Katyń – żal wypowiedziany
W siedleckim muzeum znajduje się największa w Polsce kolekcja malarki nazywanej poetką subtelnej linii, mistrzynią kameralnych form i symfonii barw. Liczy ok. 630 prac - i zajmuje w nim szczególne miejsce.
– Pierwsza księga inwentarzowa reaktywowanego w 1967 r. Muzeum Ziemi Podlaskiej rozpoczyna się wpisem obrazów M. Łady-Maciągowej (1881–1969). Można powiedzieć, że zapoczątkowały one powojenny rozdział funkcjonowania muzeum. I od razu zdobyły uznanie – mówi Danuta Michalec, historyk sztuki w MR w Siedlcach, autorka wydanego w 2007 r. albumu „Małgorzata Łada Maciągowa 1881-1969”. Dodaje, że o przekazaniu Siedlcom owoców 60 lat pracy twórczej zadecydował najprawdopodobniej sentyment do miasta, w którym artystka urodziła się i spędziła dzieciństwo. Najwcześniejsze z tych obrazów powstały w Paryżu w 1907 r. Ostatni, „Katyń”, nosi datę 1967 r. – Maciągowa chciała upamiętnić wszystkich, którzy zginęli na Wschodzie, a przede wszystkim ukochanego męża i syna. Uznała, że „Katyń” zakończy jej twórczość, ponieważ już w 1967 r. korespondowała z Siedlcami w sprawie przekazania swojej malarskiej spuścizny. Dwa lata później zmarła – mówi D. Michalec.
Królowa hiszpańskiego słońca
M. ...
Monika Lipińska