Nabożne słuchanie
Wprowadzając w temat, ks. dr Piotr Radzikowski odwołał się do słów św. Bonawentury: „Ten, kto pragnie postępować od cnoty do cnoty, od łaski do łaski, powinien nieustannie medytować o pasji Jezusa… Nie ma praktyki bardziej pożytecznej dla całego świata niż częste rozważanie cierpień Jezusa Chrystusa”. - Spotykamy się, by u progu Wielkiego Tygodnia kontemplować Mękę Pańską. Pragniemy w ten sposób oświecać oraz uwrażliwiać i otwierać serca na miłość, jaką Bóg pokazał nam w męce i śmierci swojego Syna - podkreślił ks. P. Radzikowski. Przywołał też nazwiska dwóch francuskich artystów:
poety Paula Claudela oraz kompozytora Marcela Duprè, których utwory składają się na Drogę krzyżową wykonaną po raz pierwszy w 1931 r. Prosił, by swoje uznanie dla wykonawców wyrazić ciszą i modlitwą w ich intencji.
14 części wirtuozowskiego utworu zaprezentowali w przeddzień Niedzieli Palmowej: prof. Jadwiga Kowalska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz organiści naszej diecezji: dr Mateusz Rzewuski, alumn Bartosz Grzywacz, Adam Szczepański, Mikołaj Ciombor, Piotr Arseniuk, Piotr Thel oraz Łukasz Bielak. Rozważania Drogi krzyżowej odczytał aktor Marcin Kwaśny. Pieśni pasyjne – „Ludu, mój ludu” oraz „Jezu Chryste Panie miły” – wykonane przez jego żonę Klaudię a’capella spięły całość jak klamrą.
Reszta jest milczeniem
– Słowo, muzyka organowa, pieśni pasyjne wprowadziły nas w tajemnicę naszego zbawienia: męki i śmierci naszego Pana Jezusa Chrystusa, który uczynił to wszystko dla nas. Cisza, w której trwaliśmy, jest najlepszym sposobem wyrażenie naszej wdzięczności Panu Bogu za to, czego dla nas dokonał – podsumował bp Kazimierz Gurda. Podziękował też wykonawcom i organizatorom. Na zakończenie wraz z bp. Grzegorzem Suchodolskim udzielił błogosławieństwa wszystkim obecnym.
Wydarzenie zgromadziło liczne grono słuchaczy i okazało się niezwykłym wprowadzeniem w kontemplacyjny klimat Wielkiego Tygodnia – tym bardziej że okazja do wysłuchania monumentalnego dzieła M. Duprè i P. Claudela zdarza się bardzo rzadko. Muzyczna opowieść pokazała z jednej strony bogactwo brzmienia instrumentu w siedleckiej katedrze i mistrzostwo wykonawców, z drugiej – ogrom treści, jakie jest w stanie przekazać muzyka organowa, i siłę jej oddziaływania.
LI