Rozmaitości
Uważaj na pedał gazu!

Uważaj na pedał gazu!

Masz toyotę, citroena czy peugeota? Uważaj, usterka w postaci zacinającego się pedału gazu może być przyczyną wypadku.

Największa w historii Toyoty kampania serwisowa związana z wadliwie działającym pedałem gazu rozprzestrzenia się niczym epidemia. Po rynku amerykańskim przyszedł czas i na Europę, w tym Polskę. Potwierdzono, iż podobnym problemem może być objętych 1,8 mln aut na naszym kontynencie.

Jeszcze w pierwszych dniach stycznia, już po ogłoszonym w Stanach Zjednoczonych pierwszym etapie akcji serwisowej, szefowie Toyoty zarzekali się, iż wykryte w ośmiu modelach problemy z pedałem gazu nie przeniosą się na rynek europejski. Z problemem w Europie mieli się borykać jedynie ci kierowcy, którzy na własną rękę sprowadzili toyotę ze Stanów Zjednoczonych.

Okazuje się jednak, że nie tylko oni. Mało tego, podobny feler mają także citroeny i peugeoty.

Wykryta w samochodach usterka polega na tym, że pedał gazu zaczepia o wykładzinę podłogi. Toyota wydała oficjalne oświadczenie, wzywając właścicieli aut, którzy odnotowali jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu pedału gazu, by zgłaszali się do serwisów. Na razie firma nie przyznaje oficjalnie, w ilu samochodach może znajdować się zacinający się pedał gazu. Rzecznik Toyoty mówi, że będzie to wiadomo dopiero, gdy sprawdzone zostaną numery identyfikacyjne nadwozi.

W ubiegłym tygodniu do Polski miały dotrzeć zestawy naprawcze. Serwisy będą montować w obudowie pedału gazu stalową wkładkę wzmacniającą. Jej zadaniem stanie się zmniejszenie tarcia występującego podczas wciskania i puszczania pedału, które mogło powodować jego zacinanie.

Do serwisu powinni zgłosić się także właściciele citroenów i peugeotów. W autach tych marek również wykryto błąd konstrukcyjny. Wadliwe pedały gazu w przypadku peugeotów mogły trafić do modelu 107, a w citroenach do C1. Te najmniejsze auta obu francuskich marek produkowane są bowiem w należącej do Toyoty fabryce w czeskim Kolinie, razem z toyotą aygo. Wszystkie trzy samochody są bliźniakami – mają identyczne nadwozia, te same zespoły napędowe, a różnią się jedynie znaczkami marki na masce i klapie bagażnika.

Peugeot Polska wyjaśnia, że chodzi o samochody produkowane od połowy 2005 r. do sierpnia 2009 r.- w sumie ok. 230 aut. Natomiast Citroen Polska szacuje, że akcja serwisowania obejmie około 100 samochodów.

MD