Grzeszny Matrix i szansa Wielkiego Postu
Ten nurt zaczął rozwijać się w Kościele wraz z kultem człowieczeństwa Jezusa Chrystusa, zaś swe apogeum osiągnął w średniowieczu i potem w baroku. Odznaczał się tendencją do przeżywania męki Pańskiej w celu osiągnięcia moralnej doskonałości, a do jego rozpropagowania, zdaje się, najbardziej przyczynili się franciszkanie. Św. Bonawentura głosił nawet, iż podstawą do osiągnięcia doskonałości jest rozważanie męki Pańskiej, natomiast św. Katarzyna z Bolonii ukazywała cierpiącego Chrystusa jako niedościgły wzór miłości bliźniego, pokory i posłuszeństwa. Idee pasyjne znajdziemy też w „Ćwiczeniach duchownych” św. Ignacego Loyoli. Na polskim gruncie przeróżne formy rozważania męki Pańskiej oraz tajemnicy krzyża propagował żyjący w XVII w. jezuita Kasper Drużbicki. Duchowość pasyjna miała również wpływ na powstanie nowych zgromadzeń zakonnych (np. księży pasjonistów) i różnego typu bractw pobożnościowych, choćby Bractwa św. Rocha. Jako ciekawostkę dodam, iż członkowie tego ostatniego, jako pierwsi w kościele św. Krzyża w Warszawie odprawiali Nabożeństwo Gorzkich Żali. ...
Agnieszka Warecka