Noga z gazu
Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczął już odbiory urządzeń. Gdzie i jak będzie działał system? Obejmuje on 29 odcinków na drogach krajowych. Na początku i końcu wyznaczonej trasy ustawione zostały specjalne bramki z kamerami. Zarejestrują one wjazd i wyjazd samochodu wraz z jego danymi - numerem rejestracyjnym, marką. Następnie urządzenia zmierzą czas, w jakim auto pokona odcinek. Na tej podstawie zostanie przeanalizowana szybkość pojazdu.
Jeśli okaże się, że kierowca jechał ze średnią prędkością wyższą niż dopuszczalna, automatycznie otrzyma karę. W innym przypadku zdjęcia zostaną natychmiastowo skasowane z bazy danych.
Pieczę nad całym systemem będzie sprawowało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Jego pracownicy poinformują kierowcę o przekroczeniu przepisów. Odcinki, na których będzie dokonywany pomiar, zostaną oznaczone znakiem z informacją, na jakiej długości się on odbywa.
Warto dodać, że ITD wysyła już zdjęcia będące dowodem popełnienia wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar. Do tej pory z fotografią można było zapoznać się tylko w centrali, jednym z oddziałów terenowych albo w sądzie.
Najkrótsza trasa z bramkami ma 850 metrów, najdłuższa ponad 6 km. Na Mazowszu odcinkowe pomiary prędkości wyznaczono w: Zakręcie, Kołbieli, Wiązownie, Sochaczewie, Strachówce, Karniewie, Szymakach, Pawłowie, Rybitwach. Na Lubelszczyźnie urządzenie zamontowano w Łuszczowie.
MD