2 kwietnia 2020 r. Imieniny obchodzą: Maria, Franciszek, Urban

Pogoda: Siedlce

Numer 14
02-08 kwietnia 2020r.

menu

NEWS

Jak pobrać e-wydanie ostatniego numeru ECHA? Na stronie głównej www.echokatolickie.pl pod zdjęciem okładki ostatniego numeru „EK” jest adnotacja: „pobierz pełne wydanie”. Klikamy w nią, a następnie w zdjęciem jedynki z numerem, który chcemy pobrać. Aby uzyskać dostęp do wybranego e-wydania należy wysłać SMS o treści DOSTEP na nr 7168. Koszt SMS to 1,23 zł z VAT.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

18 marca 2020 r.

Jak wzmocnić swój organizm?


fot. PIXABAY.COM

Rozsądek i zdrowe jelita to podstawa w ochronie przed koronawirusem - mówi Beata Mońka, dietetyk. Jak wzmocnić odporność organizmu, aby skutecznie zabezpieczyć go przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami?

Najwięcej zachorowań z powodu „grasujących” bakterii i wirusów notuje się zazwyczaj od stycznia do kwietnia. - Ze względu na osłabioną odporność o tej porze roku bakterie chorobotwórcze, wirusy grypy itp. zwiększają swoją aktywność - potwierdza B. Mońka i apeluje, by dbać o odporność, która jest podstawą ochrony przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Specjalistka ds. żywienia nie ma wątpliwości: - Lęk, strach i inne negatywne emocje skutecznie obniżają naszą osłabioną o tej porze roku odporność. Dobrze jest zatem skupić się nie na lęku i panice z powodu ogłoszonej pandemii wirusa, ale na wdrożeniu środków zapobiegawczych. Potraktujmy koronawirusa jako wyzwanie i zróbmy wszystko, co w naszej mocy, aby stawić czoła temu patogenowi - podkreśla B. Mońka. Jakie kroki należy przedsięwziąć? - Jeśli twoja odporność jest słaba i często łapiesz przeziębienia, odbuduj ją. Natomiast osoby rzadko (bądź wcale) chorujące z powodu bakterii czy wirusów chorobotwórczych nie powinny ustawać w podejmowaniu działań celem wzmacniania odporności.

Silna odporność jest bowiem najlepszą ochroną przed infekcjami - przypomina.

Zauważając, iż głównym narządem, gdzie tworzy się 80% komórek odpornościowych, są jelita, dietetyczka uwrażliwia, iż zdrowe i prawidłowo funkcjonujące to podstawa do budowania silnej armii przeciwciał zdolnych do walki z patogenami.

Co trzeba zrobić? - Po pierwsze: nie wolno panikować. Wirus jest i panika w niczym nie pomoże, a wręcz może niekorzystnie zadziałać na naszą odporność - tłumaczy B. Mońka. I apeluje: - Postawmy na rozsądek! W ferworze zakupów podejmujmy roztropne decyzje. Przemyślmy listę potrzebnych produktów. Zastanówmy się, co wzmocni odporność, a co ją osłabi czy wręcz zniszczy. Zamiast słodzonych napojów, czipsów lub słodyczy, które zdecydowanie obniżają odporność, wybierajmy świeże warzywa, pełnoziarniste kasze i tłoczone na zimno oleje, najlepiej ekologiczne, wolne od pozostałości sztucznych nawozów i oprysków - wymienia.

 

Na liście zdrowotnych porad

Jako pierwszy krok na drodze wzmacniania odporności dietetyczka wskazuje troskę o prawidłową dietę. - Pij ciepłą wodę. Możesz okrasić ją sokiem z cytryny lub octem jabłkowym - podpowiada, wyjawiając, iż zapotrzebowanie na wodę zależy od wieku, płci, wagi, diety, ilości soli w pożywieniu, rodzaju aktywności fizycznej i klimatu. - Przeciętne zapotrzebowanie na wodę wynosi: dla dzieci do 10 kg - 100 ml/kg masy ciała; dla dzieci od 10 do 20 kg - 50 ml na każdy dodatkowy kg; dla ważących 20-30 kg - 20 ml na każdy dodatkowy kg; w przypadku dorosłych - ok. 30 ml/kg masy ciała; dla osób z nadwagą oblicza się zapotrzebowanie indywidualnie - objaśnia.

Wśród innych wskazówek dotyczących prawidłowego żywienia B. Mońka podaje m.in.: picie kwasu buraczanego, co wspomaga regenerację i funkcjonowanie jelit, i unikanie cukru rafinowanego w postaci białego cukru, trzcinowego, słodyczy, słodkich bułek, białej mąki itp. - Jedzmy też warzywa, w tym kiszone. Niech właśnie warzywa będą podstawą naszych posiłków - uwrażliwia. - Podawajmy je w różnej postaci - jako kolorowe surówki, sałatki, koktajle warzywne, zupy, duszone, pieczone. Wybierajmy warzywa rodzime, ekologiczne i sezonowe. Oleje tłoczone na zimno stosujmy jako dodatek do surówek i innych potraw, ale nie gorących (olej lniany, rzepakowy, oliwa extra virgin itp.). Stosując zasadę „super food”, dostarczamy organizmowi ważnych witamin i minerałów, co wspomoże jelita w walce z wirusami, a przy okazji wzbogaci smakowo potrawy - podpowiada.

Na liście zdrowotnych porad dietetyczki są też podpowiedzi związane z sięganiem po nasiona lnu i chia, omega 3 w postaci oleju lnianego, zieloną żywność (jarmuż, zielona pietruszka, koperek, szczypiorek, rukola, roszponka). Posiłki - jak tłumaczy - przyprawiajmy kurkumą, czarnuszką, imbirem, czosnkiem i cebulą.

 

Relaks jako antidotum na stres

B. Mońka przypomina jednocześnie, że na drodze wzmacniania odporności ważne jest hartowanie organizmu. - Oddychajmy świeżym powietrzem. Dobrze jest też wietrzyć mieszkanie. Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach staje się pożywką dla wielu drobnoustrojów, które w takich warunkach szybko się rozmnażają - ostrzega. - Wietrzmy również i trenujmy swoje płuca, robiąc często przerwy na oddech. Głębokie oddychanie świeżym powietrzem oczyszcza i wzmacnia płuca, a codzienne spacery na świeżym powietrzu wzmacniają pracę układu odpornościowego - wyjaśnia.

Relaks dietetyczka wskazuje także jako antidotum na stres. - Kiedy dopada nas lęk, strach, panika, zacznijmy oddychać: wdech nosem, wydech ustami. Skupmy się na tym procesie, oddychajmy świadomie i powoli.

W kontekście wskazań dotyczących zagrożenia epidemiologicznego, w tym unikania skupisk ludzi, B. Mońka zachęca do spacerów w miejscach odludnych: lesie, parku. - Spacerujmy, rozkoszując się kontaktem z przyrodą. Pobyt w lesie, szczególnie iglastym, powoduje wyciszenie emocji, obniża poziom adrenaliny i kortyzolu, zwiększa produkcję komórek odpornościowych NK, które są odpowiedzialne za niszczenie wirusów. Taki spacer to dwa w jednym: połączenie relaksu z wietrzeniem i treningiem płuc - zauważa.

Specjalistka ds. żywienia wskazuje zarazem na sprawdzone domowe metody wzmacniania odporności - np. sięganie po olejek z oregano albo z czarnuszki. - Stosujemy go jedynie w przypadku infekcji i w krótkim okresie, tj. około tygodnia, oczywiście po wcześniejszej konsultacji ze specjalistą. Komórki NK, które mają zdolności niszczenia komórek nowotworowych czy zarażonych wirusem, aktywują ponadto: grzyby reishi, chlorella i zielony jęczmień. Z kolei wzmacniająca nalewka z octu jabłkowego może być używana w niewielkich ilościach do przyprawiania surówek.


Wzmacniająca nalewka

Nalewka z octu jabłkowego, czosnku, cebuli, chrzanu, imbiru i kurkumy działa przeciwbakteryjnie, antywirusowo oraz przeciwgrzybiczo.

 

Składniki: 700 ml octu jabłkowego (najlepiej ekologicznego); 1 papryka habanero lub 2 świeże papryczki chili - możliwie najostrzejsze; 2 łyżki startego chrzanu; 2 łyżki kurkumy w proszku lub 2 kawałki korzenia; ¼ szklanki drobno posiekanego czosnku; ¼ szklanki drobno posiekanej cebuli; ¼ szklanki startego imbiru.

Wykonanie: Wszystkie składniki (oprócz octu) należy włożyć do słoika i dobrze wymieszać. Następnie dodać ocet jabłkowy, zakręcić i wstrząsnąć. Odstawić w ciemne, suche i chłodne miejsce na dwa tygodnie (od czasu do czasu potrząsać). Po 14 dniach przecedzić przez gęstą gazę i przelać do butelki. Pozostałości po odcedzeniu można wysuszyć i wykorzystywać do przyprawiania potraw.

Zastosowanie: Nalewkę stosuje się celem wzmocnienia odporności - 1-2 łyżeczki na dzień lub jako dressing do surówek. Na bolące gardło - 1 łyżeczka mikstury (płukać i połknąć). W czasie infekcji - pić 1 łyżeczkę 3-6 razy dziennie. Uwaga: nie pijemy nalewki na pusty żołądek.

AW

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Pamięci niezłomnych


W całym regionie uroczyście świętowano Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W programie obchodów były Msze św., prelekcje, złożenie wieńców w miejscach pamięci, a także uliczne biegi.

FOTOGALERIA

Kongres Kół Żywego Różańca


Pod hasłem „Eucharystia jako pragnienie Jezusowego Serca” 7 marca odbył się w sanktuarium Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Radzyniu Podlaskim V Diecezjalny Kongres Kół Żywego Różańca. Przybyło ponad 1,5 tys. zelatorów i członków kół ŻR z czterech rejonów skupiających dekanaty ze wschodniej części diecezji siedleckiej. Wierni z pozostałych rejonów spotkają się 14 marca na kongresie różańcowym w Gończycach. [fot. Małgorzata Kołodziejczyk]

PATRONAT "ECHO"


Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej
Zapraszamy młodzież szkół ponadpodstawowych do udziału w 24 Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy Biblijnej odbywającym się w roku szkolnym 2019/2020.
więcej »
XVI Konkurs Papieski
Hasło przewodnie tegorocznego, XVI Konkursu Papieskiego brzmi: „Życie i wolność - dar i zadanie”. Do spojrzenia na swoje życie w kontekście daru i zadania zaproszeni są młodzi ludzie z całej Polski.
więcej »
 

POLECAMY


Męska modlitwa
„Józef” to tytuł dziewiątego odcinka rekolekcji wielkopostnych pt. „Męska modlitwa” prowadzonych przez ks. Michała Olszewskiego SCJ i o. Michała Legana OSPPE. Bądźcie z nami. To czas wyjątkowy...
więcej »
24 godziny Męki Pańskiej
Niezwykły zbiór modlitw, medytacji i kontemplacyjnych wizji jednej z największych współczesnych mistyczek.
więcej »
Modlitwa do św. Rity w czasach koronawirusa
Koronawirus zbiera we Włoszech śmiertelne żniwo. Abp Renato Boccardo, który gościł w ubiegłym roku w siedleckiej parafii pw. Bożego Ciała, ordynariusz diecezji Spoleto-Norcia, gdzie znajduje się sanktuarium św. Rity w Cascii, zachęca do modlitwy za wstawiennictwem patronki spraw trudnych i beznadziejnych.
więcej »
Wielki Post z ks. Dolindo Ruotolo
Książka stanowi wybór myśli, modlitw, tekstów ks. Dolindo, które mogą nam pomóc owocnie przeżyć okres Wielkiego Postu.
więcej »
 

SONDA

 

Czas Wielkiego Postu jest okazją do...

nawrócenia, czyli przemiany swojego życia

głębszego zaufania Bogu i szukania Jego woli

powzięcia dobrych postanowień

w kontekście pandemii - okazją do przewartościowania swojego życia i hierarchii wartości

żarliwszej modlitwy i częstszej lektury Pisma Świętego



LITURGIA SŁOWA


Czwartek
Czytania:
;
Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR