytowy element Jego Paschy, klucz do zrozumienia, kim jest Bóg, jakie są Jego zamysły. Jeden z najwybitniejszych ojców Kościoła Orygenes pisał, że należy interpretować Serce Boga jako potęgę Jego rozumu i władzę kierowania wszechświatem, a Jego Słowo jako posłańca niosącego wieść o tym, co jest w Jego Sercu. Serce i Biblia zostały przez niego odniesione do siebie nawzajem: słowo Biblii to nic innego jak opowieść o wnętrzu Serca Boga. Myśl tę rozwinął po latach św. Augustyn w swoich notatkach i komentarzach do Psalmu 22 [21]. Augustyn twierdził, że „otwierając bok Jezusa włócznią, Rzymianin w symboliczny sposób otworzył ludzkości dostęp do tajemnic ukrytego od wieków planu Bożego: planu ukrytego w Sercu Boga” (List 140).

Oddając zatem cześć Sercu Jezusa, chylimy w pokorze czoło przed odwiecznym Bożym zamysłem, Jego nieskończoną miłością, która nie była jakąś utopią, „mitem ku pokrzepieniu serc”, ale została potwierdzona konkretnymi czynami. Tam szukamy swojej tożsamości, nadziei dla siebie. Cześć oddawana Sercu Jezusa domaga się czytania Biblii, czyli odkrywania tego, co jest treścią życia i siłą pulsowania Serca Jezusa. „Disce cor Dei in verbis Dei” - poznaj serce Boga w Bożych słowach - pisał przy końcu VI w. św. Grzegorz Wielki (List 5,46). Czy o tym myślimy? Czy zdajemy sobie sprawę, jak istotne konsekwencje płyną z kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa?

 

Serce Maryi to otwarta księga

To obraz szczególnej solidarności z Synem, znak miłości i całkowitego oddania Panu Bogu, zgoda na cierpienie. Symeon przepowiedział to jej już na początku: „A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu” (Łk 2,34). Proroctwo dopełniło się na Golgocie.

„Moje Niepokalane Serce będzie twoją ucieczką i drogą, która cię zaprowadzi do Boga” - zapewniała 19 wieków później Matka Boża Łucję podczas objawień w Fatimie. Po latach wizjonerka pisała: „Zaprowadzić w świecie nabożeństwo do Niepokalanego Serca Maryi oznacza doprowadzić ludzi do całkowitego poświęcenia się nawróceniu, oddaniu, głębokiej czci i miłości”. Taki jest najgłębszy sens kultu Niepokalanego Serca Maryi. I znów dotykamy istoty niniejszych rozważań: kiedy mowa o Jej sercu, nie chodzi o emocje, poetyckie strofy. Raczej o twardą walkę dokonującą się każdego dnia. O gotowość do tracenia życia dla innych, walkę o zachowanie kierunku drogi. Czasem odnosi się wrażenie - słuchając kazań, konferencji - że poza teologicznymi uniesieniami (czasem, niestety, totalnie „niestrawnymi”, niezrozumiałymi dla „zwykłego” człowieka), powtarzanymi w kółko tymi samymi wyuczonymi frazami, niewiele z nich wynika. Można zbudować „atmosferę”, wzmocnić emfazę - tylko co z tego?

 

Ks. Paweł Siedlanowski

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Wystawa w bibliotece


W środę 20 marca odbył się wernisaż 16 edycji wystawy pokonkursowej twórczości plastycznej osób niepełnosprawnych „Siedlce, Podlasie i Anioły 2019”. W holu biblioteki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach zgromadzili się goście i artyści, ich opiekunowie, nauczyciele, terapeuci, kierownicy placówek oraz rodzice. [fot. M. Król]

FOTOGALERIA

Pomoc dla Jemenu


17 marca w Centrum Duszpastersko-Charytatywnym w Siedlcach Francesco Martialis, dyrektor Caritas Dżibuti, spotkał się z wolontariuszami Caritas Diecezji Siedleckiej. Jako naoczny świadek wydarzeń w Jemenie opowiedział o kryzysie humanitarnym, z jakim mierzą się miliony mieszkańców tego kraju. Mówił również o sytuacji chrześcijańskich wolontariuszy w muzułmańskim kraju. [fot. M. Król]

PATRONAT "ECHO"


Konkurs Papieski
Czego nie wiemy o życiu i nauczaniu św. Jana Pawła II? Okazją do zweryfikowania wiedzy na temat spuścizny Papieża Polaka jest konkurs organizowany przez Instytut Tertio Millennio. Tegorocznej, jubileuszowej edycji przyświeca hasło „Dar na stulecie”.
więcej »
O Bożym miłosierdziu
„Miłość i Miłosierdzie” to niezwykła opowieść o polskiej zakonnicy, s. Faustynie - uznanej za świętą przez papieża Jana Pawła II, mistyczce i wizjonerce, która w swoim życiu stanęła przed wykonaniem bardzo ważnej misji.
więcej »
Mistrzostwa Polski w Halowej Piłce Nożnej Borowie 2019
13 i 14 kwietnia odbędą się finały XVIII Mistrzostw Polski Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w Halowej Piłce Nożnej Borowie 2019.
więcej »
Dowartościować rolnictwo
5 kwietnia w Centralnej Bibliotece Rolniczej im. Michała Oczapowskiego w Warszawie odbędzie się konferencja pt. „Konstytucyjne uwarunkowania ustroju rolnego w Polsce - teoria i praktyka”.
więcej »
Wyjść naprzeciw wszystkim uczniom
29 marca odbędzie się konferencja informacyjna zorganizowana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną we Włodawie we współpracy z wydziałem pedagogiki i psychologii UMCS. Jej temat to: „Edukacja włączająca - alternatywa i przestrzeń dla rozwoju”.
więcej »
Siedleckie Targi Pracy
W piątek 12 kwietnia, od 10.00 do 13.00, w hali sportowej „Samochodówki”, tj. Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach, odbędą się XVI Siedleckie Targi Pracy.
więcej »
Wiosna na polu i w ogrodzie
W niedzielę 7 kwietnia przy ul. Kazimierzowskiej w Siedlcach odbędzie się XIII Wiosna na polu i w ogrodzie.
więcej »
Grand Prix Lubelszczyzny
31 marca w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Kąkolewnicy odbędzie się XX turniej z cyklu Grand Prix Lubelszczyzny - Otwarte Mistrzostwa Powiatu Radzyńskiego w Szachach.
więcej »
 

POLECAMY


Rekolekcje z filmem
NoveKino Siedlce zaprasza na kolejną odsłonę cyklu Filmowe Rekolekcje, która odbędzie się 2 kwietnia, o 19.00. Tego dnia można będzie obejrzeć najnowszą produkcję Michała Kondrata „Miłość i miłosierdzie”.
więcej »
Czy to już koniec naszej cywilizacji?
Takie i podobne im pytania w historii świata stawiane było po wielokroć. Najczęściej padały w momentach przełomowych, gdy wydawało się, iż „nieuchronne” jest tuż obok, że wszystko, co dotąd było znane, co konstytuowało ład społeczny, zniknie.
więcej »
Krzyż znakiem nadziei
Podążanie za Jezusem śladem Jego Drogi Krzyżowej warto pogłębić odpowiednimi rozważaniami.
więcej »
 

SONDA

 

Czas Wielkiego Postu jest okazją do...

nawrócenia, czyli przemiany swojego życia

głębszego zaufania Bogu i szukania Jego woli

powzięcia dobrych postanowień

udziału w nabożeństwach wielkopostnych, jak Gorzkie żale czy Droga Krzyżowa

żarliwszej modlitwy i częstszej lektury Pisma Świętego



LITURGIA SŁOWA



Czytania:
; ;

Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR