Bogaty tydzień
- To pierwsze tego typu wydarzenie o charakterze artystyczno- religijnym o tak znaczącym wymiarze różnorodności muzycznej, organizowane w naszej diecezji - podkreśla ks. Piotr Paćkowski, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej. - Punktem wyjścia było wspomnienie liturgiczne św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej, i tych wszystkich, którzy kształtują tradycję muzyczną w naszych świątyniach. Od wielu lat ten dzień jest dla muzyków kościelnych, organistów parafialnych, zespołów śpiewaczych, chórów i schol liturgicznych patronalnym świętem. W tym roku z inicjatywy ks. Piotra Radzikowskiego, przewodniczącego komisji ds. muzyki diecezji siedleckiej, święto św. Cecylii zostało rozszerzone na cały tydzień. Swoisty festiwal muzyki kościelnej miał miejsce w Siedlcach oraz w miejscowościach, kościołach i kaplicach położonych niedaleko miasta - dodaje.
We wtorek biskup siedlecki pobłogosławił nową siedzibę Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej, a pedagodzy i studenci zaprezentowali swoje umiejętności.- Życzę, byście zrealizowali swoje pragnienia, idąc drogą, którą odczytaliście jako wasze powołanie. By był z niej zadowolony przede wszystkim Pan Bóg i Kościół, czyli wspólnoty parafialne, w których w przyszłości będziecie posługiwać – mówił bp K. Gurda, zwracając się do studentów DSMK.
W środę 24 listopada w Wyższym Seminarium Duchownym wystąpił zespół muzyki dawnej „Jerycho” pod kierunkiem dr. Bartosza Izbickiego.W kaplicy seminaryjnej wybrzmiała msza „Mater Matris” – kompozycja flamandzkiego kompozytora Josquina des Prés (ok.1450-1521), którego 500-lecie śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyka Josquina des Prés zabrzmiała również w czwartek 25 listopada w katedrze siedleckiej. Pod przewodnictwem ks. P. Paćkowskiego, z udziałem alumnów siedleckiego WSD, odprawiona została tutaj Msza „Cibavit” (ku czci Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej), od wieków sprawowana jako modlitwa za kapłanów i w intencji powołań do kapłaństwa. Polski chór Ex Tempore pod kierunkiem słynnego francuskiego muzykologa, organisty, chórmistrza i śpiewaka Marcela Pérèsa wykonał mszę „Pange lingua”. Było to dopiero drugie wykonanie tej kompozycji pod kierunkiem słynnego kantora z tym zespołem w Polsce, a trzecie na świecie. Muzyka ta zabrzmiała tak, jak miała być wykonywana, czyli w pełnym kontekście liturgicznym, podczas Mszy św. (pierwsze takie wykonanie w Polsce).
Duchowa uczta
W piątek 26 listopada, o 18.00, w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Niwiskach odprawione zostało nabożeństwo Akatystu na cześć unickich męczenników z Pratulina. Śpiewy w wykonaniu scholi kleryków siedleckiego WSD pod kierunkiem ks. P. Radzikowskiego, z P. Paćkowskim w roli kantora, wpisały się w promocję płyty z „Akatystem ku czci bł. Męczenników z Pratulina”.W sobotę z repertuarem Bacha, Schuberta, Cacciniego i Gounoda wystąpili w katedrze: skrzypaczka Zuzanna Budzyńska i organista Szymon Ogryzek. W niedzielę w południe w kościele św. Józefa w Wołyńcach śpiewy w czasie mszy animował kwartet wokalny „Cantus Antiqus”, a po Eucharystii zaprezentował utwory polskiego renesansu.Zwieńczeniem Dni Muzyki Kościelnej był w niedzielę 28 listopada recital organowy dr. Mateusza Rzewuskiego w katedrze, z utworami Bacha, Brahmsa i Mendelssohna-Bartholdy’ego.
Większość muzycznych wydarzeń była transmitowana przez Diecezjalną Telewizję Internetową Faro.Tv – można je obejrzeć na youtube.
Rozstrzygnięty konkurs
Tego dnia ogłoszone zostały również wyniki konkursu na tekst i melodię pieśni liturgicznej o bł. Męczennikach z Pratulina. Na zaproszenie komisji ds. muzyki kościelnej odpowiedziało sześciu autorów, zgłaszając dziesięć utworów. Jury pod przewodnictwem ks. Piotra Radzikowskiego – ks. Piotr Paćkowski, Mateusz Rzewuski, Mariusz Orzełowski, Adam Szczepański – postanowiło nie przyznać pierwszej nagrody. Drugą zdobył Mikołaj Ciombor z kompozycją „Obrońcy wiary”. Na trzecim miejscu ex aequo uplasowali się: ks. Przemysław Świderski z pieśnią „Choć pokonani, w Bogu zwyciężyli” oraz ks. Mariusz Rompa z utworem „Niech z ust wiernych hymn dziś płynie”. Wyróżnienie przyznano ks. Pawłowi Brońskiemu, a podziękowania za udział – Kamilowi Jóźwikowi i Danielowi Jasińskiemu.
Partnerem Dni Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej był Samorząd Województwa Mazowieckiego
Dni Muzyki Kościelnej w Diecezji Siedleckiej to ważny punkt życia Kościoła lokalnego w kształtowaniu świadomości liturgicznej i związanej z liturgią nierozerwalnie kultury muzycznej. Większość wydarzeń odbywała się w kontekście sprawowanej liturgii Mszy św., Nieszporów czy też wschodniego nabożeństwa ku czci bł. Męczenników z Pratulina (Akatyst). Dało to możliwość zanurzenia się w niecodziennej, bardzo bogatej szacie muzycznej nie tylko towarzyszącej przez stulecia obrzędom liturgicznym, ale będącej jej integralną częścią. Była to okazja to kontemplacyjnej modlitwy, wyciszenia się i odkrywania przychodzącego Boga poprzez piękno i harmonię.
Ks. dr Piotr Paćkowski, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej
Sobotni koncert był dla nas wspaniałym wydarzeniem, a kolejny występ przed siedlecką publicznością przyniósł nam wiele radości. Katedra jest doskonałym miejscem do organizacji tego typu wydarzeń, które kształtują nie tylko wrażliwość muzyczną, ale i duchową odbiorców. Kultura wysoka stanowi nieodzowny element prawidłowego rozwoju człowieka na każdym etapie jego życia, a przybliżanie jej publiczności poprzez prezentację arcydzieł muzyki klasycznej wpięknych miejscach to dla nas, artystów, najważniejsze zadanie.
Zuzanna Budzyńska, Szymon Ogryzek – wykonawcy koncertu w ramach Dni Muzyki Kościelnej
Pomysł Tygodnia Muzyki Kościelnej z tak bogatym i różnorodnym programem, z udziałem takich zespołów jak Jerycho czy sław muzycznych jak Marcel Pérès, uważam za nieoceniony. Niecodziennym wydarzeniem była także Liturgia Akatystu w kościele w Niwiskach; nie gościliśmy też nigdy chóru kleryków. Nasz proboszcz ks. kan. Zbigniew Nikoniuk, który przez wiele lat posługiwał w parafii neounickiej w Kostomłotach, przewodniczył nabożeństwu, a wcześniej wprowadził zebranych w kościelew temat liturgii wschodniej. Cieszy mnie również to, że swój udział miał w tym wydarzeniu także chór parafialny – przed liturgią wykonaliśmy kilka utworów z naszego repertuaru. Akatystu wysłuchałem ze wzruszeniem – teksty są przepiękne i wyważone. Wracam teraz do niego, odsłuchując płytę.
Karol Nowakowski, organista parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Niwiskach
LI