Czy masz zdolne dziecko?
Niejednokrotnie zdarza się, że przeciętnie zdolne, lecz pracowite dziecko, które bardzo pragnie sukcesu i chce zadowolić rodzica, bywa błędnie rozpoznane jako uczeń szczególnie uzdolniony. Jednocześnie bardzo łatwo jest przegapić potencjał wybitnie utalentowanego dziecka, które dezorganizuje pracę grupy, nie lubi konwencjonalnych zadań, a ćwiczenia wykonuje przy jak najmniejszym nakładzie sił.
Im szybciej rozpoznamy dziecko, które jest zdolne, ale nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości, tym większą mamy szansę na skuteczną interwencję i zmotywowanie go do nauki.
Wśród charakterystycznych cech dzieci zdolnych, jednak uczących się poniżej swoich możliwości najczęściej wymienia się:
– sprawne posługiwanie się mową, szybkie myślenie, zdolność rozwijania pomysłów innych osób i wykorzystywania w różnych sytuacjach przyswojonych informacji;
– oznaki znudzenia, ospałości i braku zainteresowania, chęć jak najszybszego zakończenia zajęć, w sytuacji gdy są one mało dynamiczne;
– niespokojne zachowanie i kłopoty z koncentracją;
– zdolność manipulacji;
– zdolność zadawania trudnych, czasem wręcz prowokacyjnych pytań;
– większa biegłość w nawiązywaniu kontaktów z osobami dorosłymi i starszymi kolegami niż z rówieśnikami;
– brak zorganizowania podczas prac domowych czy innych zadań, jak również nieumiejętność zarządzania czasem;
– umiejętność ucieczki do własnego świata, co może przejawiać się dłuższymi okresami bezczynności i brakiem skupienia;
– zmaganie się z niechęcią ze strony rówieśników, co bywa poniekąd efektem tego, iż zdolne dziecko potrafi ranić słowami czy komentować otwarcie czyjeś słabości;
– skłonność do wybuchów gniewu i wahań nastroju.
Zdolne dzieci uczące się poniżej swoich możliwości potrzebują bezpośredniego wsparcia i interwencji w zakresie rozwoju emocjonalnego i społecznego, m.in. poprzez motywację i wyzwania.
Dziecko stanie się aktywniejsze i łatwiej będzie przyswajać wiedzę, gdy:
– ma poczucie sensu tego, co robi;
– uwzględnia się jego potrzeby i zainteresowania, co sprawia, że zadania, jakie się przed nim stawia, uznaje za własne;
– ma poczucie bezpieczeństwa, świadomość prawa do błędu oraz tego, że ma z kim porozmawiać o swoich działaniach;
– działaniom towarzyszą odczucia i emocje;
– bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji;
– odczuwa satysfakcję;
– ma poczucie własnej wartości;
– dostrzega się wkład jego pracy, a nie tylko efekt;
– ma możliwość realizacji własnych pomysłów.
Zachęcam do obserwowania swoich dzieci. Pamiętajmy, iż nie każde niekonwencjonalne czy niegrzeczne zachowanie bądź brak dobrych ocen wynikają z braku talentu! Być może dziecko jest uzdolnione w bardzo wąskiej dziedzinie, która niekoniecznie bywa wykorzystywana w szkole, ale w przyszłości może stać się ogromną pasją czy wręcz sposobem na życie? I dlatego tak ważna jest współpraca ze szkołą oraz prawidłowe rozpoznanie przyczyn specyficznych zachowań dziecka na lekcjach.
Mariola Kalinowska – trener efektywnej nauki, pedagog z Akademii Nauki w Siedlcach