Aby na drogach było bezpiecznie
Mazowsze znajduje się w niechlubnej czołówce województw, w których na drogach ginie najwięcej osób. Tak wynika z policyjnych statystyk. Samorządowcy, policja i mieszkańcy województwa mają nadzieję, że już wkrótce na drogach będzie bezpieczniej. Zmniejszenie liczby wypadków, a co za tym idzie liczby ofiar, to główne wytyczne programu bezpieczeństwa ruchu drogowego – Gambit Mazowiecki. Został on opracowany przez m.in.: prof. Jerzego Wichra, prof. Leona Prochowskiego, Tomasza Matuszewskiego, a w ubiegłym roku zaakceptowała go Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Czym jest Gambit?
– To długookresowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawierający ocenę aktualnej sytuacji oraz cele i środki niezbędne do osiągnięcia poprawy w tym zakresie – tłumaczy Jacek Kobyliński, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Siedlcach i pełnomocnik regionalny ds. wdrażania Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Mazowszu. – Opracowano wcześniej Gambit Krajowy i kilka Gambitów Wojewódzkich. Jednak ich skuteczność można ocenić dość krytycznie. Zawierały one bowiem za dużo teorii, naukowych sformułowań. Zabrakło przełożenia na lokalne realia i wynikające z nich skuteczne działania – dodaje.
J. Kobyliński podkreśla, że przyjęty przez MRBRD Gambit Mazowiecki różni się od innych programów tego typu. Dlatego z pewnością wpłynie na poprawę sytuacji na naszych drogach. – Mało w nim naukowych rozważań, za to wiele praktycznych wskazań. Cel główny, wytyczony przez autorów, to zdecydowane zmniejszenie liczby wypadków ciężkich, w czym, niestety, Mazowsze wiedzie prym – mówi.
Zdaniem J. Kobylińskiego głównymi przyczynami takiej sytuacji są: brak jednolitego systemu edukacji komunikacyjnej, prewencji oraz określenia odpowiedzialności i źródeł finansowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. Dlatego Gambit Mazowiecki określa najpilniejsze zadania, priorytety i sposoby wiodące do zmniejszenia liczny wypadków na Mazowszu. Skupia się na grupach największego ryzyka oraz rozwiązaniach niewymagających gigantycznych i nierealnych środków finansowych.
– Z tych podpowiedzi mogą skorzystać samorządowcy odpowiedzialni za stan bezpieczeństwa drogowego w swoich jednostkach administracyjnych – wyjaśnia J. Kobyliński. – Jeśli ten program wojewódzki nie zostanie zaakceptowany przez samorządy lokalne, nie znajdzie odbicia w działaniach władz szczebla powiatowego i gminnego, będzie programem martwym. Stąd też pomysł zorganizowania konferencji powiatowych, na których przeprowadzona zostanie analiza zagrożeń drogowych i oceniona skuteczność działań dotychczas podejmowanych. To wspaniała okazja, aby cała władza powiatowa, łącznie ze służbami porządkowymi, drogowymi i dyrektorami szkół, zastanowiła się nad jednym, lecz nabrzmiewającym problemem: co zrobić i jak to osiągnąć, aby tragedii na drogach było coraz mniej – dodaje dyrektor siedleckiego WORD-u.
Auto, droga, człowiek
Pierwsza tego typu konferencja odbyła się 22 lutego w Węgrowie. Zorganizowały ją władze powiatu ze starostą Krzysztofem Fedorczykiem na czele i siedlecki WORD. Głównym punktem spotkania była prezentacja założeń Gambitu Mazowieckiego, którą przygotował T. Matuszewski, autor programu, radny sejmiku mazowieckiego i zastępca dyrektora WORD-u w Warszawie. Podczas swojego wystąpienia podkreślił on, że skutki zdarzeń drogowych to nie tylko ludzkie tragedie, krew i łzy, ale też konkretne straty materialne liczone w setkach milionów złotych. Każdy poważny wypadek kosztuje nas, podatników, grubo ponad 1 mln zł. Za te utracone bezsensownie pieniądze można by zbudować wiele kilometrów ekskluzywnych dróg, a przez to zdecydowanie poprawić poziom drogowego bezpieczeństwa.
T. Matuszewski zwrócił uwagę, że problem poprawy bezpieczeństwa należy rozpatrywać w trzech kategoriach: pojazd, droga, człowiek (edukacja). Gambit Mazowiecki kładzie nacisk na edukację.
Pierwsi na Mazowszu
W konferencji uczestniczył także podinsp. Marek Cendrowski, komendant powiatowy policji w Węgrowie, a także funkcjonariusze drogówki. Policjanci wskazywali nie tylko najbardziej niebezpieczne odcinki dróg w powiecie. Podkreślali również potrzebę budowy ścieżek rowerowych oraz przebudowy drogi wojewódzkiej nr 637 z Węgrowa do Warszawy i zabezpieczenia przejazdu kolejowego w Łochowie.
Natomiast problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta oraz działania na rzecz jego poprawy omówił burmistrz Węgrowa Jarosław Grenda. W przygotowanej prezentacji pokazał, jak przy wsparciu siedleckiego WORD-u i udziale naprawdę niewielu środków udało się poprawić infrastrukturę w centrum miasta.
Po wystąpieniu strażaków, przedstawicieli kuratorium oświatowego i samorządowców konferencję podsumował starosta węgrowski K. Fedorczyk. Podkreślił negatywne zjawiska na drogach, jak np. pijaństwo, brawurę i brak umiejętności bezpiecznej jazdy u części kierowców, a także wskazał potrzebę opracowania wieloletniego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w powiecie węgrowskim. Ma się tym zająć powołany zespół ekspertów. Starosta powołał również pełnomocnika ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Został nim Krzysztof Wyszogrodzki, kierownik wydziału komunikacji starostwa powiatowego w Węgrowie.
Zespół ds. Gambitu Węgrowskiego rozpocznie pracę już w marcu. Efektom jego pracy będą się przyglądać samorządowcy z innych powiatów. Spotkanie w Węgrowie to pierwsza, lecz nie ostatnia, konferencja poświęcona opracowaniu lokalnego Gambitu w naszym regionie.
MD