Autostrada coraz bliżej
Pieniądze trafią do ośmiu województw. Spośród 22 przyjętych do realizacji projektów aż dziesięć będzie dotyczyło budowy dróg na tzw. ścianie wschodniej. O konieczności wzmacniania tej części kraju wspominała podczas swojej ostatniej wizyty w Siedlcach premier Beata Szydło, a także minister energii Krzysztof Tchórzewski na październikowym Ogólnopolskim Szczycie Gospodarczym.
Zatwierdzone zadania mają sprawić, by kierowcom jeździło się bardziej komfortowo i bez utrudnień. Kolejnym celem jest wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, a także dostosowanie nośności dróg do ruchu o nacisku 11,5 t/oś.
Wśród najważniejszych inwestycji w naszym regionie należy wymienić budowę odcinka autostrady A2 z Warszawy do Arynowa k. Mińska Mazowieckiego – do istniejącej już obwodnicy. W ramach prac powstanie droga o długości 14,8 km – od zakończenia węzła Lubelska usytuowanego we wsi Majdan koło Wiązownej. Następnie autostrada przebiegnie na wschód, przecinając istniejącą krajową „dwójkę” z Warszawy do Mińska Mazowieckiego nieco na południe od Halinowa, gdzie umiejscowiony zostanie węzeł Konik. Dalej przetnie linię kolejową z Warszawy do Mińska i, omijając od północy zabudowę wsi Dębe Wielkie, włączy się w oddaną w 2012 r. obwodnicę Mińska Mazowieckiego. Okres realizacji inwestycji zaplanowano na lata 2017 – 2020.
Budowa dalszej części autostrady A2 z Warszawy do wschodniej granicy państwa (bez obwodnicy Mińska Mazowieckiego) zacznie się od odcinka na węźle „Ryczołek” (koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego) do Siedlec. Trasa o długości 35,9 km będzie przebiegała przez powiaty: miński, węgrowski i siedlecki oraz gminy: Kałuszyn, Mrozy, Grębków, Kotuń, Mokobody, Siedlce i Skórzec. Prace zaplanowano na lata 2018 – 2024.
Natomiast na Lubelszczyźnie jedną z ważniejszych inwestycji stanowią przygotowania do budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy z województwem mazowieckim – przez Międzyrzec Podlaski, Radzyń Podlaski, Kock – do Lubartowa. Projekt przewiduje budowę liczącej 83 km dwujezdniowej trasy ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wraz z siecią dróg dojazdowych. W jej ciągu powstanie pięć węzłów (Kąkolewnica, Radzyń Podlaski Północ, Radzyń Podlaski Południe, Borki, Firlej), miejsca obsługi podróżnych, obiekty inżynierskie oraz urządzenia ochrony środowiska. Inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2022 – 2024.
MD