Bilet na ekranie komórki
Innowacja na pewno spodoba się przede wszystkim ludziom młodym. Kupowanie biletów przez telefon ma wiele zalet. Po pierwsze, pasażerowie nie muszą już szukać punktów sprzedaży, szczególnie w godzinach wieczornych. Po drugie, takie wyjście jest korzystne z punktu widzenia kierowców, którzy będą mogli bardziej skupić się na kierowaniu pojazdem i sprawnej jeździe, a nie na handlu biletami. System działa już w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu i Rzeszowie. W ramach tej usługi, pasażerowie mogą nabywać bilety normalne i ulgowe, jednorazowe, 10-minutowe i wieloprzejazdowe 24-godzinne.
Kliknij w aplikację
Aby korzystać z tego nowego rozwiązania, wystarczy mieć telefon z dostępem do internetu. Najpierw należy zainstalować w nim aplikację SkyCash. Można ją pobrać z sieci, albo za pomocą sms-a. Po ściągnięciu aplikacji, trzeba się zarejestrować. Każdy użytkownik będzie miał swoje wirtualne konto, z którego należy opłacać bilety. Można je zasilać przelewem bankowym lub pocztowym, środkami przesłanymi przez innego użytkownika systemu, przez doładowania on-line, albo przez tzw. sms premium. Zakup biletu także nie jest skomplikowana czynnością. Wystarczy wejść w telefonie do SkyCash, kliknąć zakładkę bilety i wybrać jego rodzaj. Następnie trzeba wpisać rodzaj linii i numer autobusu (są umieszczone wewnątrz i na zewnątrz każdego pojazdu). Transakcję zatwierdzamy ustalonym przez siebie numerem PIN.
Wszystko jasne?
Telefoniczne kasowanie biletu jest równoważne z jego zakupem. Procedury nabywania należy więc dokonywać w chwili, kiedy nasz autobus podjeżdża na przystanek, albo zaraz po wejściu do pojazdu. Pasażerów, którzy zdecydują się na korzystanie z takiej usługi, nie ominie kontrola. Podczas sprawdzania, będą poproszeni o podanie numeru biletu oraz okazanie ekranu aplikacji z wyświetlonym numerem biletu oraz czasem jego zakupu. Sama kontrola polega na weryfikacji danych zawartych w kodzie 2D przy pomocy sprawdzarki kontrolerskiej.
Szczegółowe informacje o korzystaniu z usługi biletu na telefon komórkowy są umieszczone w autobusach i na stronach www.zkm.info.pl i www.skycash.com.
Innowacja, związana z kupowaniem biletów przez komórkę, jest częścią projektu, który ma wpłynąć na poprawę jakości usług, świadczonych przez komunikację miejską. Obok modernizacji ulic, zakupu nowych autobusów i budowy nowych zatok, poprawie ulegną też infrastruktura techniczna i informatyczna. O tym, czy nowe rozwiązanie spotka się z popularnością wśród bialczan, przekonamy się w ciągu najbliższych miesięcy.
Agnieszka Wawryniuk