Czas na propozycje
Kwota zabezpieczona w budżecie będzie podzielona na cztery części miasta, których granice pokrywają się z okręgami wyborczymi. Każdy z nich otrzyma bazowe 62 tys. zł. Pozostałe 250 tys. zł. podzielone zostanie przez liczbę mieszkańców w danym okręgu. To pokaże, kto ile otrzyma. Średnio mieszkańcy w każdym okręgu będą mieli do dyspozycji ok. 125 tys. zł.
Co za to można zrealizować? Przykładowo 300 m drogi asfaltowej (bez chodnika i kosztów projektu) czy 400-metrowy chodnik o szerokości 2 m z kostki brukowej. Projekty i pomysły muszą dotyczyć obszaru danego okręgu. Zgłoszone inwestycje będą musiały dotyczyć gruntów, których właścicielem jest miasto lub być oddanymi w jego wieczyste użytkowanie. Reszta zależy wyłącznie od pomysłowości i aktywności siedlczan. Jak pokazują przykłady innych miast, jednymi z najczęściej realizowanych inwestycji w ramach budżetu obywatelskiego są tereny rekreacyjne, place zabaw, siłownie plenerowe, tereny z urządzeniami do ćwiczeń sprawnościowych. Realizowane są też chodniki, urządzanie terenów zielonych, ścieżki rowerowe, mała architektura, likwidowane są bariery architektoniczne.
Koszty i podpisy
Urząd miasta czeka na propozycje mieszkańców. – Do tej pory wpłynęła tylko jedna propozycja, która jest kompletna, czyli zawiera wypełniony wniosek i wszystko, co jest niezbędne do jego oceny, w tym kosztorys inwestycji. Dotyczy budowy chodnika na osiedlu Wyszyńskiego – zdradza Grzegorz Kołodziejak, zastępca skarbnika urzędu miasta. – Pozostałych propozycji nie możemy uznać za formalne wnioski, gdyż jest to tylko przedstawienie oczekiwań – bez wypełnionych formularzy, których wymaga uchwała rady miasta – precyzuje zastępca skarbnika.
Jaki powinien wyglądać prawidłowo wypełniony wniosek? Pomocy należy szukać na stronie internetowej miasta w zakładce „budżet obywatelski”. Tam też opisany jest cały mechanizm jego funkcjonowania. – Osoby, które nie korzystają z internetu albo nie mają możliwości wydrukowania wniosku, mogą odebrać komplet formularzy w biurze obsługi interesanta urzędu miasta – informuje G. Kołodziejak. Przede wszystkim wniosek musi zawierać szacunkowe koszty proponowanej inwestycji. – Chodzi o wstępny kosztorys zadania. Wszystko i tak będzie później podlegało weryfikacji – precyzuje zastępca skarbnika. Koniecznie jest też zebranie co najmniej 15 podpisów osób popierających projekt i mieszkających na terenie, którego dotyczy proponowana inwestycja. – Być może w wielu przypadkach uzyskanie podpisów stanowi barierę. Z drugiej strony musimy wprowadzić takie ograniczenia. Jeśli mieszkańcy zaczną składać pojedyncze wnioski, to nie będziemy wiedzieć, czy proponowana inwestycja ma służyć większej grupie, czy tylko jednej osobie. A nie chcielibyśmy dopuścić do tego, aby pojawiło się zadanie, którym będzie zainteresowana jedna osoba. Musimy mieć pewność, że inwestycja będzie służyła całej społeczności – tłumaczy G. Kołodziejak.
Do końca kwietnia
Formularze z propozycjami można składać do końca kwietnia. Przez kolejne 31 dni będzie trwała ich weryfikacja i opiniowanie przez właściwe komórki organizacyjne urzędu miasta. Po pozytywnej opinii formalnej i merytorycznej konkretne projekty zostaną rekomendowane mieszkańcom do realizacji. Lista propozycji ma powstać do 31 lipca. Prawdopodobnie w październiku odbędzie się głosowanie, a realizacji wybranych inwestycji można spodziewać się w 2018 r.
HAH