Autostradą do Warszawy
Przetarg na zaprojektowanie i budowę dotyczy ponad 12-kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Swoboda (Siedlce Zachód) w gminie Siedlce. To ostatni z zapowiadanych przetargów na mazowiecki odcinek autostrady A2. Pierwszy, na zaprojektowanie i budowę ok. 12-kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn (Ryczołek) (koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego) i Groszki (gmina Kałuszyn), został wszczęty 23 września. Przetarg na kolejny, prawie 13-kilometrowy odcinek od węzła Groszki (gmina Kałuszyn) do węzła Gręzów (gmina Grębków) ogłoszono 27 września. - Dotrzymujemy słowa. To, co przed czterema laty mówiono, że nie ma pieniędzy, że nie można wybudować autostrady do Siedlec i dalej, do Białej Podlaskiej, do wschodniej granicy państwa, jest już historią. To dobry czas dla Polski i dla polskiego transportu. Zasługujemy na dobre drogi i bezpieczną komunikację - stwierdził A. Adamczyk podczas konferencji, która odbyła się 2 października w siedzibie starostwa powiatowego. Podkreślił, że rząd sukcesywnie realizuje inwestycje drogowe we wschodniej Polsce.
– Przedwczoraj miałem przyjemność brać udział w ogłoszeniu przetargu na projekt i budowę drogi S19, czyli szlaku Via Carpatia od Rzeszowa od Babicy, a dziś mam zaszczyt przekazać mieszkańcom Siedlec informację o uruchomieniu postępowania przetargowego na ostatni z odcinków autostrady A2 łączący ich miasto z Warszawą. To pozwoli dojechać do Siedlec od strony Warszawy w 2023 r. – zapowiedział minister infrastruktury. Poinformował także, że na przełomie 2019 i 2020 r. zostaną ogłoszone przetargi na kolejne odcinki autostrady A2 do Białej Podlaskiej. – W 2024 r. pojedziemy autostradą do Białej Podlaskiej, a rok później do wschodniej granicy państwa – zaznaczył minister. W 2024 r. trasa A2 połączy się ze szlakiem Via Carpatia, czyli szlakiem międzynarodowym relacji „północ-południe”, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, łączącym Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji.
Szybszy rozwój gospodarczy
– Decyzja ministra Adamczyka o budowie autostrady od Kałuszyna do Siedlec i ogłoszeniu przetargu sprawia, że możemy powiedzieć, iż od 2023 r. nie będzie już Polski A i B, ale jedna, nasza wspólna Polska – powiedział Krzysztof Tchórzewski, minister energii. Dodał, że „trudności w dostępności się skończą”. – Kiedy A2 z Siedlec połączy się z Białą Podlaską i wschodnią granicą, krzyżując się z budowaną ekspresową drogą międzynarodową Via Carpatia, która połączy kraje bałtyckie i Skandynawię z Europą południową, Polska stanie się centralnym krajem, jeśli chodzi o szlaki komunikacyjne – ocenił K. Tchórzewski, dodając, iż będą one terenem bardzo dużych inwestycji. – Trzeba pamiętać, że tego typu drogi są elementem rozwoju gospodarczego. To przy nich powstają największe ośrodki, to przy nich lokują się przedsiębiorcy. Te drogi decydują o tym, czy Polska się rozwija, czy nie – zaznaczył szef resortu energii. – Stajemy się krajem równomiernie zorganizowanym gospodarczo, co jest bardzo ważne dla naszej przyszłości. Nie musimy szukać swojego miejsca w wielkich miastach, obywatele będą mogli mieć pracę tam, gdzie mieszkają – podkreślił K. Tchórzewski.
Nie tylko infrastruktura drogowa
Marek Zagórski, minister cyfryzacji, podkreślił, że autostrada A2 „ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju wszystkich miejscowości położonych w pobliżu głównych szlaków komunikacyjnych”. – Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej do 2025 r. w Polsce ma funkcjonować sieć 5G we wszystkich dużych miastach oraz – co najważniejsze – wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych. To oznacza, że nawet jeżeli operatorzy komunikacyjni z jakichś powodów nie chcieliby inwestować w sieć 5G w innych miejscowościach położonych wzdłuż tej trasy, będą mieli taki obowiązek. W ślad za infrastrukturą drogową wzdłuż A2 powstanie najnowocześniejsza infrastruktura telekomunikacyjna 5G nie tylko dla obsługi tej trasy, ale także jej otoczenia – podkreślił M. Zagórski.
Z kolei Waldemar Kraska, senator i wiceminister zdrowia, podkreślił, że dobre drogi służą temu, by jak najszybciej dojechać do osoby potrzebującej. – Autostradę porównuję do największego naczynia w organizmie człowieka, czyli aorty: jeśli tam jest słabe ciśnienie, to w pozostałych naczyniach krew źle płynie. Jeżeli sieć komunikacyjna jest zła, pewne rejony kraju rozwijają się zdecydowanie wolniej lub wcale. Budowa tej części autostrady wpłynie zasadniczo na rozwój naszego regionu. Dobry dojazd powoduje, że inwestorzy chętniej lokują swoje firmy – podkreślił.
Umowy w przyszłym roku
O szczegółach technicznych budowy odcinków A2 mówił Jacek Gryga, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Będą one realizowane w procedurze „zaprojektuj i wybuduj”. W marcu lub kwietniu przyszłego roku planujemy podpisanie umów z wykonawcami trzech odcinków. Pierwsze 17 miesięcy będzie poświęcone na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację. Dopiero potem zaczną się widoczne prace w terenie – zaznaczył.
Zadaniem wykonawcy odcinka prowadzącego do obwodnicy Siedlec będzie budowa ok. 12,5 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowane zostaną węzły Gręzów i Swoboda (Siedlce Zachód). Powstaną także drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na wschód od Warszawy autostrada A2 budowana jest na odcinku: węzeł Lubelska – węzeł Konik (długość 5,6 km). Powstaje również obwodnica Mińska Mazowieckiego (9,2 km). Obie inwestycje mają zostać oddane do użytku w drugim kwartale 2020 r.
HAH