Autostradą aż do Białej?
Zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przedłużenie autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego na wschód planowane jest do realizacji w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia - mówi Elżbieta Kisil.
Rzecznik prasowy resortu tłumaczy, iż założeniem jest, aby wypracowany model spółki drogowej został sklasyfikowany przez Eurostat poza sektorem finansów publicznych i na tym skupiają się aktualne prace. W tym celu podjęta została współpraca z partnerami europejskimi.
Doinwestować wschodnią Polskę
Tymczasem jeszcze w styczniu wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit mówił w „Dzienniku Gazecie Prawnej”: „Nowy Generalny Pomiar Ruchu powinien pokazać, że budowa autostrady A2 do Siedlec broni się pod względem natężenia ruchu. Dalej do granicy nie musi to być już autostrada, ale np. droga niższej klasy, choćby o przekroju 2+1”. Okazuje się jednak, że resort zmienił zdanie. – To, co się nasuwa na początku, to dokończenie A1 na odcinku Piotrków Trybunalski-Częstochowa. Chcemy, by za tę inwestycję odpowiadała drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, do której weszłyby inne odcinki dróg i autostrad, odcinki A2 w stronę granicy z Białorusią – powiedział niedawno portalowi money.pl J. Szmit. Przyznał również, że autostrada ta powinna być przedłużona do Siedlec, a nawet do Białej Podlaskiej, do skrzyżowania z S19, czyli Via Carpatią. Wiceminister tłumaczył, że rząd chce doinwestowywać wschodnią Polskę, która w ostatnich latach była bardzo zaniedbana.
W pierwszej kolejności ma ruszyć budowa A2 od Warszawy do Mińska Mazowieckiego.
Równomierny rozwój
– Celem ministerstwa infrastruktury i budownictwa jest zapewnienie równomiernego rozwoju kraju, w tym jego części wschodniej. Autostrada jako droga najwyższej klasy technicznej daje możliwość zaktywizowania terenów przyległych i staje się bodźcem do rozwoju. Rozumiejąc te mechanizmy, resort dąży do jak najszybszego zakończenia budowy podstawowego szkieletu dróg szybkiego ruchu – zapewnia E. Kisil.
A co o planach resortu sadzą władze Białej Podlaskiej? – Od dawna mówimy o tym, że autostrada bądź droga szybkiego ruchu do granicy z Białorusią jest niezbędna. Cieszy nas fakt planów budowy tej trasy. Pokazuje to zwrot w patrzeniu rządzących na Polskę wschodnią. To napawa optymizmem – podkreśla Michał Trantau, rzecznik prezydenta Białej Podlaskiej.
MD