Rozmaitości
Źródło: GU
Źródło: GU

Zabytek na drodze

Na pewno trudniej go prowadzić, bo jest wyposażony w manualną skrzynię biegów. Jednak technicznie i wizualnie autobus z 22-letnim stażem nie odbiega od reszty taboru.

- Bez wątpienia naszą największą tegoroczną inwestycją jest zakup czterech nowych autobusów miejskich marki MAN. Już we wrześniu pojazdy te służyć będą mieszkańcom - zaznacza Krzysztof Dębiński, prezes siedleckiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Tabor systematycznie zatem jest unowocześniany. Warto jednak wiedzieć, że wśród autobusów, które można spotkać na ulicach miasta, są również starsze konstrukcje… Zalicza się do nich m.in. Jelcz z numerem ewidencyjnym 001, który ma tyle lat, co siedleckie MPK - 22.

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

– Zdecydowaliśmy się poddać generalnemu remontowi autobus, który jako pierwszy, z wówczas zakupionych, zasilił tabor siedleckiego przedsiębiorstwa – wyjaśnia Jacek Dmowski, dyrektor techniczny MPK. – Generalnie rzecz biorąc, pojazd został zbudowany od podstaw. Wymieniliśmy na nową lub naprawiliśmy niemal każdą część tego pojazdu. Najwięcej czasu i wysiłku zajęła reperacja kratownicy, stalowej konstrukcji. To była bardzo żmudna operacja, ponieważ wszystkie skorodowane elementy trzeba było wyciąć, ręcznie dopasować i wstawić w to miejsce nowe. Zostało wymienione całe poszycie wewnętrzne i blach zewnętrznych, wyremontowaliśmy zawieszenie, silnik, układ jezdny – wylicza J. Dmowski.

Co ciekawe, udało się przywrócić do stanu oryginalnego wnętrze autobusu. Nowe obicia mają niemal fabryczny wygląd, został bowiem zachowany czerwony kolor skóry na siedzeniach. – Co zmieniliśmy? Chociażby wykładzinę na podłodze. Oryginalną – gumową, zastąpiła antypoślizgowa. W autobusie zostało zamontowane również wyposażenie niezbędne do funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Pojawiły się kasowniki, kierunkowe wyświetlacze z numerami linii oraz pełny monitoring wnętrza. Barwy zewnętrzne dostosowano również do tych przyjętych w siedleckim MPK – dodaje mój rozmówca.

Zabytkowy, ale w dobrym stanie

Autobus prawie rok stał w warsztacie naprawczym. Koszt jego modernizacji wyniósł prawie 100 tys. zł, z czego niemal 70 tys. zł pochłonęła tzw. robocizna. Choć pracy przy tym remoncie był ogrom i nie raz pojawiały się chwile zwątpienia, to udało się doprowadzić inwestycję do końca. – Autobus został „przywrócony do życia” dzięki bardzo dużemu nakładowi pracy naszych mechaników i spawaczy. Obecnie, choć można go określić mianem „zabytkowy”, pojazd jest w pełni sprawny i bez problemu pokonuje każdą wyznaczoną trasę – zaznacza dyrektor techniczny. Gdzie można go zatem spotkać? – Autobus „001” ma wysoką podłogę i z tego powodu nie obsługuje tylko linii 3, 4 oraz 18. Poza tym jeździ wszędzie – informuje J. Dmowski, dodając: – Autobus służy nam obecnie również jako pojazd instruktażowy dla nowo zatrudnionych kierowców. 

Sentyment i walor edukacyjny

– Dlaczego zdecydowaliśmy się na taki krok? Z sentymentu. To pierwsze „dziecko” firmy, więc trzeba o nie dbać – zgodnie wyjaśniają przedstawiciele siedleckiego MPK. Jest jeszcze inny aspekt tej decyzji – edukacyjny. – Trzeba pielęgnować i podtrzymywać tradycję. W Polsce i świecie jest tendencja, by o takie rzeczy dbać. Jeśli ich nie zachowamy, to następne pokolenia nie będą wiedziały, jak kiedyś komunikacja wyglądała – dodaje K. Dębiński.

Pojazd o sygnaturze „001” ma wkrótce zostać oznakowany, a specjalne malowanie ma przypominać jego historię i znaczenie dla siedleckiego przewoźnika.

You’ll need Skype CreditFree via Skype
GU