Zgłębić znajomość liturgii
Spotkanie inauguracyjne odbyło się 6 października w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Unitów Podlaskich w Międzyrzecu Podlaskim. W tym roku gospodarzem DSL jest międzyrzecka parafia pw. św. Mikołaja, zaś do udziału w spotkaniach w szczególny sposób zostały zaproszone osoby świeckie i duchowne z dekanatów: międzyrzeckiego, radzyńskiego, łosickiego i komarowskiego. Są także grupy z Siedlec, Białej Podlaskiej i Grębkowa. – Diecezjalna Szkoła Liturgiczna jest skierowana do tych, którzy chcą głębiej wniknąć w istotę liturgii, celebrowaną w niej tajemnicę Jezusa Chrystusa, w znaczenie słów, gestów, znaków, by pełniej uczestniczyć w sprawowanych obrzędach – podkreśla Irena Chłopkowska, dyrektor DSL. – Wraz z pogłębieniem znajomości liturgii rodzi się gotowość aktywnego zaangażowania w zgromadzenie liturgiczne – dodaje.
Dlaczego DSL?
Diecezjalna Szkoła Liturgiczna została powołana przez biskupa Zbigniewa Kiernikowskiego w październiku 2003 r. jako jedna z form odpowiedzi na potrzebę formacji liturgicznej, do której wzywają soborowe i posoborowe dokumenty kościelne. – Ogromną potrzebą Kościoła dzisiaj jest formacja liturgiczna i biblijna, zarówno świeckich jak i duchownych, co mocno podkreślał bł. Jan Paweł II. Pragnieniem Ojca Świętego było, aby w parafiach powstawały zespoły liturgiczne, będące nie tylko pomocą dla duszpasterzy, ale też rodzące coraz większą świadomość tego, że liturgię sprawuje wspólnota, a w zgromadzeniu liturgicznym każdy ma określone funkcje – mówi ks. Waldemar Mróz, przewodniczący diecezjalnej komisji ds. liturgii i wykładowca DSL. – Każdy w zgromadzeniu liturgicznym ma swoje zadanie. Kapłan jako wyświęcony szafarz jest przewodniczącym zgromadzenia i nikt go nie może w tym zastąpić. On działa „in persona Christi” – w osobie Chrystusa, który jest Głową zgromadzenia. Natomiast wierni świeccy mają także właściwe sobie funkcje – zwraca uwagę. Wskazując na cele jakie postawili przed uczestnikami wykładowcy DSL, wymienia przede wszystkim większą świadomość w przeżywaniu liturgii: rozumienie znaków, symboli, gestów i postaw. – Liturgii nie da się do końca zrozumieć, bo ona zawsze pozostanie tajemnicą. Chodzi o pogłębienie wśród uczestników świadomości tego, w czym uczestniczą, a także zrozumienia, jaki może to mieć wpływ na ich życie. Drugim celem jest większe zaangażowanie świeckich we wspólnocie parafialnej, zarówno w przygotowanie, jak i w samą liturgię – podsumowuje ks. W. Mróz. Zrealizowanie tych celów jest możliwe dzięki różnorodnym elementom, powtarzającym się w każdej sesji szkoły. Do elementów tych należą m.in.: wprowadzenie w osobiste i wspólnotowe czytanie słowa Bożego, wprowadzenie w obchody roku liturgicznego, wprowadzenie do liturgii godzin, a także w teologię Eucharystii. Uczestnicy DSL przygotowywani są także teoretycznie i praktycznie do pełnienia funkcji liturgicznych, uczestniczą w kręgu liturgicznym i spotkaniach w małych grupach, modlitwie Liturgią godzin, a także w celebracji Eucharystii. W ramach szkoły odbywają się także przygotowania kandydatów na nadzwyczajnych szafarzy Komunii św.
Formacja przez lata
Przez osiem lat w zajęciach DSL uczestniczyło blisko 350 osób z ponad 80 parafii diecezji siedleckiej. Wyznaczony przez bp Z. Kiernikowskiego zespół formacyjny: Irena Chłopkowska, ks. Waldemar Mróz i ks. Jerzy Przychodzeń, zorganizował i przeprowadził dziesięć serii szkoły.
Całodniowe sesje, zaplanowane raz w miesiącu, podsumuje weryfikacja, zaś uroczyste zakończenie DSL odbędzie się 16 marca w siedleckiej katedrze. Ponadto uczestnicy szkoły wezmą udział w X Sympozjum Liturgicznym, którego tematem jest w tym roku przygotowanie dzieci i rodziców do pierwszej Komunii św. – Po każdej edycji szkoły prezentowane są świadectwa jej uczestników, które jasno pokazują, że pozwala im ona z większą świadomością uczestniczyć w liturgii. Odkrywają także często to, że chrzest daje możliwość i prawo większego zaangażowania się w liturgię przez podejmowanie w niej różnych funkcji – podkreśla ks. Waldemar Mróz. W trakcie tegorocznej edycji DSL dwie siostry zakonne i dwóch mężczyzn przygotowywać się będzie do sprawowania funkcji nadzwyczajnego szafarza Komunii św.
Oczekiwania organizatorów i uczestników
Uczestnicy tegorocznej edycji DSL przyjechali na zajęcia z różnymi oczekiwaniami. – Chciałabym poszerzyć swoją wiedzę na temat liturgii, zagłębić się w Eucharystię – mówi Agnieszka z parafii w Turowie. Towarzysząca jej Grażyna dodaje, że w parafii jest duża dbałość o liturgię; są świeccy zaangażowani w posługę słowa, psałterzyści, duża grupa ministrantów, a także chór parafialny. – Moim ogromnym pragnieniem jest m.in. nauczenie się modlitwy liturgią godzin – dodaje. Bożena z parafii w Kocku pełni funkcję lektora, śpiewa także w chórze parafialnym. – Do udziału w DSL zgłosiłam się sama, chcąc zgłębić tajniki liturgii – podkreśla. Wraz z nią dołączyła również Elżbieta, która w parafii jest od niedawna. – W poprzedniej miejscowości, w której mieszkałam, brałam czynny udział w życiu wspólnoty parafialnej; chciałabym też znaleźć swoje miejsce w nowej parafii – podkreśla. Parafię w Gąsiorach reprezentuje dwóch ministrantów – lektorów, członków prężnie działającego tu Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. Część z uczestników szkoły zgłosiła się sama, cześć uległa namowie swoich proboszczów, a motywacje są zapewne różne.
Ks. W. Mróz zwraca uwagę, iż z perspektywy czasu bolączką wydaje się brak zespołów liturgicznych w parafiach, które spotykałyby się każdego tygodnia, aby pod przewodnictwem duszpasterza przygotować niedzielną liturgię. – Nie chodzi tutaj tylko o rozdzielenie funkcji na daną niedzielę, ale o wspólne doświadczenie słuchania słowa Bożego, dzielenie się tym słowem w małej grupie i przygotowanie liturgii m. in. przez ułożenie wezwań modlitwy wiernych – podkreśla. Niestety, takich zespołów wciąż jest bardzo mało – podsumowuje.
Małgorzata Kołodziejczyk