Rozmaitości
Walczą z mitami

Walczą z mitami

Choć brzmi jak nazwa gry miejskiej, Tropiciele mitów to nowy program edukacyjny dla młodych rolników. Na temat nawożenia upraw krążą różne opinie. Są tacy, którzy nie chcą nawozić, ponieważ obawiają się skażenia ziemi. Inni martwią się o jakość plonów. Jednak strach najczęściej wynika z braku wiedzy i doświadczenia w tym obszarze.

. Statystyki pokazują, że w Polsce zużycie nawozów mineralnych utrzymuje się na stałym poziomie, który jest jednak dużo niższy niż np. w Niemczech, Belgii czy Francji. W dużej mierze jest to wynik niepełnej wiedzy na temat zalet korzystania z tej metody produkcji roślin oraz mitów, które wokół niej narosły. A przecież można nawozić mądrze i odpowiedzialnie.

By obalać narosłe mity, zrodził się pomysł na edukowanie w tym zakresie. Ale nie poprzez nudne wykłady i prelekcje. Powstał program „Tropiciele mitów”, który weryfikuje wszystkie mity o nawożeniu, bazując na najbardziej aktualnych ustaleniach naukowych, jednak w sposób przystępny i pełen humoru. – Zdecydowaliśmy się na zainicjowanie tego projektu, ponieważ chcieliśmy wesprzeć ponadgimnazjalne szkoły rolnicze w przygotowaniu przyszłych rolników do stosowania efektywnego nawożenia nieorganicznego – zauważa Olga Wieszczek z firmy ANWIL, pomysłodawcy i organizatora projektu.

Nauka przez zabawę

Formuła zajęć podkreśla rolę zabawy w procesie uczenia się. Lekcje prowadzą dwie osoby: ekspert ds. nawożenia oraz osoba pełniąca rolę oponenta, które wchodzą we wzajemne interakcje. Prowadzący mówią językiem młodego pokolenia, dzięki czemu uczniowie łatwiej przyswajają prezentowaną tematykę oraz chętniej angażują się w analizę mitów. Lekcje, wsparte interesującymi materiałami dydaktycznymi, stają się tym samym dla uczniów przygodą, w trakcie której przyswajają sobie ważne zagadnienia związane z użyciem nawozów mineralnych. Potwierdzają to ich opinie. – Podobało mi się to, że uczyliśmy się tak jakby „na odwrót” – zauważa Bartek, uczeń II klasy. – Analizowaliśmy popularne, nieprawdziwe opinie o nawożeniu, a później je obalaliśmy. To znacznie ciekawsze i bardziej angażujące niż przyswajanie wiedzy z podręczników – dodaje.

Ambitne plany

Zajęcia pozwalają rozprawić się z najbardziej popularnymi mitami, jakie panują w obszarze nawożenia, np.: azot pogarsza jakość plonu, wysoka dawka azotu powoduje wyleganie zboża, nie ma potrzeby nawozić siarką, a mocznik jest tańszy niż saletra amonowa, najlepsze są płynne nawozy azotowe.

– Docelowo chcemy, aby w przygotowanych przez nas zajęciach wzięli udział uczniowie wszystkich szkół ponadgimnazjalnych o profilu rolniczym w kraju – podkreśla O. Wieszczek. – Jako firma odpowiedzialna społecznie podejmujemy szereg działań zmierzających m.in. do podnoszenia poziomu edukacji w Polsce. Program „Tropiciele mitów” ma być naszym wkładem na rzecz uzupełniania wiedzy o elementy praktycznych zastosowań.

JAG