Aktualności
Wiadukt czy tunel?

Wiadukt czy tunel?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zajmie się dokumentacją bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej Warszawa - Terespol z drogą wojewódzką nr 698 w kierunku Siedlec.

Nowy obiekt ma zastąpić istniejący przejazd przy ul. Wojska Polskiego usprawniając tym samym komunikację w mieście. W trakcie towarzyszącej podpisaniu umowy wideokonferencji podkreślano, że zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej, która określi warunki techniczne a także wskaże możliwe warianty budowy oraz pozwoli na wstępne oszacowanie kosztów przedsięwzięcia. Inwestycja ma również objąć budowę przyległego układu drogowego. Gotowa dokumentacja zostanie zaprezentowana w sierpniu przyszłego roku a koszt jej przygotowania (ok. 300 tys. zł) pokryją Polskie Linie Kolejowe, samorząd województwa lubelskiego oraz miasto Terespol.

 

Narzekają kierowcy

Obecny na spotkaniu burmistrz miasta Jacek Danieluk powiedział, że nowy wiadukt jest bardzo potrzebny, by usprawnić układ komunikacyjny miasta. Podkreślił, że przez Terespol przejeżdża dziennie kilkadziesiąt pociągów towarowych, pasażerskich i międzynarodowych. Na obecnym przejeździe kolejowo-drogowym jest kilka par torów, których pokonanie samochodem jest bardzo uciążliwe. – Przejazd kolejowy jest zamknięty przez około 50% doby. Ci, którzy pokonują go samochodami czy rowerami, muszą oczekiwać na otwarcie rogatek kolejowych nawet kilkadziesiąt minut. Jeśli tory trzeba przekroczyć kilka razy w ciągu dnia, to wówczas staje się to bardzo uciążliwe i irytujące – mówił podczas wideokonferencji włodarz miasta.

 

Jeszcze kilka lat

Z kolei prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że wykonawca dokumentacji przedprojektowej ma wskazać najlepszy wariant budowy bezkolizyjnego skrzyżowania. Przygotowane materiały dadzą przede wszystkim odpowiedź na to czy w mieście powstanie wiadukt drogowy czy też tunel pod torami. Ponadto wskażą konkretne miejsce, w którym nowy obiekt powinien być usytuowany. Jak podkreślił prezes I. Marchel przy projektowaniu istotne będą opinie mieszkańców zebrane w trakcie konsultacji społecznych. – To bardzo ważne rzeczy, które muszą być wyjaśnione już na obecnym etapie. Nie można będzie do nich wrócić w fazie późniejszego projektowania czy realizacji gotowego już projektu – zaznaczył prezes PKP PLK. Nowy wiadukt może powstać za kilka lat. Zdaniem prezesa na plac budowy będzie można wejść nie wcześniej jak za trzy a nawet cztery lata. 


Uzupełnieniem prowadzonej od lat modernizacji stacji Terespol będzie m.in. rozbudowa stacji o 10 torów o szerokości 1520 mm przeznaczonych do obsługi pociągów o długości 1050 m i nacisku 25 ton na oś. Stacja Terespol, dzięki nowej grupie torów, będzie lepiej przygotowana do obsługi dłuższych i cięższych pociągów pod względem ruchowym oraz w zakresie kontroli celno-granicznej. Znajdujące się tu przejście graniczne będzie mogło przyjmować i odprawiać więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

MLS