25 września 2020 r. Imieniny obchodzą: Aurelia, Władysław, Kamil

Pogoda: Siedlce

Numer 39
24-30 września 2020r.

menu

NEWS

W bieżącym wydaniu m.in. wiele konkursów, w których do wygrania są ciekawe książki. Polecamy!

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

18 marca 2020 r.

Jak wzmocnić swój organizm?


fot. PIXABAY.COM

Rozsądek i zdrowe jelita to podstawa w ochronie przed koronawirusem - mówi Beata Mońka, dietetyk. Jak wzmocnić odporność organizmu, aby skutecznie zabezpieczyć go przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami?

Najwięcej zachorowań z powodu „grasujących” bakterii i wirusów notuje się zazwyczaj od stycznia do kwietnia. - Ze względu na osłabioną odporność o tej porze roku bakterie chorobotwórcze, wirusy grypy itp. zwiększają swoją aktywność - potwierdza B. Mońka i apeluje, by dbać o odporność, która jest podstawą ochrony przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Specjalistka ds. żywienia nie ma wątpliwości: - Lęk, strach i inne negatywne emocje skutecznie obniżają naszą osłabioną o tej porze roku odporność. Dobrze jest zatem skupić się nie na lęku i panice z powodu ogłoszonej pandemii wirusa, ale na wdrożeniu środków zapobiegawczych. Potraktujmy koronawirusa jako wyzwanie i zróbmy wszystko, co w naszej mocy, aby stawić czoła temu patogenowi - podkreśla B. Mońka. Jakie kroki należy przedsięwziąć? - Jeśli twoja odporność jest słaba i często łapiesz przeziębienia, odbuduj ją. Natomiast osoby rzadko (bądź wcale) chorujące z powodu bakterii czy wirusów chorobotwórczych nie powinny ustawać w podejmowaniu działań celem wzmacniania odporności.

Silna odporność jest bowiem najlepszą ochroną przed infekcjami - przypomina.

Zauważając, iż głównym narządem, gdzie tworzy się 80% komórek odpornościowych, są jelita, dietetyczka uwrażliwia, iż zdrowe i prawidłowo funkcjonujące to podstawa do budowania silnej armii przeciwciał zdolnych do walki z patogenami.

Co trzeba zrobić? - Po pierwsze: nie wolno panikować. Wirus jest i panika w niczym nie pomoże, a wręcz może niekorzystnie zadziałać na naszą odporność - tłumaczy B. Mońka. I apeluje: - Postawmy na rozsądek! W ferworze zakupów podejmujmy roztropne decyzje. Przemyślmy listę potrzebnych produktów. Zastanówmy się, co wzmocni odporność, a co ją osłabi czy wręcz zniszczy. Zamiast słodzonych napojów, czipsów lub słodyczy, które zdecydowanie obniżają odporność, wybierajmy świeże warzywa, pełnoziarniste kasze i tłoczone na zimno oleje, najlepiej ekologiczne, wolne od pozostałości sztucznych nawozów i oprysków - wymienia.

 

Na liście zdrowotnych porad

Jako pierwszy krok na drodze wzmacniania odporności dietetyczka wskazuje troskę o prawidłową dietę. - Pij ciepłą wodę. Możesz okrasić ją sokiem z cytryny lub octem jabłkowym - podpowiada, wyjawiając, iż zapotrzebowanie na wodę zależy od wieku, płci, wagi, diety, ilości soli w pożywieniu, rodzaju aktywności fizycznej i klimatu. - Przeciętne zapotrzebowanie na wodę wynosi: dla dzieci do 10 kg - 100 ml/kg masy ciała; dla dzieci od 10 do 20 kg - 50 ml na każdy dodatkowy kg; dla ważących 20-30 kg - 20 ml na każdy dodatkowy kg; w przypadku dorosłych - ok. 30 ml/kg masy ciała; dla osób z nadwagą oblicza się zapotrzebowanie indywidualnie - objaśnia.

Wśród innych wskazówek dotyczących prawidłowego żywienia B. Mońka podaje m.in.: picie kwasu buraczanego, co wspomaga regenerację i funkcjonowanie jelit, i unikanie cukru rafinowanego w postaci białego cukru, trzcinowego, słodyczy, słodkich bułek, białej mąki itp. - Jedzmy też warzywa, w tym kiszone. Niech właśnie warzywa będą podstawą naszych posiłków - uwrażliwia. - Podawajmy je w różnej postaci - jako kolorowe surówki, sałatki, koktajle warzywne, zupy, duszone, pieczone. Wybierajmy warzywa rodzime, ekologiczne i sezonowe. Oleje tłoczone na zimno stosujmy jako dodatek do surówek i innych potraw, ale nie gorących (olej lniany, rzepakowy, oliwa extra virgin itp.). Stosując zasadę „super food”, dostarczamy organizmowi ważnych witamin i minerałów, co wspomoże jelita w walce z wirusami, a przy okazji wzbogaci smakowo potrawy - podpowiada.

Na liście zdrowotnych porad dietetyczki są też podpowiedzi związane z sięganiem po nasiona lnu i chia, omega 3 w postaci oleju lnianego, zieloną żywność (jarmuż, zielona pietruszka, koperek, szczypiorek, rukola, roszponka). Posiłki - jak tłumaczy - przyprawiajmy kurkumą, czarnuszką, imbirem, czosnkiem i cebulą.

 

Relaks jako antidotum na stres

B. Mońka przypomina jednocześnie, że na drodze wzmacniania odporności ważne jest hartowanie organizmu. - Oddychajmy świeżym powietrzem. Dobrze jest też wietrzyć mieszkanie. Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach staje się pożywką dla wielu drobnoustrojów, które w takich warunkach szybko się rozmnażają - ostrzega. - Wietrzmy również i trenujmy swoje płuca, robiąc często przerwy na oddech. Głębokie oddychanie świeżym powietrzem oczyszcza i wzmacnia płuca, a codzienne spacery na świeżym powietrzu wzmacniają pracę układu odpornościowego - wyjaśnia.

Relaks dietetyczka wskazuje także jako antidotum na stres. - Kiedy dopada nas lęk, strach, panika, zacznijmy oddychać: wdech nosem, wydech ustami. Skupmy się na tym procesie, oddychajmy świadomie i powoli.

W kontekście wskazań dotyczących zagrożenia epidemiologicznego, w tym unikania skupisk ludzi, B. Mońka zachęca do spacerów w miejscach odludnych: lesie, parku. - Spacerujmy, rozkoszując się kontaktem z przyrodą. Pobyt w lesie, szczególnie iglastym, powoduje wyciszenie emocji, obniża poziom adrenaliny i kortyzolu, zwiększa produkcję komórek odpornościowych NK, które są odpowiedzialne za niszczenie wirusów. Taki spacer to dwa w jednym: połączenie relaksu z wietrzeniem i treningiem płuc - zauważa.

Specjalistka ds. żywienia wskazuje zarazem na sprawdzone domowe metody wzmacniania odporności - np. sięganie po olejek z oregano albo z czarnuszki. - Stosujemy go jedynie w przypadku infekcji i w krótkim okresie, tj. około tygodnia, oczywiście po wcześniejszej konsultacji ze specjalistą. Komórki NK, które mają zdolności niszczenia komórek nowotworowych czy zarażonych wirusem, aktywują ponadto: grzyby reishi, chlorella i zielony jęczmień. Z kolei wzmacniająca nalewka z octu jabłkowego może być używana w niewielkich ilościach do przyprawiania surówek.


Wzmacniająca nalewka

Nalewka z octu jabłkowego, czosnku, cebuli, chrzanu, imbiru i kurkumy działa przeciwbakteryjnie, antywirusowo oraz przeciwgrzybiczo.

 

Składniki: 700 ml octu jabłkowego (najlepiej ekologicznego); 1 papryka habanero lub 2 świeże papryczki chili - możliwie najostrzejsze; 2 łyżki startego chrzanu; 2 łyżki kurkumy w proszku lub 2 kawałki korzenia; ¼ szklanki drobno posiekanego czosnku; ¼ szklanki drobno posiekanej cebuli; ¼ szklanki startego imbiru.

Wykonanie: Wszystkie składniki (oprócz octu) należy włożyć do słoika i dobrze wymieszać. Następnie dodać ocet jabłkowy, zakręcić i wstrząsnąć. Odstawić w ciemne, suche i chłodne miejsce na dwa tygodnie (od czasu do czasu potrząsać). Po 14 dniach przecedzić przez gęstą gazę i przelać do butelki. Pozostałości po odcedzeniu można wysuszyć i wykorzystywać do przyprawiania potraw.

Zastosowanie: Nalewkę stosuje się celem wzmocnienia odporności - 1-2 łyżeczki na dzień lub jako dressing do surówek. Na bolące gardło - 1 łyżeczka mikstury (płukać i połknąć). W czasie infekcji - pić 1 łyżeczkę 3-6 razy dziennie. Uwaga: nie pijemy nalewki na pusty żołądek.

AW

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

FACEBOOK

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Spotkanie środowisk twórczych


22 września Dom Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach był miejscem inauguracji działalności Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Diecezji Siedleckiej. Uroczystości rozpoczęła Msza św. w intencji twórców kultury sprawowana pod przewodnictwem bp. Kazimierza Gurdy w kościele w Kotuniu. Program spotkania w DPT obejmował m.in. prelekcje i koncert. [fot. ks. Marek Weresa]

FOTOGALERIA

Na chwałę Pana Boga


Od 18 do 20 września trwało w Siedlcach muzyczne święto - Hosanna Festival. Przez trzy dni na chwałę Boga śpiewali zarówno profesjonalni muzycy, jak i ci, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z muzyką chrześcijańską. [fot. M. Król]

PATRONAT "ECHO"


Konkurs wiedzy biblijnej
1 września ruszyła rejestracja uczniów do 24 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej, którego terminarz (z powodu pandemii) został zmieniony z wiosennego na jesienny.
więcej »
X Diecezjalna Pielgrzymka Mężczyzn
Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Siedleckiej zaprasza do udziału w jubileuszowej - X Diecezjalnej Pielgrzymce Mężczyzn do Pratulina, która odbędzie się jak zawsze w pierwszą niedzielę października w sanktuarium bł. Wincentego Lewoniuka i 12 Towarzyszy.
więcej »
 

POLECAMY


Papież na ekranie
25 września na ekrany kin trafia film pt. „Wojtyła. Śledztwo”.
więcej »
Prosta modlitwa
Modlitwa nie jest zaklęciem spełniającym prośby. Jest za to wyjątkowym i autentycznym obcowaniem z Bogiem, które wymaga zaufania i bliskości.
więcej »
Zniszczyć świętego
23 września Kościół obchodzi liturgiczne wspomnienie św. o. Pio. Jego droga do świętości nie była łatwa.
więcej »
Rekolekcje dla kapłanów
„Trudności w radosnym i twórczym przeżywaniu kapłaństwa” to temat rekolekcji dla księży w Loretto, które odbędą się w dwóch terminach: 12-15 października i 3-6 listopada.
więcej »
Motocykliści do Pratulina
Diecezjalne Duszpasterstwo Motocyklistów zaprasza motocyklistów na Pielgrzymkę Motocyklową Mężczyzn do Pratulina. Odbędzie się ona 4 października.
więcej »
Nie ma czasu na nudę
Mamy kolejny przewodnik zachęcający do odkrywania piękna miejsca, w którym żyjemy. Poręczna książeczka „Z Drozdem i Zbirkiem przez Łuków i okolice” jeszcze pachnie świeżością, a już zdobyła serca czytelników.
więcej »
 

SONDA

 

Czy istnieje recepta na wychowanie?

najważniejsza jest miłość do dziecka i mądrość w jej okazywaniu

liczy się konsekwencja i spójne spojrzenie rodziców

trzeba dbać o emocjonalną więź z dzieckiem, jakość wspólnie spędzanego czasu

lepiej polegać na intuicji

nie ma recepty na sukces wychowawczy



LITURGIA SŁOWA


Piątek
Czytania:
;
Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR