Kultura
Psallite Domino Alleluja

Psallite Domino Alleluja

17 maja w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego odbył się ostatni z cyklu Wielkanocnych Koncertów Muzyki Sakralnej. Przed licznie zgromadzonym audytorium wystąpiła „Schola Gregoriana” Instytutu Muzykologii KUL-u.

Działająca pod kierunkiem ks. dr. Piotra Paćkowskiego grupa wykonała dzieło Perta Ebena – „Suita Liturgica”. Śpiewom towarzyszył akompaniament organowy w wykonaniu Stanisława Diwiszka, młodego i bardzo utalentowanego organisty. „Suita Liturgica” jest kompilacją wybranych części z „Pieśni liturgicznych” P. Ebena, powstałych jako „propria” na poszczególne niedziele i święta roku liturgicznego, które kompozytor wzbogacił obligatoryjnymi organowymi interludiami. W dziele ukazane są kontrasty wynikające z treści liturgicznej poszczególnych uroczystości, wyrażone za pomocą języka dźwięków.

Każdy, kto przybył na koncert, dostał tekst wszystkich wykonywanych podczas spotkania utworów. Poszczególne pieśni śpiewane były w języku łacińskim, jednakże słuchacze mieli także ich tłumaczenie. Piękno organowej muzyki, niesamowite głosy chórzystów i teksty pełne uwielbienia wprowadziły obecnych w inną rzeczywistość. Publiczność nagrodziła „Scholę Gregorianum” długimi i gromkimi brawami. Nie obyło się także bez bisowania. Spotkanie zakończyło błogosławieństwo i Apel Jasnogórski.

Pert Eben (1929 – 2007), twórca kompozycji „Suita Liturgica”, był jednym z najlepszych czeskich muzyków. Mimo żydowskiego pochodzenia, wychowany został w wierze katolickiej. Podczas II wojny światowej zesłano go do obozu koncentracyjnego. Po uwolnieniu studiował w Praskiej Akademii Muzyki, w klasie fortepianu i kompozycji. Znany przede wszystkim jako organista improwizator, zasłynął ze swoich kompozycji. Inspirował się chorałem gregoriańskim i ludową pieśnią zachowaną w żywej tradycji.

Agnieszka Wawryniuk