Rozmaitości
Źródło: KN
Źródło: KN

Bez kolejek?

Właściciele nowo zakupionych samochodów nie muszą już stać w długich kolejkach. Wydział komunikacji starostwa powiatowego w Radzyniu Podlaskim rozpoczął obsługę interesantów przez internet.

Problem kolejek osób chcących zarejestrować swoje auta poruszył na kwietniowej sesji powiatowej Adam Świć. Radny zapytał starostę Lucjana Kotwicę o możliwość zajęcia się tematem. – W poczekalni są bardzo skromne warunki. Zdarzają się dni, kiedy dochodzi tam do dantejskich scen. Nie dla wszystkich wystarcza miejsc do siedzenia, wielu petentów stoi – zwrócił uwagę radny i dodał: – Czy nie dałoby się usprawnić pracy urzędu dzięki systemowi elektronicznej rejestracji? Wskazywałby on, o której godzinie dany petent może przyjść i być obsłużony. Myślę, że sprawa jest do załatwienia bez większych kosztów.

Bez wychodzenia z domu

Starostwo znalazło jednak trochę inne rozwiązanie, wykorzystując elektroniczną skrzynkę podawczą oraz system Pojazd/Kierowca.

– Od maja działa elektroniczna skrzynka podawcza. Na stronie biuletynu i starostwa powiatowego można się zalogować i złożyć wniosek o rejestrację bądź o wydanie prawa jazdy. Wysłany wniosek zostanie przekierowany do naszego systemu, pracownik go rozpatrzy i w mailu zwrotnym odeśle informacje dotyczące dalszych procedur – powiedział Dariusz Bilski, kierownik wydziału komunikacji.

Załatwienie sprawy za pomocą poczty elektronicznej nie jest jednak tak proste, jak się wydaje. Chcąc dokonać rejestracji pojazdu przez internet, musimy oprócz wniosku wysłać skany wymaganych dokumentów. Dodatkowo, na zakończenie internetowej operacji należy złożyć elektroniczny podpis kwalifikowany bądź ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Wyrobienie elektronicznego podpisu, który jest ważny przez rok, kosztuje ok. 300 zł i wiąże się z koniecznością wyjazdu do Lublina. Prostszym rozwiązaniem może być ePUAP, który w krótkim czasie można bezpłatnie uzyskać w radzyńskim urzędzie skarbowym.

Podpis ePUAP

Wizyta w urzędzie nas jednak nie ominie, bo oryginały dokumentów trzeba donieść do ostemplowania albo dostarczyć je poprzez pocztę bądź kuriera. Urząd po weryfikacji dokumentów na koszt interesanta, odeśle je wraz z dowodem tymczasowym i tablicami.

Podobna procedura wiąże się z wymianą tymczasowego dowodu rejestracyjnego, wydawanego na 30 dni, czyli tzw. miękkiego dowodu na stały. Możemy odebrać go osobiście lub załatwić wszystko drogą pocztową.

– Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej daje nam możliwość załatwienia wielu urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. Jedyne, co musimy zrobić, to przyjść do urzędu skarbowego i po okazaniu dowodu osobistego, w obecności urzędnika, utworzyć swoje niepowtarzalne konto ePUAP. Działa ono na zasadzie skrzynki pocztowej, przez którą kontaktujemy się z urzędami z tą różnicą, że konto jest urzędowo potwierdzone i zarejestrowane – wyjaśnił Leszek Duk, zastępca naczelnika urzędu skarbowego w Radzyniu.

KN