Przebudowa, plany i sprzedaż
Bialski dworzec powstał w latach 20 XX w. O palącej potrzebie remontu nie trzeba było nikogo przekonywać. Daleko mu było do obecnych standardów. Prace modernizacyjne rozpoczęły się w czerwcu bieżącego roku. Ekipa budowlana zaczęła od skuwania tynków. – Zakres prac na dworcu kolejowym obejmie wykonanie elewacji, wymianę drzwi i okien oraz przebudowę sanitariatów. Wymienione zostaną instalacje techniczne. Zmieni się także przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Będzie bardziej przyjazna i funkcjonalna. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Przebudowane zostaną pomieszczenia ogólnodostępne, takie jak hol kasowy czy poczekalnia. W planach jest także budowa parkingów dla samochodów i rowerów – wyjaśnia Bartosz Chabior, zastępca dyrektora ds. handlowo-eksploatacyjnych PKP S.A Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie.
Wstępne plany
Na zewnątrz dworca pojawi się nowa nawierzchnia peronu przydworcowego, tereny zielone i elementy małej architektury. Cała inwestycja ma kosztować ok. 3 mln 7 tys. zł netto. Wszystkie prace zostaną sfinansowane ze środków budżetu państwa i własnych PKP S.A. Modernizacja ma się zakończyć do 31 lipca 2013 r. Jak powiedział B. Chabior, w odnowionym budynku część pomieszczeń zostanie zagospodarowana przez bialski urząd miasta. Nowe lokale zostaną wykorzystane na potrzeby działalności statutowej. Rok temu władze miasta zapowiadały, że na dworcu swoje miejsce znajdzie filia Miejskiej Biblioteki Publicznej, czytelnia oraz biuro zarządu komunikacji miejskiej.
Wieża pod młotek
Dość dużo mówi się także o sprzedaży wieży ciśnień, stojącej w pobliżu dworca. Obiekt pochodzi z 1928 r. i należy do PKP.SA. Dziś jest mocno zniszczony. Wiadomość o sprzedaży potwierdza mój rozmówca.
– Wieża ciśnień w Białej Podlaskiej jest zbędna dla działalności PKP S.A. oraz spółek Grupy PKP. W związku z tym podejmujemy próby zagospodarowania tego majątku. Biorąc pod uwagę zainteresowanie zakupem nieruchomości, jest ona szykowana do zbycia w drodze nieograniczonego przetargu. Wieża przed wystawieniem do sprzedaży będzie podlegać wycenie przez rzeczoznawcę majątkowego. Tak określona wartość ma być podstawą do ustalenia ceny wywoławczej do przetargu – wyjaśnia B. Chabior.
Przypomina też, że obiekt był w poprzednich latach wynajmowany. Dziś władze PKP S.A. rozważają nie tylko jego sprzedaż. Potencjalnym inwestorom oferują go do zagospodarowania także w drodze umowy najmu.
Murowana, umieszczona na kamiennej podmurówce wieża wymaga sporych nakładów finansowych. Zbudowana jest na planie ośmioboku, posiada dwie kondygnacje i tzw. mezzanino (półpiętro). Niektórzy bialczanie twierdzą, że byłaby dobrym miejscem na stylową kawiarnię.
Agnieszka Wawryniuk