Rozmaitości
Aby na drogach było bezpiecznie

Aby na drogach było bezpiecznie

Samorząd węgrowski, jako pierwszy na Mazowszu, wdraża na swoim terenie założenia Gambitu Mazowieckiego. To program, którego głównym celem jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych.

Mazowsze znajduje się w niechlubnej czołówce województw, w których na drogach ginie najwięcej osób. Tak wynika z policyjnych statystyk. Samorządowcy, policja i mieszkańcy województwa mają nadzieję, że już wkrótce na drogach będzie bezpieczniej. Zmniejszenie liczby wypadków, a co za tym idzie liczby ofiar, to główne wytyczne programu bezpieczeństwa ruchu drogowego – Gambit Mazowiecki. Został on opracowany przez m.in.: prof. Jerzego Wichra, prof. Leona Prochowskiego, Tomasza Matuszewskiego, a w ubiegłym roku zaakceptowała go Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Czym jest Gambit?

– To długookresowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawierający ocenę aktualnej sytuacji oraz cele i środki niezbędne do osiągnięcia poprawy w tym zakresie – tłumaczy Jacek Kobyliński, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Siedlcach i pełnomocnik regionalny ds. wdrażania Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Mazowszu. – Opracowano wcześniej Gambit Krajowy i kilka Gambitów Wojewódzkich. Jednak ich skuteczność można ocenić dość krytycznie. Zawierały one bowiem za dużo teorii, naukowych sformułowań. Zabrakło przełożenia na lokalne realia i wynikające z nich skuteczne działania – dodaje.

J. Kobyliński podkreśla, że przyjęty przez MRBRD Gambit Mazowiecki różni się od innych programów tego typu. Dlatego z pewnością wpłynie na poprawę sytuacji na naszych drogach. – Mało w nim naukowych rozważań, za to wiele praktycznych wskazań. Cel główny, wytyczony przez autorów, to zdecydowane zmniejszenie liczby wypadków ciężkich, w czym, niestety, Mazowsze wiedzie prym – mówi.

Zdaniem J. Kobylińskiego głównymi przyczynami takiej sytuacji są: brak jednolitego systemu edukacji komunikacyjnej, prewencji oraz określenia odpowiedzialności i źródeł finansowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. Dlatego Gambit Mazowiecki określa najpilniejsze zadania, priorytety i sposoby wiodące do zmniejszenia liczny wypadków na Mazowszu. Skupia się na grupach największego ryzyka oraz rozwiązaniach niewymagających gigantycznych i nierealnych środków finansowych.

– Z tych podpowiedzi mogą skorzystać samorządowcy odpowiedzialni za stan bezpieczeństwa drogowego w swoich jednostkach administracyjnych – wyjaśnia J. Kobyliński. – Jeśli ten program wojewódzki nie zostanie zaakceptowany przez samorządy lokalne, nie znajdzie odbicia w działaniach władz szczebla powiatowego i gminnego, będzie programem martwym. Stąd też pomysł zorganizowania konferencji powiatowych, na których przeprowadzona zostanie analiza zagrożeń drogowych i oceniona skuteczność działań dotychczas podejmowanych. To wspaniała okazja, aby cała władza powiatowa, łącznie ze służbami porządkowymi, drogowymi i dyrektorami szkół, zastanowiła się nad jednym, lecz nabrzmiewającym problemem: co zrobić i jak to osiągnąć, aby tragedii na drogach było coraz mniej – dodaje dyrektor siedleckiego WORD-u.

Auto, droga, człowiek

Pierwsza tego typu konferencja odbyła się 22 lutego w Węgrowie. Zorganizowały ją władze powiatu ze starostą Krzysztofem Fedorczykiem na czele i siedlecki WORD. Głównym punktem spotkania była prezentacja założeń Gambitu Mazowieckiego, którą przygotował T. Matuszewski, autor programu, radny sejmiku mazowieckiego i zastępca dyrektora WORD-u w Warszawie. Podczas swojego wystąpienia podkreślił on, że skutki zdarzeń drogowych to nie tylko ludzkie tragedie, krew i łzy, ale też konkretne straty materialne liczone w setkach milionów złotych. Każdy poważny wypadek kosztuje nas, podatników, grubo ponad 1 mln zł. Za te utracone bezsensownie pieniądze można by zbudować wiele kilometrów ekskluzywnych dróg, a przez to zdecydowanie poprawić poziom drogowego bezpieczeństwa.

T. Matuszewski zwrócił uwagę, że problem poprawy bezpieczeństwa należy rozpatrywać w trzech kategoriach: pojazd, droga, człowiek (edukacja). Gambit Mazowiecki kładzie nacisk na edukację.

Pierwsi na Mazowszu

W konferencji uczestniczył także podinsp. Marek Cendrowski, komendant powiatowy policji w Węgrowie, a także funkcjonariusze drogówki. Policjanci wskazywali nie tylko najbardziej niebezpieczne odcinki dróg w powiecie. Podkreślali również potrzebę budowy ścieżek rowerowych oraz przebudowy drogi wojewódzkiej nr 637 z Węgrowa do Warszawy i zabezpieczenia przejazdu kolejowego w Łochowie.

Natomiast problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta oraz działania na rzecz jego poprawy omówił burmistrz Węgrowa Jarosław Grenda. W przygotowanej prezentacji pokazał, jak przy wsparciu siedleckiego WORD-u i udziale naprawdę niewielu środków udało się poprawić infrastrukturę w centrum miasta.

Po wystąpieniu strażaków, przedstawicieli kuratorium oświatowego i samorządowców konferencję podsumował starosta węgrowski K. Fedorczyk. Podkreślił negatywne zjawiska na drogach, jak np. pijaństwo, brawurę i brak umiejętności bezpiecznej jazdy u części kierowców, a także wskazał potrzebę opracowania wieloletniego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w powiecie węgrowskim. Ma się tym zająć powołany zespół ekspertów. Starosta powołał również pełnomocnika ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Został nim Krzysztof Wyszogrodzki, kierownik wydziału komunikacji starostwa powiatowego w Węgrowie.

Zespół ds. Gambitu Węgrowskiego rozpocznie pracę już w marcu. Efektom jego pracy będą się przyglądać samorządowcy z innych powiatów. Spotkanie w Węgrowie to pierwsza, lecz nie ostatnia, konferencja poświęcona opracowaniu lokalnego Gambitu w naszym regionie.

MD