Przyjazna Szóstka
Konkurs zorganizowany przez Instytut Inicjatyw Pozarządowych i Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera, pod patronatem honorowym ministra edukacji narodowej i rzecznika praw dziecka, miał na celu promowanie działań wzmacniających bezpieczne i efektywne funkcjonowanie w szkołach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestniczyły w nim 153 placówki z całej Polski. Dodatkowym wyróżnieniem, dotyczącym tylko czterech szkół, była prezentacja pracy placówki w czasie konferencji, która odbyła się 12 grudnia w Galerii Porczyńskich w Warszawie.
Przyjazne podejście
– Nagrodzono nas na podstawie opisu tego, jak pracujemy z uczniami, głównie z tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – precyzuje Maria Pawełkiewicz, dyrektor szkoły. – Jury, dając tytuł głównego laureata, wyraziło uznanie za nastawienie na każde dziecko, a przyjmujemy uczniów ze wszystkimi rodzajami dysfunkcji – i oferowaną pomoc – mówi. Przyznaje też, że tym, co zwróciło uwagę komisji oceniającej, jest przede wszystkim praca grupy teatralnej nastawiona i na terapię, i na integrację. Wyróżnikiem SP nr 6 staje się również praca z dziećmi niewidomymi. Ewenement polega na tym, że zwykle trafiają one do placówek specjalistycznych. – Myślę, że doceniono także zajęcia z dziećmi autystycznymi oraz różnorodność form pracy w szkole – dodaje pani dyrektor.
Uznanie – cieszy
Nagroda przyznana Szkole Podstawowej nr 6 to urządzenie wielofunkcyjne – drukarka laserowa z kopiarką. Przyda się w pracy szkoły – tym bardziej, że siedlecka „Szóstka” to duża placówka. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami stanowią prawie czwartą część ogólnej liczby dzieci, których w szkole uczy się ok. 560. 126 z nich ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź opinie wydane przez poradnie pedagogiczno-psychologiczne.
M. Pawełkiewicz nie kryje zadowolenia z pracy zespołu specjalistów, którzy – bez dwóch zdań – przyczynili się do laurów, jakie otrzymała placówka w konkursie „Szkoła przyjazna dla każdego”. – Aż boję się powiedzieć, że ich siły są wystarczające, ponieważ nigdy nie wiemy, z jakimi problemami przyjdą do nas dzieci w nowym roku szkolnym – uprzedza. Dodaje również, że chociaż pod względem jakości przygotowania do pracy nauczycieli nie można oczekiwać więcej, to przydałoby się zasilenie grona specjalistów przez psychologa, pedagoga oraz specjalistę socjoterapii.
KL