Rozmaitości
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Bezpieczny maluch

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru fotelika samochodowego i dlaczego warto zainwestować w bezpieczeństwo dziecka - mówi Dariusz Lipiński, właściciel hurtowni i sieci sklepów Madar.

Wciąż zdarzają się przypadki, że dzieci podróżują samochodem bez fotelika. Z czego to wynika?

Chyba z braku wyobraźni i logicznego myślenia. Rodzicom wydaje się, że podczas jazdy do sklepu czy szkoły, które przecież są niedaleko, nic się nie stanie. A przecież różnie w życiu bywa.

Szukając oszczędności, rodzice często decydują się na zakup sprzętu z rynku wtórnego. Dlaczego nie warto kupować używanych fotelików?

Na rynku pojawia się mnóstwo używanych fotelików, które pochodzą z niesprawdzonych źródeł. Decydując się na zakup fotelika z drugiej ręki, warto pamiętać o tym, że niektóre z nich mogły brać udział w kolizji samochodowej. I choć na pierwszy rzut oka nie widać w nich nic niepokojącego, konstrukcyjnie mogły zostać naruszone. Przy dużych przeciążeniach, które występują podczas kolizji, osłabieniu mogły ulec np. systemy mocujące. W Polsce i Europie to nie jest praktykowane, ale w Stanach Zjednoczonych w każdym foteliku, który bierze udział w wypadku, policja od razu wycina pasy. Potem już nie sposób go użyć.

A jeśli wiemy, że fotelik nie brał udziału w kolizji?

Są też inne aspekty, np. wiek fotelika, bo przecież każdy sprzęt się zużywa. Wielokrotne zapinanie i rozpinanie pasów również je osłabia. A na bezpieczeństwie dziecka nie warto oszczędzać.

Argument rodziców, że fotelik to spory wydatek, dziś już nie ma uzasadnienia…

Od pięciu, sześciu lat świadomość rodziców jest o wiele większa. Dużo dobrego zrobiły kampanie informacyjne, że foteliki są niezbędne i warto kupować te dobre, z atestami. W Europie do sprzedaży dopuszczane są foteliki, które posiadają homologację wg regulaminu ECE R44-03 lub ECE R44-04. Jednak homologacja nie gwarantuje bezpieczeństwa. Certyfikat bezpieczeństwa ECE 44/04 oznacza jedynie zgodność wyrobu z obowiązującymi obecnie wymaganiami technicznymi w Europie. Wynika to z niskich wymagań stawianych urządzeniom przez regulamin homologacji w stosunku do obecnego postępu technicznego w tej dziedzinie. By wybrać bezpieczny fotelik, warto przyjrzeć się ich testom.

Gdzie ich szukać?

Badania przeprowadza ADAC (niem. Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) – niemiecki automobilklub, istniejący od 1903 r. i zrzeszający ponad 14 mln członków. Oni sprawdzają foteliki podczas crash testów, obserwując, czy zadziałają w momencie uderzenia. W ten sposób są w stanie przeanalizować, jak w przypadku kolizji zachowają się pasy bezpieczeństwa, mocowania fotelika, zagłówek itp. Im bezpieczniejszy fotelik, tym więcej gwiazdek dostaje.

Jak dziś kształtują się ceny fotelików?

Te, które zapinają się na pas samochodowy, to koszt 500-700 zł. Te na isofix to wydatek rzędu 900-1200 zł. W tych przedziałach cenowych można kupić dobry i bezpieczny fotelik.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

W naszej firmie pomagamy rodzicom indywidualnie dobrać fotelik do dziecka, bo to naprawdę wcale nie taka prosta sprawa. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na kwestię dopasowania go do dziecka, ale także do auta. Bo w samochodach kanapy są różnie wyprofilowane, podobnie jak foteliki. A ten powinien całą powierzchnią przylegać do oparcia kanapy auta. Przy wyborze warto zamocować fotelik w samochodzie, sprawdzić, czy jest stabilny, czy łatwo umieścić w nim dziecko i zapiąć pasy. To niby drobiazgi, ale pokażą, czy fotelik spełnia oczekiwania.

Siedziska, które rodzice wybierają dla starszych czy większych dzieci, nie są dobrym rozwiązaniem i trwają przymiarki do ich wycofania. Siedzisko tylko podnosi dziecko, dzięki czemu pas nie przechodzi przez szyję, a przez tułów. Istotną wadą takiego rozwiązania jest brak bocznych zabezpieczeń, które nie ochronią podczas uderzenia bocznego. Dziecko na siedzisku podczas takiej kolizji uderzy głową w szybę. Dlatego namawiam, żeby jak najdłużej jeździło w pełnym foteliku z zagłówkiem, które są regulowane i „rosną” z maluchem.

Dziękuję za rozmowę.


Foteliki samochodowe klasyfikuje się według pięciu grup wagowych:

 

– grupa 0 dla dzieci o wadze mniejszej niż 10 kg;

– grupa 0+ dla dzieci o wadze mniejszej niż 13 kg;

– grupa I dla dzieci o wadze od 9 do 18 kg;

– grupa II dla dzieci o wadze od 15 do 25 kg;

– grupa III dla dzieci o wadze od 22 do 36 kg.

JAG