18 kwietnia 2021 r. Imieniny obchodzą: Apoloniusz, Bogusława, Bogusław

Pogoda: Siedlce

Numer 15
15-21 kwietnia 2021r.

menu

NEWS

Kandydatom do bierzmowania i ich rodzicom polecamy kolejny odcinek cyklu: DUCHA NIE GAŚCIE!

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Opinie

 
 

Wspieramy wszystkich

17 lutego 2021 r.

Kupuj POLSKIE. Dlaczego warto?


fot. ARCHIWUM

„Wybierając POLSKIE produkty, wspierasz POLSKICH przedsiębiorców!” - apelują na ulotkach i w przestrzeni internetowej. Celem ich działań jest budzenie w społeczeństwie ducha patriotyzmu gospodarczego.

Prowadzone przez nas akcje służą edukowaniu konsumentów w kwestii wspierania polskiej przedsiębiorczości. Bez zdrowej i silnej gospodarki nie będziemy mieli szans na życie w wolności ekonomicznej i godnych warunkach, jakie możemy wypracować wspólnie jako naród - przyznają zgodnie. Co kryje hasło patriotyzm konsumencki? Jakie akcje sprzyjają budzeniu świadomości wspólnoty społecznej? O pracy podejmowanej w terenie i planach na najbliższe miesiące opowiadają liderzy działań promujących patriotyzm gospodarczy z regionu siedleckiego. - Inicjatywa pod hasłem patriotyzm gospodarczy wyszła od środowisk patriotycznych i katolickich działających w Siedlcach - wyjaśnia Bogdan Hałucha z organizacji Nasz Świadomy Rozwój. - Wybierając polskie towary, przyczyniamy się do poprawy kondycji rodzimej gospodarki - zauważa. Daniel Jóźwiak zrzeszony w Ruchu Narodowym i stowarzyszeniu Asumpt mówi wprost: - Naszymi działaniami zabiegamy o wzrost zamożności polskiego społeczeństwa.

Korzystając z usług rodzimych firm, wspieramy m.in. małych przedsiębiorców. Kupując u swoich, dajemy im zarobić, a oni odwdzięczają się nam tym samym. Chcemy, aby w polskich przedsiębiorstwach działo się jak najlepiej, by pieniądze trafiały do naszego budżetu, a nie zasilały obcy kapitał.

- Dzięki takiej postawie mamy wkład w budowanie niezależnego polskiego sektora finansowego i uniezależnienie się od zagranicznego kapitału - dodaje Artur Jóźwiak. - Wspieranie rodzimych producentów to nie tylko gwarancja wysokiej jakości produktów, ale też pracy dla nas i naszych najbliższych - tłumaczy z uwagą, że w ostatecznym rozrachunku to dzięki nam polskie społeczeństwo, czyli my, się bogaci.

Pytany, co zadecydowało o jego zaangażowaniu na rzecz promowania patriotyzmu konsumenckiego, A. Jóźwiak, który - podobnie jak brat - działa w Ruchu Narodowym i stowarzyszeniu Asumpt, wskazuje na osobiste doświadczenia. - Prowadzimy działalność w branży paliwowej. Jako właściciele niedużej, lokalnej stacji paliw zauważyliśmy, że promień 5 km to wystarczająca odległość, by pod ręką mieć wszystkie potrzebne produkty najlepszej jakości. Jeśli oferujemy towar dobrej jakości, nabywca wróci do nas albo zaproponuje nam swój produkt. Wspierając swoich, pomagamy też sobie. Doświadczenie uczy, że zaufanie miejscowym popłaca i, co najważniejsze, pieniądze zostają na miejscu. A skoro wszystko najlepszej jakości mamy pod ręką, jaki jest sens kupować w zagranicznych supermarketach?

Niestety - jak zauważają - w dobie globalizacji zacierają się granice pomiędzy rynkami narodowymi. Coraz więcej światowych przedsiębiorstw wprowadza też swoje produkty na polski rynek lub inwestuje w naszym kraju. - W takiej sytuacji trudno odróżnić, którzy producenci mogą być uważani za rodzimych, a coraz bardziej agresywne zadomawianie się międzynarodowych potężnych korporacji to gwóźdź do trumny dla małych lokalnych przedsiębiorstw - podkreślają.

 

Najlepsza jakość w dobrej cenie

Pomimo utrudnień związanych z pandemią minione miesiące bynajmniej nie zahamowały działań służących budzeniu konsumenckiej świadomości. Cykliczne akcje promujące patriotyzm gospodarczy - m.in. poprzez rozprowadzanie plakatów i ulotek informacyjnych - odbywały się w powiatach: siedleckim, węgrowskim i sokołowskim. Część zadań udało się zrealizować także w powiatach łosickim i mińskim.

Oprócz akcji terenowych ważną płaszczyzną w propagowaniu treści od początku był też internet. Uświadamianiu społeczeństwa w kwestii wspierania polskich przedsiębiorców i nabywania rodzimych produktów służą portale i profile facebookowe: „Patriotyzm gospodarczy”, „Swój do swego po swoje”, „Patriotyzm gospodarczy - kocham Polskę” czy „Swojak”, „Kupuj Polskie”, „Patriotyzm gospodarczy wśród Polonii”. - W planach mamy rozszerzenie działalności na jak największą liczbę portali społecznościowych. Rozważamy także zakup banerów z podstawowymi informacjami na temat patriotyzmu gospodarczego. We współpracy z lokalnymi mediami chcielibyśmy zainicjować cykl „reklam” edukacyjnych uświadamiających sens wspierania rodzimych przedsiębiorców. Pojawił się też pomysł konkursu o zasięgu regionalnym skierowanego do młodzieży w tematyce: „Dlaczego patriotyzm gospodarczy jest dla nas tak ważny?” - zdradza B. Hałucha.

Pytani o reakcje na prowadzone przez nich akcje, panowie zgodnie przyznają, że są one różne: począwszy od pozytywnych, wręcz entuzjastycznych, po całkowitą ignorancję. - Zazwyczaj jednak ludzie są ciekawi i chcą dowiedzieć się jak najwięcej. W takich sytuacjach przekazujemy im broszury informacyjne i zachęcamy do zgłębiania wiedzy w zakresie bycia świadomym konsumentem - wyjaśnia B. Hałucha.

- Chęć współpracy - co bardzo nas cieszy! - zgłasza też coraz więcej przedsiębiorców - zauważa A. Jóźwiak, nie ukrywając, iż zainteresowanie lokalnych wytwórców promocją własnych produktów to dla nich dodatkowy bodziec do działania. - Siedlce i okolice są tak naprawdę w 100% samowystarczalne! Kupując u swoich, mamy gwarancję produktów najlepszej jakości i przystępnych cen - dodaje.

Panowie działają społecznie - wszelkie akcje finansują z własnych środków, ale - co podkreślają - warto! - Z satysfakcją zauważamy, że przybywa konsumentów, którzy podczas zakupów korzystają m.in. z aplikacji „Pola”. To znak, że coraz więcej ludzi budzi się i zaczyna rozumieć znaczenie patriotyzmu gospodarczego - sugerują. Niezmiennie zachęcają także do włączenia się w ich działania - w tym w promocję nowo powstałej platformy „Rolnik Handluje” [więcej o tej inicjatywie napiszemy w kolejnym wydaniu „Echa”].

 

Z inicjatywą poza granice Polski

Eksponowanie rodzimych produktów na oddzielnych i odpowiednio oznakowanych stoiskach, aby klienci, widząc je na półkach, sami mogli zadecydować o ich nabyciu - to kolejna płaszczyzna do zagospodarowania w celu krzewienia konsumenckiego patriotyzmu.

B. Hałucha wskazuje na rozwiązania stosowane m.in. w Irlandii, gdzie mieszkał przez kilka lat. Jak tłumaczy, w tamtejszych sklepach, nawet wielkopowierzchniowych, z obcym kapitałem, promowane są produkty lokalne. Nad półkami widnieją szyldy: „Kupuj irlandzkie produkty”, „Kocham irlandzkie produkty”, „Irlandzkie produkty są najlepsze” itp. - Z rozmów z ludźmi wynikało, iż są oni świadomi, jak wielkie znaczenie ma wspieranie własnego przemysłu. Padały argumenty, że kupując od swoich, wspierają rodzimych producentów i własny przemysł. Zwiększają zatrudnienie, wzrastają płace. Wreszcie, że większa pula podatków zasilających budżet państwa przekłada się na polepszenie warunków życia pojedynczych ludzi w każdej dziedzinie: edukacji, zdrowia itd. - wyjaśnia.

Zainspirowani doświadczeniami innych krajów podjęli działania na rzecz tworzenia rodzimych segmentów, tj. specjalnych półek z ofertą polskich produktów, także w sieciach sklepów poza granicami - zwłaszcza w miejscach, gdzie żyje wielu Polaków, jak Wielka Brytania czy Irlandia. - Przypominamy naszym rodakom, jak ważne jest ich wsparcie dla polskich przedsiębiorców. Zachęcamy, by sięgali po dostępne dla nich rodzime produkty i - w miarę możliwości - zamawiali towary z Polski.


Organizacje promujące patriotyzm gospodarcze: Asumpt, Ruch Narodowy, Roty Niepodległości, Młodzież Wszechpolska, Konfederacja Korony Polskiej, Wolność, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych, Koliber, Patriotyczne Siedlce, Fundacja Rolnik Handluje.


Co należy robić?

- kupuj produkty polskiego pochodzenia,

- rób zakupy w lokalnych sklepach i na targowiskach,

- trzymaj pieniądze w polskim banku,

- stołuj się w polskiej gastronomii,

- tankuj paliwo na polskich stacjach,

- ubieraj się w odzież polskich producentów,

- polecaj innym polskie produkty!


Jak rozpoznać polskie produkty?

Pierwsze podstawowe działanie to szczegółowe rozeznanie w ofercie polskich produktów. Sam kod kreskowy rozpoczynający się od „590” oraz informacja na opakowaniu nie zawsze pokazuje, czy firma jest własnością polską z pełnym polskim kapitałem. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na nazwę firmy na opakowaniu i adres. Część produktów z kodem „590” jest w posiadaniu zagranicznych koncernów. W razie wątpliwości co do pochodzenia towaru - pytajmy sprzedawcę. Bardzo pomocna jest aplikacja na smartfony „Pola” - za jej pomocą sprawdzimy, czy produkt jest w 100% polski, dowiemy się co nieco o firmie oraz uzyskamy informację o udziale w niej zagranicznego kapitału. Aplikacja dostępna jest dla systemów Android oraz iOS.

AW

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

FACEBOOK

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Jubileusz parafii


W niedzielę 11 kwietnia parafia Podwyższenia Krzyża Świętego w Łukowie przeżywa jubileusz 100-lecia istnienia. W uroczystościach udział wzięli: ordynariusz diecezji siedleckiej Kazimierz Gurda oraz dwaj biskupi pochodzący z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego: Henryk Tomasik i Grzegorz Suchodolski. W Niedzielę Miłosierdzia został poświęcony nowy posoborowy marmurowy ołtarz i ambona.

PATRONAT "ECHO"


#NaszaFlagaPL
„230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja” - tak brzmi hasło ogólnopolskiego konkursu plastycznego #NaszaFlagaPL skierowanego do uczniów szkół podstawowych. Na czym polega rywalizacja?
więcej »
Odkryj sekrety zaświatów
Ludzie od najdawniejszych czasów zastanawiali się, co czeka ich po śmierci? I chociaż nikomu nie udało się zgłębić sedna tajemnicy, to na przestrzeni wieków pojawiały się osoby, które... wiedziały i widziały więcej.
więcej »
Fulla na ekranie
„Świętych obcowanie” - to tytuł filmu o życiu i mistycznych doświadczeniach Fulli Horak. Ruszyła zbiórka pieniędzy umożliwiających powstanie dokumentu.
więcej »
IV Ojcowski Poligon Duchowy
17 kwietnia w sanktuarium bł. Męczenników Podlaskich w Pratulinie ph. „Wychowanie do wiary i męstwa” odbędzie się IV Ojcowski Poligon Duchowy. Do udziału w spotkaniu zapraszają Kluby Ojca z Siedlec, Łukowa i Łosic.
więcej »
Oddać się w opiekę Świętej Rodzinie
Na sobotę 8 maja planowana jest doroczna Pielgrzymka Czytelników „Różańca” i Członków Rodziny Loretańskiej. - Jest to wydarzenie, które co roku przyciąga do Loretto pielgrzymów z całej Polski - potwierdzają ss. loretanki.
więcej »
Diecezjalny Dzień Rodziny
Pojednanie w małżeństwie będzie tematem Diecezjalnego Dnia Rodziny, który odbędzie się 9 maja. Jak co roku uczestników gościć będzie parczewska bazylika mniejsza w Parczewie.
więcej »
Jubileuszowa edycja
Trwa jubileuszowa, 25 edycja Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. - Głównym celem OKWB od początku było wyjście do młodego człowieka z przesłaniem zawartym na kartach Pisma Świętego - mówi Ewa Urbanek, koordynator OKWB w diecezji siedleckiej.
więcej »
...bo Niepodległa jest dla wszystkich
Gminne Centrum Kultury w Kobylanach realizuje projekt pt. „... bo Niepodległa jest dla wszystkich”.
więcej »
 

POLECAMY


Z miłością i męstwem
„Powszechnie mówi się, że czas to pieniądz. A ja wam mówię: czas to miłość!” - słowa Prymasa Tysiąclecia - podobnie jak całe „ABC Społecznej Krucjaty Miłości” jego autorstwa - nie straciły na znaczeniu. Wręcz przeciwnie!
więcej »
Odkryj swoją wartość
Moja książka jest dla każdego, kto mając już dość tego całego pędu świata, jego masek i udawania, pragnie od życia czegoś więcej - zauważa Damian Krawczykowski, autor książki „Selfie smartfonem Boga. Odkryj swoją wartość”.
więcej »
 

SONDA

 

Tydzień Biblijny jest dla mnie...

okazją do częstszej lektury słowa Bożego

szansą doceniania aktualności treści Pisma Świętego

sposobnością refleksji nad Bożą mądrością i wszechmocą

to czas jak każdy inny



LITURGIA SŁOWA



Czytania:
; ;

Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR