Po paszport na miejscu
Podczas czerwcowej sesji radni podjęli uchwałę, na mocy której Łuków przejmie zadania z zakresu administracji rządowej należące do właściwości wojewody lubelskiego, czyli możliwość stworzenia punktu paszportowego. Łukowianie będą mogli w nim składać wnioski o wydanie dokumentów oraz je odbierać.
To ogromne ułatwienie, bo do tej pory mieszkańcy nie tylko Łukowa, ale i całego powiatu musieli jeździć do Białej Podlaskiej, Lublina lub Siedlec, czyli miejscowości oddalonych o 30 – 100 km. Jak łatwo się domyślić, ponosili w ten sposób dodatkowe koszty, a także tracili czas na załatwienie formalności. A była to niemała grupa. Według danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że ilość wydanych paszportów w siedleckim punkcie – obejmujących tylko mieszkańców powiatu łukowskiego – w 2023 r. wyniosła 5 tys., zaś w 2024 r. – 3,1 tys.
Stworzenie punktu terenowego będzie kosztowało miasto 100 tys. zł w pierwszym roku funkcjonowania, bo konieczne jest dostosowanie pomieszczenia, zakup wyposażenia, w tym komputerów, drukarki, skanera, czytnika linii papilarnych. Miasto musi również zapewnić transport dokumentacji paszportowej. Rozpoczęcie działalności punktu zaplanowano na początek 2026 r. – W tym celu wygospodarowane zostanie pomieszczenie w siedzibie urzędu miasta przy ul. Piłsudskiego – tłumaczy Tomasz Goławski, kierownik referatu promocji. – Szczegóły dotyczące funkcjonowania punktu będą uzgodnione na mocy stosownego porozumienia pomiędzy miastem a urzędem wojewódzkim w Lublinie – dodaje.
JAG