Region
Źródło: UM Biała Podlaska
Źródło: UM Biała Podlaska

Rozmowy chińsko-podlaskie

Biała Podlaska ma szansę stać się częścią reaktywowanego od kilku lat Jedwabnego Szlaku. Chińscy przedsiębiorcy są zainteresowani bialskim lotniskiem, które ze względu na swoje położenie jest świetnym miejscem do utworzenia dużego centrum logistycznego.

Współpraca miasta z chińskimi inwestorami odbywałaby się za pośrednictwem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W Białej Podlaskiej ma powstać podstrefa PSSE. Władze miasta czekają teraz na odpowiedź rządu, bo to rada ministrów każdorazowo decyduje o poszerzeniu strefy. W tym samym czasie samorząd zabiega o inwestorów i pieniądze na uruchomienie podstrefy.

– Rozmawiamy z inwestorami z Polski, Chin i RPA. Jesteśmy otwarci na współpracę. Nasze lotnisko jest bardzo pojemne. Na razie trudno o jakieś konkrety. Rozmowy są w toku. Nie mogę mówić o szczegółach – zaznacza prezydent Dariusz Stefaniuk.

W ostatnich dniach włodarz razem ze swoim zastępcą Adamem Chudzińskim uczestniczył w IV Forum Regionalnym Polska-Chiny.

– Chińczycy nastawiają się głównie na infrastrukturę, rozbudowę połączeń kolejowych i stworzenie kolejowego centrum logistycznego. Spotkaliśmy się z inwestorami, którzy przychylnie patrzą na nasze miasto. Biała Podlaska jest w centrum ich zainteresowań, ponieważ w pobliskich Małaszewiczach mamy wielki port przeładunkowy, który chcieliby połączyć z nowym centrum logistycznym w naszym mieście. W optyce zainteresowania Chińczyków jest też port w Gdańsku. Partnerzy z Azji chcieliby stąd wysyłać swoje towary do Europy i na cały świat – opowiada D. Stefaniuk.      

Szansa dla polskiego biznesu

Entuzjastycznie o planach chińskich inwestorów wypowiada się Aleksandra Jankowska, prezes PSSE. W wywiadzie dla portalu wpolityce.pl podkreślała, że gospodarcza współpraca z Chinami nabrała tempa po wizycie prezydenta Andrzeja Dudy w Państwie Środka. „To jest wielka szansa dla polskiego biznesu, bo Jedwabny Szlak to z jednej strony centra logistyczne w Polsce, ale i eksport towarów do Chin, w tym także żywności i materiałów budowlanych. Dla przedsiębiorców ważne będą też nowe możliwości dofinansowania inwestycji, zarówno tych infrastrukturalnych, jak i kapitałowych związanych np. ze startupami. (…) PSSE ma ogromne możliwości do realizacji tego typu zadań. Mamy na naszym terenie port, mamy logistykę przyportową, procedujemy objęcie terenami PSSE lotniska i okolic Białej Podlaskiej. Tam jest lotnisko, suchy port przeładunkowy, wkrótce będzie droga szybkiego ruchu. To wszystko arcyważne atuty dla stworzenia infrastruktury transportowej i wielkiego huba logistycznego” – mówiła w wywiadzie A. Jankowska.

Poczekamy, zobaczymy

– Ja nie podchodzę do tego tak euforycznie, bo wiem, jak mieszkańcy naszego miasta liczyli wcześniej na pana Toya, który miał tu inwestować, a potem na obietnice spółki Cargo-Hub. Każdy chce, by bialskie lotnisko miało swoje drugie życie. Liczymy na miejsca pracy i rozwój regionu, ale o konkretach będziemy mówić wtedy, gdy padną przy stole rozmów – studzi emocje D. Stefaniuk. W końcówce czerwca i pierwszych dniach lipca dojdzie do spotkania przedstawicieli PSSE, spółek skarbu państwa (PKP Cargo, Lotos) i władz miasta Biała Podlaska z chińskimi inwestorami.

– O współpracę w ramach Jedwabnego Szlaku starają się wszystkie regiony Polski. Trzeba pamiętać, że Biała Podlaska nie jest tu w szczególny sposób uprzywilejowana. Każdy chce ugrać coś dla siebie. To splot wielu interesów. Chińczycy zainteresowali się nami tylko dlatego, że ściśle współpracujemy z senatorem Grzegorzem Biereckim i posłem Januszem Szewczakiem. Nie wiem, co będzie dalej. Poczekajmy. Wszystko powinno się rozstrzygnąć w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Chciałbym, aby rada ministrów jeszcze w tym roku podjęła decyzję o rozszerzeniu PSSE. Jesienią zaczniemy porządkować teren naszej przyszłej podstrefy. Dalej będziemy też rozmawiać z firmami, które zechciałyby tutaj inwestować – kończy prezydent D. Stefaniuk.

Polska może stać się ważnym partnerem Chin ze względu na położenie geograficzne i styk dwóch kanałów transportowych: północ/południe i wschód/zachód. Atutem w rozmowach są także zapotrzebowanie na polskie produkty spożywcze i zamiłowanie Chińczyków do polskiej kultury oraz ogromne zainteresowanie polską myślą technologiczną.

 

AWAW