Atrakcyjna nauka
Z takiego założenia wychodzi Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, a efektem są prowadzone przez niego zajęcia edukacji ekologicznej dla dzieci i młodzieży. Oferta obejmuje pogadanki, prezentacje multimedialne, konkursy skierowane do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich. Ich celem jest promowanie zachowań przyjaznych środowisku, rozpowszechnianie wiedzy na temat gospodarowania metodami ekologicznymi, propagowanie ekologicznej żywności oraz uświadamianie młodzieży szkolnej, jak ważne są kwestie zachowania walorów przyrodniczych w nienaruszonym stanie.
Propozycja obejmuje również zajęcia terenowe na ścieżce dydaktycznej promującej ochronę środowiska. Można tutaj zapoznać się z działaniem kolektorów słonecznych, ekologicznej suszarni ziół oraz biologicznej oczyszczalni ścieków. Punkt segregacji odpadów jest elementem Ekotrasy, promującym właściwy sposób gospodarowania odpadami. W ogrodzie biosurowcowym znajdują się rośliny przemysłowe podzielone na grupy: przyprawowe i lecznicze, barwnikowe, rośliny z przeznaczeniem na gnojówki, energetyczne itp. Na uwagę zasługuje również ogród ozdobno-rekreacyjny, w którym znajdują się drzewa i krzewy ozdobne, byliny i kwiaty jednoroczne, zioła, rośliny miododajne czy na suche kompozycje. Warto odwiedzić także sad doświadczalno-wdrożeniowy, gdzie uczniowie poznają wiele gatunków i odmian roślin sadowniczych, pole doświadczalno wdrożeniowe, na którym dzieci uczą się rozpoznawać różne gatunki zbóż, poznają metody upraw i zabiegi pielęgnacyjne wykonywane przez rolników, oraz pasiekę hodowlaną ,,Pożóg”.
3 PYTANIA
Katarzyna Kozak – Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Czy szkoły chętnie korzystają z Waszej oferty?
Szkoły chętnie nas odwiedzają, szczególnie w sezonie letnim. Naszym problemem jest jednak to, iż jeszcze wiele szkół nie wie, iż LODR prowadzi zajęcia z edukacji ekologicznej. Chcielibyśmy tę wiedzę rozpowszechnić i serdecznie zapraszamy do naszego ośrodka.
Które punkty spotkania zwracają szczególną uwagę dzieci?
Wiele zainteresowania wzbudza nasz ogród biosurowcowy, gdzie dzieci uczą się rozpoznawać różne gatunki roślin, a także punkty, gdzie mogą zobaczyć, jak wygląda kolektor słoneczny czy ekologiczna suszarnia ziół. Myślę, że dużą atrakcją jest dla nich także pobyt w pasiece oraz ognisko z pieczonymi kiełbaskami, przy którym mogą odpocząć i wymienić wrażeniami z Ekotrasy. Natomiast zajęcia stacjonarne prowadzimy w taki sposób, aby zainteresować uczniów poprzez różnego rodzaju zabawy edukacyjne, filmy, quizy. Aktywny udział dzieci w zajęciach gwarantuje osiągnięcie celów, jakimi są dla nas: zdobyta przez uczniów wiedza połączona z dobrą zabawą.
Jakie korzyści wynoszą z zajęć?
Pierwsza sprawa to kształtowanie w nich świadomości ekologicznej – czyli jak ważne są zachowania człowieka wpływające na środowisko naturalne. Po naszych zajęciach sprawy takie jak: zdrowy styl życia, odpowiedzialne zakupy, segregacja odpadów, rolnictwo ekologiczne czy oszczędzanie zasobów naturalnych na pewno nie będą im obce. Szczególną uwagę zwracamy dzieciom na produkty ekologiczne – w jaki sposób mogą je rozpoznać w sklepie i dlaczego są lepsze dla naszego zdrowia i środowiska.
Druga sprawa to korzyści wynikające ze zdobycia wiedzy opartej na obejrzeniu naszych obiektów dydaktycznych. Dziecko wie, jak wyglądają alternatywne źródła energii, różne gatunki roślin czy kolorowe pojemniki do segregacji odpadów. Odwiedzając pole doświadczalno-wdrożeniowe dowiaduje się, że żywność jest owocem ciężkiej pracy rolnika, a nie tylko produktem ze sklepu.
Myślę też, że w dobie rozwoju najnowszych technologii i konsumpcyjnego trybu życia takie edukacyjne spacery Ekotrasą, w kontakcie z przyrodą, to wielka korzyść zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych.
JAG