160 na godzinę
Prace modernizacyjne torów na odcinku Łuków – Międzyrzec trwały dwa lata. Rozpoczęły się 1 września 2007 r., a zakończyły w sierpniu. 17 września oficjalnie oddano do użytku zmodernizowany, 24-kilometrowy odcinek linii.
Kompleksowe prace polegały na modernizacji układu torowego wraz z odwodnieniem, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano osiem przystanków osobowych, dziesięć przejazdów kolejowych i most nad Krzną w Międzyrzecu. Zlikwidowano również jedenaście przejazdów kolejowych. Przy przebudowie powstało dziesięć nowych przepustów, a jeden z nich spełnia wymogi przejścia dla zwierząt.
Uroczyste otwarcie zmodernizowanego odcinka torów odbyło się na stacji w Misiach. Uczestniczyli w nim m.in. ambasador Czech w Polsce Jan Sechter, poseł Stanisław Żmijan oraz członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Paweł Dziwisz. Poświęcenia odnowionych torów dokonał duszpasterz kolejarzy diecezji siedleckiej ks. kan. Janusz Wolski.
Zmodernizowane tory pozwalają na jazdę pociągom osobowym do 160 km/h, a towarowym do 120 km/h. Także komfort podróżowania jest po remoncie dużo lepszy. Jednak, aby pociągi rzeczywiście mogły pędzić z taką prędkością, potrzeba udoskonalić system sterowania ruchem, jak również wymienić najstarszy tabor na nowszy.
67 mln na nowe tory
Wartość inwestycji zamknęła się kwotą blisko 67 mln euro. Wykonawcą przedsięwzięcia było konsorcjum Strabag Sp. z o.o. Strabag AG, Trakce a.s. oraz Sudop Praha a.s. Odcinek Łuków – Międzyrzec to pierwszy etap modernizacji linii kolejowej E20 na trasie Siedlce – Terespol.
BZ