Region
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Analizy i przymiarki

Czy w centrum miasta potrzebna jest strefa płatnego parkowania? Ten temat wraca co jakiś czas jak bumerang. Zdania mieszkańców są jednak podzielone.

Na początku sierpnia do prezydenta Michała Litwiniuka dotarła petycja w sprawie zainicjowania konsultacji społecznych dotyczących utworzenia takiej strefy. Jej autorem jest bialczanin Andrzej Halicki. W uzasadnieniu do pisma wyjaśnia, że „Biała Podlaska jest jednym z nielicznych miast tej wielkości, w którym nie funkcjonuje strefa płatnego parkowania”. Zaznacza, że takie strefy działają w dużo mniejszym Łukowie czy Lubartowie. „W ostatnich latach ilość miejsc parkingowych w centrum Białej Podlaskiej nie zwiększyła się w sposób proporcjonalny do wzrostu ruchu drogowego oraz liczby zarejestrowanych pojazdów. Znalezienie w dzień roboczy wolnego miejsca do zaparkowania w centrum jest bardzo trudne. Z drugiej strony, od nowoczesnego miasta w XXI w. należy oczekiwać promowania postaw proekologicznych i zachęcania mieszkańców do zmiany środka transportu, czyli rezygnacji z komunikacji samochodowej na rzecz alternatywnych środków przemieszczania, np. rowerów. Działanie takie powinno być konsekwencją budowy przez miasto nowych ścieżek rowerowych i wpisywać się w strategię proekologiczną Białej Podlaskiej” - tłumaczy w petycji A. Halicki.

Bialczanin zawraca też uwagę, że ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta przełoży się na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Uważa, że „nie bez znaczenia jest także możliwość pozyskania przez miasto dodatkowych dochodów, które wielokrotnie powinny przewyższać koszty obsługi miejsc parkingowych”. A. Halicki przeprowadził nawet własną analizę, dotyczącą zysku, jaki miasta otrzymują dzięki płatnym miejscom parkingowym. W skali roku to nawet kilkaset tysięcy złotych. „To istotna kwota w budżecie miasta pozwalająca na realizację innych prospołecznych działań. Z kolei z perspektywy mieszkańca wysokość opłaty ustalonej np. na 2 zł za godzinę parkowania nie wydaje się wydatkiem znacznie obciążającym budżet, stanowiąc jedynie znikomy procent kosztów związanych z utrzymaniem pojazdów” – tłumaczy autor petycji.

Projekt uchwały w sprawie strefy płatnego parkowania złożyli do magistratu także radni miejscy z klubu Biała Samorządowa. Zrobili to na początku marca. W projekcie zaproponowali wprowadzenie biletów jednorazowych, dobowych i tzw. abonamentu. Za parkowanie trzeba byłoby płacić od trzeciej godziny postojowej. Opłata za każdą kolejną miałaby wynosić 3 zł. Reguły płatnego parkowania obowiązywałyby od poniedziałku do piątku, od 8.00 do 17.00.

 

Będzie dyskusja

„Celem podjęcia uchwały jest zwiększenie rotacji parkujących samochodów w obszarze charakteryzującym się znacznym deficytem miejsc postojowych oraz racjonalizacja wykorzystania przestrzeni miejskiej, osiągnięcie określonych standardów parkowania, poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu drogowego” – czytamy w uzasadnieniu do uchwały. Pomysłodawcy przekonywali, że wprowadzone zmiany wpłyną pozytywnie na wizerunek miasta, jak również na atrakcyjność całego centrum oraz zlokalizowanych tam punktów usługowych i handlowych. Wniosek o wprowadzenie strefy płatnego parkowania złożyli także bialscy przedsiębiorcy. Pod pismem podpisało się ponad 200 osób.

 

Nie wszyscy są „za”

Nie wszyscy popierają jednak taki pomysł. Mieszkańcy miasta i przyjezdni przyznają, że nierzadko mają problem z zaparkowaniem auta, ale są przeciwni wprowadzeniu opłat. Korzystają z bezpłatnych parkingów, np. przy ul. Narutowicza. Ostatecznie wybierają płatne miejsca przy ul. Pocztowej. Tamtejszy parking powstał w 2018 r. Pierwsza godzina postoju jest bezpłatna. Opłata za drugą godzinę parkowania wynosi 3 zł i wzrasta za każdą kolejną.

Co mówią na ten temat władze miasta? – Z uwagą analizujemy propozycje reprezentatywnego środowiska. Wprawdzie w mniejszym zakresie, ale sprawdza się rozwiązanie, jakim jest parking obok urzędu miasta przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego zapewniający dostępne miejsca parkingowe, dzięki rotacyjnemu ruchowi pojazdów. Wprowadzenie strefy płatnego parkowania jest analizowane jako potencjalnie skuteczne narzędzie zwiększenia po pierwsze: komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców, po drugie zaś dostępności i przywrócenia dynamicznego rozwoju centrum miasta. Złożony przez inicjatorów projekt będzie przedmiotem konsultacji i zostanie przedstawiony radzie miasta – wyjaśnia prezydent M. Litwiniuk.

AWAW