Region
Źródło: PIXABAY
Źródło: PIXABAY

Będą nowe perony i windy

Modernizację stacji kolejowych Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja za pół miliarda złotych ma sprawić, że podróż koleją będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza.

Od 2020 r. w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu pasażerowie będą korzystać z nowych, wygodniejszych peronów z dojściami przyjaznymi dla osób niepełnosprawnych. Spółka zamierza też zmodernizować tory.

Celem tych wszystkich zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Ogłoszony przetarg oszacowano na pół miliarda złotych. Termin składania ofert wyznaczono na 3 lutego.

Nowocześnie i bezpiecznie

– Inwestycja obejmuje przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na wspomnianych stacjach. Poprawi się tam również komfort obsługi podróżnych. Perony staną się bezpieczniejsze dzięki nowemu oświetleniu i antypoślizgowej nawierzchni. Podróżni zyskają nowe wiaty peronowe, wygodne ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Zamontowany zostanie też nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu – precyzuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A., podkreślając, iż wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu windy ułatwią pasażerom dotarcie do peronów, natomiast w Białej Podlaskiej zamontowany zostanie wygodny podjazd.

Tunel w Białej

– Remont przejazdów wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. W ramach inwestycji zaplanowano także powstanie bezkolizyjnych skrzyżowań, m.in. w Białej Podlaskiej, gdzie PKP PLK wspólnie z miastem wybudują tunel drogowy. Zapewni to sprawny przejazd zarówno samochodów, jak i pociągów. Lokalne Centrum Sterowania Terespol (LCS), wyposażone w nowoczesne urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów – zaznacza M. Siemieniec. Rozebrane zostaną też kładka przy ul. Łomaskiej i most na Rudce, który będzie zbudowany od nowa. Do rozkładu jazdy wróci zlikwidowana w 2014 r. stacja Biała Podlaska Rozrządowa, gdzie pojawią się wiaty peronowe z tablicami informacyjnymi. Kolej zbuduje również drogę, która połączy stację Rozrządowa z ul. Sidorską. Prace mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

160 km na godzinę

W planach jest również wymiana 14 km torów i rozjazdów oraz przebudowa sieci trakcyjnej i systemu telekomunikacji. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Modernizacja trasy zapewni także poprawę konkurencyjności kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.

Nowe oblicze

– W Siedlcach, Międzyrzecu Podlaskim i Łukowie pasażerowie korzystają z nowych, wygodniejszych peronów już od półtora roku – przypomina rzecznik spółki, dodając, iż przystanki są wyposażone m.in. w windy, ławki i wiaty oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stacje zyskały także dogodne dojścia do odnowionych peronów. Monitoringiem objęto perony, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe. Nad bezpiecznym ruchem pociągów czuwają dyżurni z nowego LCS w Łukowie. Na odnowionej trasie zapewniono również ochronę zwierząt. Zamontowano urządzenia, które zapobiegają wchodzeniu zwierząt na tory w czasie przejazdu pociągu. Koszt inwestycji to blisko 450 mln zł.

MD