Region
Źródło: HAH
Źródło: HAH

Autostrada coraz bliżej

W sierpniu 2023 r. ma być gotowy odcinek autostrady A2 od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do obwodnicy Siedlec. - To pierwsze preludium dynamicznego rozwoju Polski wschodniej, która z czysto rolniczego terenu zamieni się w obszar rolniczo- przemysłowy - zapowiedział Krzysztof Tchórzewski, minister energii.

Pierwsza umowa zapowiadająca realizację inwestycji została podpisana 4 stycznia w ministerstwie infrastruktury i budownictwa w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, ministra K. Tchórzewskiego oraz prezydenta Siedlec Wojciecha Kudelskiego. Dotyczyła ona opracowania koncepcji programowej budowy trasy, która ma być gotowa do marca 2019 r. Kolejnym krokiem ma być przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia postępowania przetargowego na odcinek pomiędzy Kałuszynem a Siedlcami. O szczegółach dotyczących inwestycji i jej znaczenia dla regionu oraz rozwoju Polski wschodniej mówiono podczas konferencji prasowej, która odbyła się 8 stycznia w siedleckim magistracie.

Obecny na niej minister energii podkreślił, że przyspieszenie budowy tras A2 i S19 to realizacja polityki zrównoważonego rozwoju i stworzenie szansy na gospodarczy rozwój wschodniej części kraju. – Przez osiem lat bycia w opozycji wspólnie z ministrem Adamczykiem przygotowywaliśmy program rozwoju infrastruktury drogowej z możliwością jego realizacji, kiedy Prawo i Sprawiedliwość wygra wybory parlamentarne. Różnica w porównaniu z programem rządu PO-PSL polegała na położeniu większego nacisku na Polskę wschodnią. Obietnice możliwości rozwoju gospodarczego bez infrastruktury drogowej, komunikacyjnej są obietnicami złożonymi werbalnie. Bez dróg nie ma możliwości aktywizacji gospodarczej. Aby nie zamykała się tylko na Warszawie, duży nacisk położono na budowę autostrady na wschód – tłumaczył K. Tchórzewski. – To pierwsze preludium dynamicznego rozwoju Polski wschodniej, która z czysto rolniczego terenu zamieni się w obszar rolniczo-przemysłowy – zapowiedział minister energii.

Według pierwotnej koncepcji budowę autostrady do Siedlec zakładano do 2030 r. – Przyspieszenie realizacji inwestycji o dziesięć lat to olbrzymia szansa rozwoju dla naszego miasta – dodał prezydent W. Kudelski. – Infrastruktura, jaka się pojawi, zdecydowanie otworzy Siedlce i region na potrzeby inwestorów. Dostajemy ogromną szansę dalszego bogacenia się – dodał prezydent.

Przy okazji K. Tchórzewski tłumaczył, dlaczego przygotowanie tego typu przedsięwzięcia trwa od kilku do kilkunastu lat. – Ok. 60% czasu wykonania inwestycji zajmują sprawy przygotowawcze: badania środowiskowe, konsultacje społeczne, wykupy i wywłaszczenia gruntów oraz projektowanie. Z kolei sama prace budowlane to ok. 40% całego potrzebnego czasu – wyjaśnił.

– Chciałem podziękować ministrowi Tchórzewskiemu za podjęte decyzje rządowe dotyczące realizacji zadań inwestycyjnych na ścianie wschodniej – stwierdził Marian Gołoś, dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA. – Wcześniej był to temat zaniedbany. Inwestycje realizowano w innych rejonach Polski, a o naszym regionie mówiono: „nie będziemy budować, bo tam małe natężenie ruchu…”. Tymczasem S19 i A2 zdecydowanie otworzą ten rejon na potrzeby inwestorów – dodał M. Gołoś.

 

Równolegle do „dwójki”

Autostrada ma przebiegać na północ od obecnej drogi krajowej nr 2, niemal równolegle do niej. Projektowany odcinek będzie miał 37,5 km i zostanie poprowadzony przez gminy: Kałuszyn, Mrozy, Grębków, Kotuń, Mokobody, Skórzec oraz Siedlce (miasto i gminę), z planowanymi węzłami drogowymi w: Groszkach, Gręzowie i Swobodzie. – Od strony południowej ominie Kałuszyn. Na terenie gminy Grębków, w najwęższym miejscu doliny rzeki Kostrzyń, przekroczy Naturę 2000, gdzie zaplanowano około 600-metrową estakadę – tłumaczył Tomasz Kwieciński, zastępca do spraw inwestycji warszawskiego oddziału GDDKiA. Na 548 km na północ od miejscowości Broszków mają pojawić się dwa miejsca obsługi podróżnych z parkingami i toaletami. Dalej autostrada będzie zbliżała się do Siedlec. Między Gręzowem a Starym Opolem przetnie się z obecną krajową „dwójką”. – Tam powstanie węzeł i będzie to jeden z dwóch, z których będzie można zjechać w kierunku Siedlec. Kolejny zaplanowano w okolicach Żelkowa-Kolonii. Węzeł „Swoboda” uwzględni też drogę wojewódzką 803 prowadzącą do miasta – wyjaśniał T. Kwieciński.

Jak poinformował minister Tchórzewski, przez pierwsze dwa – trzy lata za przejazd autostradą nie będą pobierane opłaty. W sferze planów są modyfikacje sposobu poboru opłat. – Myślimy nad elektronicznym systemem. Każdy, kto zechce wjechać na autostradę, będzie musiał założyć elektroniczny lokalizator, dzięki czemu zostanie wychwycony przez satelitę – tłumaczył.

 

Nikt nie zatrzyma inwestycji

Przetarg na realizację inwestycji ma być ogłoszony w przyszłym roku, a budowa autostrady z Mińska do Siedlec potrwa od lipca 2021 do sierpnia 2023 r. Przedstawiciel GDKKiA odniósł się do obaw, czy planowane terminy mogą ulec przesunięciu ze względu na protesty mieszkańców czy ekologów. – Oczywiście takie ryzyko zawsze istnieje. Prawo dopuszcza możliwość odwoływania się i oprotestowania każdych decyzji administracyjnych – przyznał T. Kwieciński. Jednocześnie uspokoił: – Decyzja, która jest najtrudniejsza do uzyskania w procesie inwestycyjnym, czyli o środowiskowych uwarunkowaniach, otrzymano w sposób niespotykany na skalę krajową – bez żadnego odwołania, czyli z mocy prawa stała się ostateczna. To ewenement, szczególnie przy tak długim odcinku. Wiadomo, lokalnie zawsze może coś się pojawić, ale staramy się rozmawiać ze społeczeństwem. Przebieg tej autostrady ustalono właśnie w taki sposób.

Minister K. Tchórzewski przypomniał, iż w ostatnich latach opracowano system realizacji inwestycji. – Polega on na tym, że jeżeli jest wskazanie lokalizacyjne, wyznaczona trasa i zapada decyzja na realizację, to osoby fizyczne i przedsiębiorstwa, które mają obiekty na tej trasie, nie mogą zatrzymać inwestycji, a jedynie – wpłynąć na wielkość odszkodowania. W sądzie właściciel firmy zlokalizowanej na trasie inwestycji może dochodzić roszczeń w zakresie uznania, że taka lokalizacja przyniosła mu konkretny ekonomicznie negatywny skutek dodatkowy, poza wartością jego zaplecza materialnego – zaznaczył minister.

Nowo wybudowana autostrada przejmie nazwę A2 od obecnej drogi krajowej. „Stary” odcinek od Warszawy do Siedlec nadal będzie utrzymywany przez GDKKiA jako tzw. zaplecze techniczne. Podczas konferencji poinformowano także o przygotowaniach do przetargu na koncepcję programową odcinka autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Wstępnie jego realizacja planowana jest do końca 2024 r.

HAH