Kolej na Siedlce
Budynek dworca w obecnym kształcie pochodzi z 1986 r. Dzięki planowanej modernizacji wygląd obiektu znacznie się zmieni. Elewacja zostanie poddana kompleksowej renowacji - rozebrane zostaną występujące wtórne nawarstwienia, a pierwotne formy profili, m.in. gzymsy i balustrady, mają być zrekonstruowane. Odtworzone będą też osie okienne. Wykonana zostanie również termomodernizacja przy wykorzystaniu technologii ściany trójwarstwowej. Pojawi się zewnętrzna okładzina ceglana, a miejscowo elewacja, podobnie jak świetliki i attyki, wykończone będą patynowaną blachą tytan-cynk. Gruntownie zmieni się również wnętrze dworca. Dzięki modyfikacji dotychczasowego układu powstanie duża przestrzeń. W zachodnim skrzydle wyburzone zostaną ściany i część stropów. Powstanie tam dwukondygnacyjna poczekalnia z antresolą komunikacyjną na piętrze.
Na parterze znajdą się kasy biletowe i toalety. Z holu będzie można wejść do przyległych lokali usługowych, które zaplanowano też na piętrze.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren przed dworcem. Pojawią się tam wiata rowerowa z dziesięcioma stojakami na rowery oraz kilka miejsc parkingowych i tzw. krótkiego postoju.
Największy program w historii
– Dworzec kolejowy w Siedlcach stanowi jeden z czterech obiektów objętych programem inwestycyjnym PKP S.A. na linii kolejowej Warszawa Zachodnia – Terespol. Pierwszym z budynków zmodernizowanych w ramach tego unijnego projektu był oddany do użytku trzy miesiące temu dworzec w Mrozach – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych, wyjaśniając, iż Program Inwestycji Dworcowych to największy program modernizacji dworców kolejowych w historii. – Dzięki niemu rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców. W ramach tego programu na Mazowszu zmodernizowaliśmy m.in. w grudniu ubiegłego roku obiekt w Mrozach. Teraz kolej na Siedlce – podkreśla Andrzej Bittel, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury.
Dla wszystkich
Nowy obiekt w będzie dostosowany do obsługi wszystkich grup podróżnych, m.in. tych z niepełnosprawnościami. Znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i pojawią się udogodnienia, takie jak ścieżki prowadzące i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowana zostanie też winda. Przywrócona będzie oryginalna szerokość korytarzy, a schody mają być poszerzone.
Wszystkie prace zrealizuje przez wykonawca wyłoniony w ogłoszonym przetargu. Termin składania ofert mija 27 kwietnia.
Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na przełom pierwszej i drugiej połowy tego roku, a zakończenie na druga połowę 2022 r. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
MD