Lekcje nie tylko dla oka…
Dwie wystawy przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów szkół podstawowych. Pierwsza z nich pt. „Mieszkam w Polsce – mieszkam w Europie” powstała w związku z piątą rocznicą wejścia Polski do Unii Europejskiej. Można dowiedzieć się z niej wielu ciekawostek na temat UE i jej krajów członkowskich. Także nauczyciele mają okazję zapoznać się z bogatymi zbiorami biblioteki na ten temat.
Kolejna ekspozycja dotyczy legend podlaskich. Dzieci staną przed możliwością poznania podań związanych z naszym regionem. Podczas zwiedzania dowiedzą się, czym były „kamienne baby” oraz poznają miejsca, w których takie posągi można zobaczyć. Przybyłych zaciekawi z pewnością gazetka z ilustracjami do legendy o Białej Pani. Do starszych odbiorców skierowana jest natomiast wystawa o Gustawie Herlingu-Grudzińskim. W tym roku przypada 90 rocznica urodzin pisarza. Ekspozycja przypomni czytelnikom jego sylwetkę i utwory, a maturzystom pomoże w usystematyzowaniu wiedzy na temat autora „Innego świata”.
Wystawy przygotowane przez nauczycieli bibliotekarzy przyciągają estetyką wykonania, pomysłowością i oryginalnością. Możemy znaleźć na nich wiele fotografii i mapek, które niewątpliwie ubogacają ich treść, a przy tym cieszą oko. Do obejrzenia ekspozycji zaproszone są nie tylko grupy klasowe, ale także indywidualne osoby zainteresowane wspomnianą tematyką.
3 PYTANIA
Dorota Bojarczuk-Dziurda – Biblioteka Pedagogiczna w Białej Podlaskiej
Co wpływa na tematykę ekspozycji?
Planując wystawy na najbliższy rok, bierzemy pod uwagę przede wszystkim kalendarium rocznic i wydarzeń literackich oraz kulturalnych. Uwzględniamy również wyznaczniki wskazywane dla społeczeństwa przez Sejm. Wystawy wykorzystujemy w naszej działalności edukacyjnej, dlatego też staramy się wyczuć, na ile dana ekspozycja będzie cieszyła się popularnością. Korzystamy również z podpowiedzi nauczycieli.
Jakie są zalety wystaw w kształceniu dzieci i młodzieży?
Mają one przede wszystkim funkcję informacyjną. Poprzez swoją estetykę budzą także emocje. Uczeń inaczej przeżywa i przyswaja treści przekazane w formie podręcznikowej – taki sposób podawania wiedzy może go czasami nudzić, lekcja staje się mniej ciekawa. Informacja w połączeniu z obrazem asymilowana jest szybciej i z większym zainteresowaniem. Lekcja bywa zbyt krótka, aby poruszyć wszystkie istotne sprawy. Obejrzenie wystawy w bibliotece ma uzupełnić i usystematyzować wiedzę. Sam fakt, że dowiadujemy się o czymś w pomieszczeniu innym niż nasza klasa, też jest bardzo ważny.
Co oprócz wystaw biblioteka ma do zaoferowania czytelnikom?
W naszą działalność edukacyjną już na dobre wpisały się lekcje biblioteczne dla uczniów ze wszystkich poziomów kształcenia, nawet przedszkolaków. Maluchom czytamy bajki i organizujemy wycieczki po bibliotece. Na co dzień dzieci nie mają kontaktu z bibliotekami pedagogicznymi i myślą, że tego rodzaju placówki przeznaczone są wyłącznie dla nauczycieli i studentów. Dlatego też staramy się przybliżyć im funkcjonowanie naszej książnicy. Jesteśmy biblioteką publiczną, otwartą dla wszystkich. Nasze zbiory nie ograniczają się wyłącznie do tematyki pedagogicznej, śledzimy rozwój uczelni wyższych w regionie i staramy się, aby studenci różnych kierunków mogli znaleźć potrzebne im książki czy czasopisma. Ostatnio stworzyliśmy „Galerię jednego obrazu”. Oczekujący na książki i inne materiały mogą zapoznać się z naszą minigalerią. Na gazetce wywieszona jest reprodukcja obrazu z krótką informacją o dziele i jego autorze. W ten sposób chcemy popularyzować malarstwo. Sztuka bowiem wywołuje w nas emocje niezależnie od tego, czy jesteśmy fachowymi odbiorcami czy tylko amatorami.
Agnieszka Wawryniuk