Region
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Tunel, perony i nowe szanse

Władze PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadecydowały o modernizacji stacji kolejowych w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu. Inwestycja ma kosztować ponad 417 mln zł.

Spółka podpisała już stosowną umowę z wykonawcą - warszawską firmą Trakcja PRKiI S.A. Prace projektowe ruszą jeszcze w tym roku. Przebudowane stacje i nowe nastawnie mają zapewnić sprawniejszą obsługę pociągów i zwiększyć poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym. - Dzisiejsza umowa to kolejny przykład sprawnego realizowania Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo z Warszawy - przez Siedlce, aż do granicy w Terespolu - pojedziemy z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy komfort obsługi pasażerów na ostatnim odcinku tej trasy - zapewnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa.

Inwestycja obejmie głównie modernizację i przebudowę trzech stacji w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanku Biała Podlaska Rozrządowa. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Orientację ułatwią czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne. Zamontowany zostanie także nowoczesny system nagłośnienia. Nad bezpieczeństwem pasażerów mają czuwać kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.

– Ostatni etap modernizacji linii z Warszawy przez Siedlce do Terespola to wyczekiwana i ważna inwestycja, która zwiększy atrakcyjność naszego regionu. Przebudowa wpłynie również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami – podkreśla Robert Gmitruczuk, wicewojewoda lubelski.

 

Lepsza prędkość

Modernizacja stacji obejmie również urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Wyposażone w komputerowe urządzenia nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych (o nacisku do 221 kN/oś). Poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.

– Inwestycje istotnie zwiększą komfort obsługi pasażerów. Dzięki modernizacji torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym przed przewoźnikami towarowymi otworzą się nowe możliwości. Na pewno zwiększy się także konkurencyjność kolei względem innych środków transportu – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Nowości w Białej

Prace PLK zdecydowanie podniosą poziom bezpieczeństwa pasażerów. Zaplanowano bowiem przebudowę 18 przejazdów kolejowo – drogowych i wyposażenie 12 z nich w nowy system zabezpieczeń. W ramach inwestycji pojawią się też bezkolizyjne skrzyżowania. W Białej Podlaskiej spółka wspólnie z miastem wybuduje tunel drogowy. Reaktywowany będzie również przystanek Biała Podlaska Rozrządowa. Stacja ma być docelowo połączona drogą asfaltową z chodnikiem i z ulicą Sidorską. Nie zabraknie tam także oświetlenia, a nawet przystanku autobusowego. W planach znalazła się również budowa skrzyżowania dwupoziomowego drogi wojewódzkiej nr 812 z linią kolejową nr 2, czyli newralgicznego dla miejskiego ruchu skrzyżowania torów z ul. Lubelską. Kolej wykona prace w tym zakresie także przy współpracy z miastem.

Przedsięwzięcie „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol” jest finansowane ze środków unijnych CEF. Koszt wyniesie 417,5 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to 354 mln zł (netto). Zakończenie inwestycji zaplanowano na sierpień 2020 r.

AWAW