Region
Źródło: ANNA KAŃKOWSKA
Źródło: ANNA KAŃKOWSKA

Wreszcie na swoim

Po wielu latach oczekiwania sokołowski Sąd Rejonowy i Prokuratura doczekały się własnego lokum. Ich nowa siedziba spełnia najwyższe standardy. Jest nie tylko funkcjonalna, ale również bardzo efektowna.

Do tej pory zarówno Sąd, jak i Prokuratura nie posiadały własnej siedziby. PR korzystała z pomieszczeń Starostwa Powiatowego, natomiast SR z użyczonych pomieszczeń w Urzędzie Miasta. Pomysł przeniesienia obu instytucji do opuszczonego budynku w centrum Sokołowa pojawił się już kilka lat temu. Ministerstwo Sprawiedliwości zainteresowało się tą ideą, ale postawiło warunek: nieruchomość ma zostać przekazana nieodpłatnie. Wtedy na wysokości zadania stanęły sokołowskie samorządy, które po trudnych negocjacjach wykupiły za 500 tys. zł obiekt od właściciela, Wyższej Szkoły Doskonalenia Zawodowego w Warszawie.

– Po wielu przymiarkach, po zaangażowaniu wielu ludzi, m.in. posła Krzysztofa Tchórzewskiego udało się sfinalizować przekazanie nieruchomości w sposób najlepszy z możliwych – wspomina dyrektor Sądu Okręgowego w Siedlcach Jan Sobiech. – 21 października 2003 r. nieruchomość aktem notarialnym została przekazana przez samorządy sokołowskie Sądowi Okręgowemu w Siedlcach.

Wtedy zaczęły się konkretne działania, zmierzające do pozyskania środków finansowych z Ministerstwa Sprawiedliwości na sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. – W Siedlcach opracowaliśmy program funkcjonalno-użytkowy dla Sądu i dla Prokuratury. Mówiąc inaczej, określiliśmy nasze potrzeby i skonfrontowaliśmy to ze standardami w pionie Ministerstwa Sprawiedliwości. Istnieją bowiem określone wytyczne, jeśli chodzi o powierzchnię na salę rozpraw przy określonej liczbie sędziów, jakie wydziały mają funkcjonować w danym sądzie, jakie powinny być zasoby archiwalne czy jak ma wyglądać wydział ksiąg wieczystych. Taki program funkcjonalno-użytkowy został opracowany w 2003 r., a następnie zatwierdzony przez Ministra Sprawiedliwości- podsumowuje J. Sobiech.

W 2004 r. wykonano dokumentację projektową, a w roku następnym w wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę robót. – Trafiliśmy na dobrego wykonawcę – ocenia dyrektor SO. – Cykl budowlany został skrócony o 9 miesięcy. Z końcem 2007 r. roku uzyskaliśmy decyzję po odebraniu wszystkich robót od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego na użytkowanie tego budynku – dodaje z zadowoleniem dyrektor Sobiech.

Na początku tego roku wszyscy pracownicy Sądu i Prokuratury mogli przenieść się nowej, pięknej siedziby. Budynek liczy 3180 m² powierzchni użytkowych, z czego 500 m2 przypadło Prokuraturze. W nowej siedzibie Sądu znajduje się 6 sal rozpraw, w tym 1 przystosowana do sądzenia osób szczególnie niebezpiecznych. Budynek spełnia standardy bezpieczeństwa, jest też przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne. Wyposażono go w windy osobowe oraz towarowe, a wydział ksiąg wieczystych i archiwum zostały wyposażone w regały przesuwne, co niezwykle podniesie komfort pracy urzędników. Koszty inwestycji zamknął się w około 100 mln zł, a wszystko poza działką zostało sfinansowane z budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości.

Na początku marca odbyło się uroczyste przekazanie budynku, w którym uczestniczyli m.in. biskup drohiczyński Antoni Pacyfik Dydycz, prezes Krajowej Rady Sądownictwa Stanisław Dąbrowski, prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach Krystyna Święcicka, burmistrz miasta Bogusław Karakula oraz sokołowscy parlamentarzyści.

Magdalena Szewczuk