Aktualności
Dworzec na miarę wieku

Dworzec na miarę wieku

Nowe perony, sieć trakcyjna, wiadukty i lokalne centrum sterowania zapewnią podróżnym komfort i bezpieczeństwo. Za prawie 150 mln zł Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizują stację w Dęblinie.

Inwestycja wpisuje się w projekt przebudowy trasy nr 7 między Lublinem a Warszawą. To jedno z najważniejszych przedsięwzięć w Krajowym Programie Kolejowym. Całkowita wartość zadania sięga 3,4 mld zł. Jego realizację zapewnią środki unijne.

 

Nowocześnie i wygodnie

Obecnie trwają prace przy modernizacji stacji kolejowej w centrum Dęblina. Powstaną trzy nowe perony – dwa wyspowe i jeden jednokrawędziowy, wiaty, ławki i tablice z rozkładami jazdy. Nikt nie powinien też narzekać na przepływ informacji. Zapewnią to zapowiedzi głosowe, zegary i czytelne oznakowanie. A dodatkowe oświetlenie i ścieżki dotykowe ułatwią korzystanie z dworca osobom niedowidzącym.

Projektanci zadbali również o bezpieczeństwo podróżnych w drodze do pociągu. W tym celu powstanie nowe przejście podziemne z pochylnią i trzema windami. Dla wygody rowerzystów zostaną też ustawione stojaki na rowery.

Modernizacji zostaną poddane także sieć trakcyjna i tory. Zaplanowano również budowę lokalnego centrum sterowania. Nowoczesne systemy komputerowe, umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami na stacji i linii, zapewnią bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Prace na dworcu potrwają do grudnia bieżącego roku.

 

Most na Wieprzu gotowy

W podobnym stanie zaawansowania znajdują się również roboty kolejowe w innych częściach miasta. Dobiega końca budowa nowego wiaduktu nad ul. Balonna. Obiekt umożliwi szybki przejazd pociągów, a jednocześnie usprawni ruch samochodowy. Latem rozpocznie się remont przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Tysiąclecia. W tym przypadku narzekać mogą tylko kierowcy, którzy będą zmuszeni korzystać z objazdów.

Inne elementy infrastruktury kolejowej już zostały ukończone. W maju wykonano pierwszy etap przebudowy mostu na rzece Wieprz. Ważącą ponad tysiąc ton konstrukcję udało się ustawić przy pomocy siłowników hydraulicznych. Nie było to łatwe, bo trójprzęsłowy obiekt mierzy 170 m długości i 22 m szerokości. Nowa przeprawa została zamontowana na dotychczasowych podporach i dobudowanych przyczółkach. Według założeń będzie służyła dla jednego toru. Drugi tor powstanie na bliźniaczej konstrukcji, której budowa rozpocznie się w czerwcu. Wybudowany most zapewni szybki i bezpieczny przejazd pociągów pasażerskich oraz umożliwi kursowanie ciężkich składów towarowych.

 

Szybciej z Lublina do stolicy

Podobne prace budowlane będą lub już są prowadzone na całym odcinku linii kolejowej nr 7. W ramach robót między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej. Pociągi będą mogły rozwijać na nich prędkość do 160 km/h. Na całej trasie łącznie przebudowanych zostanie 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów. Wymianie ulegną aż 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie też na przejazdach kolejowo-drogowych. 42 z nich wzbogaci się o dodatkowe urządzenia i rogatki. Natomiast dwa nowo budowane tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.

Postęp prac pozytywnie ocenia wojewoda lubelski. Przemysław Czarnek nie ma wątpliwości, że prowadzona inwestycja należy do z największych w regionie. – Jak na razie wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Dzięki temu już w 2022 r. podróż pociągiem z Lublina do Warszawy zajmie tylko 1,5 godziny – mówi z dumą wojewoda.

Tomasz Kępka