Na ulice wyjadą w grudniu
Zakup zostanie sfinansowany w całości ze środków własnych spółki. Krzysztof Dębiński, prezes MPK, transakcję uzasadnia „konsekwentnym inwestowaniem w wymianę i zakup nowoczesnego taboru”. - W grudniu na ulicach Siedlec i okolicznych gmin pojawią się dwa nowe autobusy miejskie polskiej marki, która będzie nowym akcentem wśród posiadanych aktualnie przez spółkę pojazdów - podkreśla K. Dębiński.
– Podpisana umowa może być także dobrym początkiem w świetle realizacji przyszłych zakupów taboru autobusowego, jakie planujemy w najbliższych latach – dodaje prezes MPK, uzupełniając, że zamówione niskoemisyjne pojazdy spełniać będą najwyższe normy czystości spalin.
Pozytywnie przeszły testy
– Autosany są wszędzie, w całej Polsce i Europie. Cieszę się, że będą też w Siedlcach – powiedział prezes firmy Michał Stachura po podpisaniu umowy. – Jako kontrahenci będziemy mieli możliwość porównania naszego produktu z tym już użytkowanym w Siedlcach. Autosan, wygrywając siedlecki przetarg, zwiększył swoją obecność na rynku. – Tylko w tym roku dostarczymy dwa autobusy do Siedlec, dwa do Mielca, cztery do Nowej Soli, dziesięć prawdopodobnie do Rzeszowa, do tego dodajmy możliwy przetarg na 26 autobusów dla wojska. To świadczy o tym, że nie jesteśmy anonimowi. Za dwa lata będziemy mieli kolejny innowacyjny produkt, być może – mając na uwadze projekt elektromobilności – znów trafimy do Siedlec – podkreślił prezes Autosanu.
Nowe autobusy zastąpią wycofywane z eksploatacji pojazdy, które nie spełniały norm emisyjnych. Autosany były testowane przez MPK na przełomie stycznia i lutego – przez kilka dni obsługiwały siedleckie linie i bardzo dobrze się sprawdziły.
Z systemem odzyskiwania energii
MPK za autobusy zapłaci prawie 2 mln zł. Kontrakt obejmuje dostawę dwóch pojazdów o długości 12 m i przystosowanych do zasilania olejem napędowym. Będą posiadać nowe, dotychczas niewystępujące w MPK rozwiązanie, tj. system rekuperacji energii odzyskiwanej w procesie hamowania, w którym nadwyżka energii będzie oddawana do układu elektrycznego autobusów, wskutek czego spodziewana jest oszczędność paliwa na poziomie ok. 3%. Autobusy pomieszczą 105 pasażerów. Zostaną wyposażone w 26 miejsc siedzących, w tym osiem dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Będą też przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Silnik ma spełniać normę czystości spalin EURO VI. Nadwozie i poszycie zewnętrzne pozwolą na eksploatację przez okres minimum 12 lat, bez wykonywania napraw głównych czy okresowych zabiegów konserwacyjnych (za wyjątkiem uzupełnienia ubytków mechanicznych). Ponadto autobusy wyposażone zostaną w wewnętrzne kamery, rejestrator cyfrowy, wewnętrzne tablice informacyjne LED dla pasażerów oraz system informacji dźwiękowej. Kolorystykę wnętrza, czyli ścian bocznych i siedzeń, zaplanowano na odcienie jasnej szarości. Szczegóły mają być uzgodnione z MPK.
Aktualnie siedlecka spółka dysponuje nowoczesnym taborem 45 autobusów zapewniających komfort podróżowania. Każdy pojazd wyposażony jest w system głosowej zapowiedzi przystanków – zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, co szczególnie chwalone jest przez pasażerów niedowidzących. Dodatkowym udogodnieniem, szczególnie dla osób niedosłyszących, są także wewnętrzne tablice informacji wyświetlające nazwy aktualnego i kolejnego przystanku autobusowego. Pełny monitoring wewnętrzny autobusów pozwala na zapewnienie większego bezpieczeństwa pasażerom.
HAH