Inwestycja z rozmachem
O tej ważnej trasie mówiło się w powiecie już od kilku lat. Pierwotnie były plany, aby wykonać ją w całości, rozpoczynając w centrum Ryk, a kończąc niemal w centrum Dęblina. Zrealizowano je tylko w części. Od sierpnia 2018 r. do połowy grudnia 2019 r. starostwo przeprowadziło modernizację tylko na terenie miast. Nowe nawierzchnie i ścieżki rowerowe pojawiły się w Rykach na ul. Słowackiego (1,5 km) i w Dęblinie na ul. Stawskiej, 1 Maja i Tysiąclecia (2,3 km). Uzyskana dotacja - blisko 4 mln zł z Unii Europejskiej - oraz wkład własny samorządu powiatowego, gminy Ryki i miasta Dęblina nie wystarczyły na wykonanie zadania w pełni. Okazja pojawiła się w 2020 r. wraz z naborem wniosków do Funduszu Dróg Samorządowych
Pomógł rząd, wesprą gminy
Uzyskanie rządowego dofinansowania długo nie było pewne. Wojewoda lubelski zamieścił wyniki naboru FDS z ubiegłego roku dopiero 21 kwietnia. Inwestycja znalazła się na liście projektów, które otrzymają wsparcie. W rezultacie starostwo dostało aż 10,8 mln zł. Pieniądze będą przekazywane w transzach rozłożonych na trzy najbliższe lata, bo tyle ma trwać inwestycja, począwszy od roku bieżącego. W 2021 r. z rządowego funduszu na zadanie przeznaczono 2,9 mln zł, w przyszłym – 4,5 mln zł, a w 2023 r. – 3,4 mln zł.
Z uwagi na to, że wsparcie rządowego funduszu obejmuje, choć solidną, ale jednak tylko część inwestycji, wkład własny musiał też zabezpieczyć powiat. Starostwu z pomocą przyszły samorządy, na terenie których inwestycja będzie realizowana, czyli gmina Ryki i miasto Dęblin. Cała trójka wspólnie dołoży do modernizacji 7,2 mln zł. Kwota ta wraz z dotacją złoży się na całkowity koszt zadania, które opiewa na ok. 17 mln zł.
Nowe chodniki, asfalt i ścieżki
Modernizowany odcinek liczy ponad 8,5 km. Prace będą prowadzone od ul. Słowackiego w Rykach, przez Stawy, do ul. Staromiejskiej i Jagiellońskiej w Dęblinie. Projekt zakłada poszerzenie drogi do 6 m. Wyłoniona w przetargu firma wykona podbudowę oraz położy nowe warstwy asfaltu. Całkowitą nowością będą ścieżki rowerowe, które zaplanowano na całej długości trasy. Ułożone zostaną też chodniki z kostki brukowej. Przebudowanych zostanie także sześć skrzyżowań z drogami gminnymi. Powstaną nowe przejścia dla pieszych. Dodatkowo bezpieczeństwo zapewnią bariery energochłonne i ochronne oraz parkingi. Ważnym elementem zadania będzie też przebudowa przejazdu kolejowego w Stawach. W jego obrębie projekt zakłada dodatkowe pasy włączenia i wyłączenia z ruchu oraz wyspy dzielące.
Bywa niebezpiecznie
Wraz z przyznaniem rządowego dofinansowania powiat musi dopełnić kilka formalności. W piątek 7 maja starosta Dariusz Szczygielski podpisał umowę z wojewodą lubelskim Lechem Sprawką na dofinansowanie zadania. Tym samym pojawiło się zielone światło do realizacji inwestycji. Powiat już wcześniej bowiem ogłosił przetarg z klauzulą, że ruszy z zadaniem po otrzymaniu dofinansowania. W toku tego przetargu została też wyłoniona najkorzystniejsza oferta.
Kiedy ruszą prace? – Myślę, że do 20 maja podpiszemy w tej sprawie umowę z wykonawcą i jeszcze pod koniec miesiąca ruszymy z przebudową – zaznacza wicestarosta rycki Monika Kośmińska, nie mając wątpliwości, że zadanie należy do kluczowych i przejdzie do historii. – To największa inwestycja drogowa, jaką do tej pory realizował nasz powiat. Łączy dwa miasta w powiecie, a komunikacja między Rykami a Dęblinem jest wzmożona. Codziennie dojeżdżam do pracy w Rykach i wiem, że, jadąc np. przez Stawy, może być bardzo niebezpiecznie. Stan drogi w tym miejscu pozostawia wiele do życzenia – przekonuje M. Kośmińska
Tomasz Kępka