Światłość ze Światłości
W dziejach kultury i religii światło i ciemność stanowią podstawowe, naturalne fenomeny, które zawierają w sobie symboliczne znaczenia. W dziejach religii światło uznawane jest za synonim bytu, ciemność zaś za niebyt.
– W najstarszych przekazach cywilizacji Bliskiego Wschodu światło i ciemność są doświadczane w rytmicznej przemienności, dlatego są od siebie wzajemnie zależne. Źródłem światła jest nieprzenikniona tajemnicza ciemność, samo światło zaś towarzyszy stworzeniu. Ono udziela życia i jest jego podstawowym warunkiem. Światło jest symbolem życia, ciepła, zmysłowej wrażliwości, intelektualnego i duchowego oświecenia. Znacznie później pojawiła się idea ciemności jako efekt, następstwo wypadku, nieładu, braku, chaosu w procesie stworzenia – mówił ks. prof. Jan Perszon, który wygłosił referat „Światło i ciemność w perspektywie antropologii kultury”.
Biblijne motywy w papieskiej encyklice
Z kolei ks. dr hab. Dariusz Kotecki za temat swojego wykładu obrał słowa samego Jezusa, które kieruje do wizjonera z Patmos w ostatniej księdze Nowego Testamentu – „Jam jest odrośl i potomstwo Dawida, gwiazda poranna świecąca”. Mówca przytoczył m. in. fragmenty papieskiej encykliki, które mówią o wierze jako słuchaniu i widzeniu. – Jak możemy osiągnąć tę syntezę słuchania i widzenia? Staje się to możliwe, gdy bierzemy za punkt wyjścia konkretną osobę Jezusa, którego widzimy i słuchamy. On jest słowem, które stało się ciałem, którego chwałę oglądaliśmy. Światło wiary jest światłem oblicza, w którym widać ojca. Prawda, jaką przed nami odsłania wiara, jest prawdą skupioną na spotkaniu z Chrystusem, na kontemplacji tego życia, na dostrzeganiu jego obecności, która może każdego z nas przemienić – zauważył ks. Kotecki.
O bardzo mocnym połączeniu światła i wiary w oparciu o papieską encyklikę mówił bp Zbigniew Kiernikowski. Mówca w dosyć obrazowy sposób pokazał, że na ok. 70 stron i 60 punktów w papieskiej encyklice „Lumen fidei” jest ok. 150 odnośników biblijnych, 114 związanych ze światłem i światłością. Sześć razy mówi się o ciemności, o tym, co jest ciemne, a wiara jest odmieniana 348 razy. – Kiedy ktoś zacznie wierzyć i w tej wierze się posuwa, wtedy patrzy na drugiego człowieka nie z własnego punktu widzenia, tylko z punktu widzenia Boga, który tego człowieka postawił. Dlatego to jest bardzo trafne spostrzeżenie. To nie jest tylko rozszerzenie pewnego horyzontu, ale poddanie się przemianie. Człowiek wierzący przemienia się, widzi inaczej – mówił biskup.
Z krzyżem do młodych
Ks. dr Mateusz Czubak przywołał m. in. jeden z fragmentów proroka Ezechiela, gdzie pośród doliny wyschniętych kości prorok usłyszał pytanie: „Synu człowieczy, czy kości te powrócą znowu do życia?” – To samo pytanie dzisiaj zadajemy sobie. Czy wiara w Jezusa Chrystusa, która wygasła w sercach wielu ochrzczonych odzyska pierwotny entuzjazm i piękno? Obserwując przemiany gospodarcze, społeczne, kulturowe, mogłoby się wydawać, że ludziom współczesnym brakuje warunków do wskrzeszenia wiary, jaką mieli pierwsi chrześcijanie. Papież Franciszek uważa inaczej, swoją wiarą promieniuje na innych. Jak biblijny prorok przypomina, że kto wierzy, nigdy nie jest sam – uzasadniał kapłan.
Mówiąc o przygotowaniach do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r., ks. kan. Wojciech Hackiewicz powiedział, że powstała idea, by spotkania te nie były tylko turystycznym odwiedzaniem atrakcyjnych miejsc w Polsce, ale doświadczeniem wiary i okazją do ewangelizacji. Dlatego wszystkie diecezje dostaną nazwy biblijnych miejsc, w których Bóg działał historię zbawienia. Diecezję siedlecką zakwalifikowano jako Jerycho. – Diecezję nawiedzi krzyż ŚDM i ikona, obraz Matki Bożej. Podkreśla się, że ten krzyż nie ma być okazją do zgromadzeń w kościołach. Jego idea jest taka, żeby z nim iść tam, gdzie są młodzi, a więc do akademików, nawet tam, gdzie jest dyskoteka, tam, gdzie się młodzi gromadzą. I to jest też wyzwanie przed naszym kościołem – wyjaśniał diecezjalny duszpasterz młodzieży.
Organizatorem sympozjum była kapituła kolegiacka przy parafii Przemienienia Pańskiego w Garwolinie wraz z konwentem Lux Christi, a uczestniczyli w nim księża, osoby życia konsekrowanego, katecheci, nauczyciele. Spotkanie prowadził ks. kan. Marek Paluszkiewicz, dyrektor wydziału duszpasterskiego, a rolę gospodarza pełnił ks. prałat Ryszard Andruszczak, prepozyt kolegiaty Przemienienia Pańskiego w Garwolinie.
Waldemar Jaroń