Aktualności
Metodą na BLIK

Metodą na BLIK

W ostatnich dniach zostały złożone kolejne zawiadomienia o kradzieży pieniędzy z rachunków bankowych za pomocą wyłudzonych kodów BLIK oraz SMS autoryzacyjnych.

Czym jest oszustwo na BLIK? Polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba pokrzywdzona loguje się do swojego banku, generuje w aplikacji kod, który przekazuje oszustowi. W przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można wycofać, gdyż kod BLIK jest natychmiast wykorzystywany przez oszustów, np. w bankomacie.

14 stycznia policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Łosicach przyjęli zawiadomienie, z którego wynikało, że oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora internetowego, wysyłali wiadomości z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli pilną potrzebą pożyczki i deklarowali niezwłoczny zwrot pożyczonej kwoty bezpośrednio przelewem na wskazany rachunek zgłaszającej. Mieszkanka gminy Platerów dwukrotnie przekazała kody BLIK oszustom i straciła tym sposobem 900 zł.

20 stycznia zostało przyjęte zawiadomienie o oszustwie, do którego doszło na szkodę mieszkanki gminy Stara Kornica. Tym razem oszust, dzwoniąc do pokrzywdzonej, podał się za pracownika banku i, informując o włamaniu na konto i konieczności zabezpieczenia, nakłonił ją do zainstalowania nowej aplikacji, po czym trzykrotnie wyłudził kod autoryzacyjny, za pomocą którego doprowadził pokrzywdzoną do utraty niemal 15 tys. zł.

 

Przestrzegamy!

Jeśli otrzymasz prośbę o pożyczkę, nie działaj pochopnie. Jeśli otrzymasz od znajomego prośbę o przelew za pomocą kodu BLIK lub o przekazanie kodu – zadzwoń do tej osoby i zweryfikuj jej prośbę. Pamiętaj, nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, nie przesyłaj na podane przez obce osoby rachunki bankowe, nie podawaj nikomu danych do logowania na konta, nie przekazuj obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbaj o zabezpieczenie swoich danych osobowych czy haseł do portali internetowych i komunikatorów.

 

Pamiętaj!

Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie prosi o podanie haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).

Podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego jest niezbędne wyłącznie do zatwierdzenia zleconej dyspozycji, np. zlecenia przelewu, założenia, zmiany danych korespondencyjnych, zdefiniowania płatności lub zlecenia stałego, itp.

AW