Wakacje i… nieprzewidziane sytuacje
W ubiegłym roku na wakacyjny urlop zdecydowała się ponad połowa Polaków. Tegoroczny wyjazd zaplanowało prawie 60% rodaków - wynika z badania „Wyjazdy wypoczynkowe Polaków w 2016 r. i plany na rok 2017”, przeprowadzonego przez CBOS. Wakacje spędzamy zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Jednak nawet najlepiej zorganizowane wczasy mogą zepsuć niespodziewane sytuacje.
Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, bogaty wybór atrakcyjnych wycieczek – tak biura podróży zachwalają swoje oferty. „Zanim kupisz wycieczkę, dokładnie przeczytaj umowę” – zaleca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spokojna okolica, blisko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem – dla organizatora imprezy i dla turysty mogą oznaczać coś zupełnie innego. Dlatego trzeba poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień. Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
„Koszt imprezy, po podpisaniu umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki” – zwraca uwagę UOKIK. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę, możemy odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. Organizator wyjazdu musi oddać wpłacone pieniądze. Co ważne – cena wycieczki nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem.
Trzy gwiazdki w Polsce nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej – mamy prawo do reklamacji. Reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale dłuższą niż obiecana odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację należy składać na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Możemy to zrobić w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki.
Zamiana albo zwrot pieniędzy
W sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu – wycieczkę na safari, ognisko itp.). Nie musimy ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, mamy prawo żądać zwrotu różnicy ceny. Możemy także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy. Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, należy poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
Rekompensata za zagubienie bagażu
Według statystyk każdego roku na lotniskach ginie ponad 40 mln bagaży, jednak tylko 2% z nich nigdy nie wraca do właściciela. Zagubienie bagażu powinniśmy zgłosić do właściwego punktu na lotnisku. Aby zacząć procedurę, niezbędnym elementem jest złożenie odpowiednich dokumentów.
– W ramach rekompensaty za zgubienie bagażu przewoźnicy coraz częściej oferują osobom poszkodowanym zapomogę na zakup potrzebnych rzeczy lub zwracają kwotę, która została przeznaczona na tzw. niezbędnik. Na wielu lotniskach możemy otrzymać „zestaw przetrwania” zawierający kosmetyczkę, bieliznę, ubrania oraz podstawowe środki higieny osobistej. Pamiętajmy, że w ciągu 21 dni od zgłoszenia na lotnisku zagubionego bagażu mamy prawo zgłosić reklamację do przewoźnika – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org.
W przypadku nieodnalezienia naszych walizek możemy ubiegać się o odszkodowanie. Składając odpowiedni wniosek, musimy udowodnić przewoźnikowi szkodę, czyli przedstawić wycenę, rachunki lub faktury za utracone rzeczy znajdujące się w bagażu. Nie zapominajmy dołączyć również dowodu zakupu walizki czy torby.
Odszkodowanie za opóźniony lot
– Jeżeli nasz wylot został odwołany bądź znacznie opóźniony, przysługuje nam z tego tytułu rekompensata. Prawo do posiłku i napoju, rozmowy telefonicznej czy przesłanie e-maili to tylko część udogodnień przysługujących pasażerom z racji lotu opóźnionego do czterech godzin na odpowiedniej długości trasy. Jeżeli czas oczekiwania wydłużył się do pięciu godzin, możemy żądać zwrotu kosztu biletu oraz lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży, w przypadku, gdy jest to lot „łączony”. Kiedy jesteśmy zmuszeni oczekiwać na lot przez jedną lub więcej nocy, przewoźnik jest zobligowany zapewnić nam hotel oraz transport – dodaje ekspert.
Oprócz odzyskania utraconych pieniędzy możemy wnioskować o przyznanie nam odszkodowania. Jego kwota jest zależna od długości trasy i waha się od 250 do nawet 600 euro. Wyjątkiem, kiedy nie możemy ubiegać się o rekompensatę z tego tytułu, jest odwołanie lotu z przyczyn niezależnych, m.in. zła sytuacja polityczna, warunki meteorologiczne czy nieoczekiwane problemy techniczne samolotu.
Spóźniony pociąg? Zwrot za bilet
Pociąg to według niektórych najprzyjemniejszy i łatwo dostępny środek transportu. Podobnie jak przy spóźnieniu samolotu, tak przy późniejszym wyjeździe pociągu możemy ubiegać się o rekompensatę ze strony przewoźnika. Podstawą do wnioskowania jest opóźnienie o ponad 60 min bądź całkowite odwołanie przejazdu. Możemy ubiegać się o zwrot kosztów biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z miejscem, do którego chcemy dotrzeć.
– Jeżeli chodzi o odszkodowanie, możemy ubiegać się o nie, o ile nie skorzystaliśmy z prawa do zwrócenia biletu, a jego wysokość jest zależna od długości opóźnienia. Przy opóźnieniu sięgającym do 119 min możemy wnioskować o zwrot 25% wartości biletu, a przy spóźnieniach powyżej dwóch godzin przysługuje nam zwrot połowy ceny – mówi T. Jaroszek. I podsumowuje: – Warto znać swoje prawa jako podróżnych, aby móc cieszyć się wakacjami, mimo nieprzewidzianych sytuacji. Świadomy konsument to bezpieczny konsument.
Poznaj swoje prawa
Wymarzony urlop wymaga przygotowań. Bez względu na to, czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś być świadomy swoich praw. Pamiętaj:
1. Sprawdź biuro podróży
Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.
2. Sprecyzuj ogólne pojęcia
Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.
3. Przeczytaj umowę
Patrz nie tylko na cenę, ale na godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.
4. Niższy standard hotelu? Reklamuj!
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.
5. Żądaj obniżenia ceny
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10%, za hałas w nocy do 40%, a za brak wyżywienia do 50% niższej ceny.
Szczegółowych informacji udziela federacja konsumentów w swoich oddziałach lub pod adresem e-mail: porady@dlakonsumentow.pl. O bezpłatne porady można również zwrócić się do Stowarzyszenia Konsumentów Polskich pod nr. tel.: 0-800-889-866.
Źródło: www.uokik.gov.pl
HAH