Region
Źródło: W
Źródło: W

Centrum przesiadkowe od września

Dobiegają końca prace przy budowie centrum przesiadkowego. Oddanie inwestycji do użytku zaplanowano na 2 września, w czasie trwania Dni Siedlec.

Centrum przesiadkowe zlokalizowano na terenach miejskich, które w przeszłości należały do kolei, w obrębie ulic: Składowej, Orlicz- Dreszera i Partyzantów. Centrum przesiadkowe to przede wszystkim dwupoziomowy parking na 300 miejsc postojowych (po 150 na parterze i górnym poziomie), z którego będą mogły skorzystać osoby codziennie dojeżdżające do pracy w Warszawie. Tuż obok parkingu, w obszarze centrum, znajdzie się 18 zadaszonych wiat przystankowych do obsługi komunikacji miejskiej i regionalnej. Poza tymi dwoma obiektami powstaje także budynek obsługi technicznej, w którym znajdą się sanitariaty i pomieszczenia gospodarcze. Na terenie centrum zostanie zainstalowana dynamiczna informacja przystankowa komunikacji miejskiej: pięć sporych rozmiarów tablic zamontowanych na słupach plus dziewięć tablic mobilnych w centrum miasta, które będą wyświetlać czas pozostały do odjazdu danej linii autobusowej.

Powstanie też miejsce postojowe dla autobusów czekających na godzinę odjazdu, drogi wewnętrzne, place manewrowe, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zagospodarowana zostanie zieleń. Nawierzchnia całego terenu centrum przesiadkowego oraz parteru parkingu wyłożona zostanie kostką brukową. Zaplanowano miejsca dla taksówek i autobusów MPK. Pamiętano też o niepełnosprawnych użytkownikach – inwestycja będzie posiadała specjalne udogodnienia dla niewidomych i niedowidzących.

Z centrum przesiadkowego będzie można pojechać bezpośrednio na ul. Partyzantów czy ul. Pileckiego.

 

Usprawnić transport

Budowa centrum przesiadkowego to jedna z inwestycji, które mają usprawnić transport w tej części miasta. Pod koniec czerwca do użytku oddano trzeci odcinek wewnętrznej obwodnicy miasta wyprowadzający część ruchu kołowego z centrum, a także tunel pod torami kolejowymi łączący północną i południową część Siedlec.

Projekt budowy centrum przesiadkowego został wpisany w Regionalny Instrument Terytorialny Mazowsza, co umożliwiło miastu starania o pozyskanie pieniędzy unijnych na przedsięwzięcie. Wartość całej inwestycji to ponad 15 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło blisko 11,5 mln zł. Budowa trwała pół roku.


3 PYTANIA

Piotr Niewiadomski – wiceprezydent Siedlec

 

Dlaczego centrum przesiadkowe to tak ważna dla miasta inwestycja?

 

Przede wszystkim centrum przesiadkowe to takie miejsce w mieście, gdzie połączą się: komunikacja miejska i dalekobieżna z transportem kolejowym. Stanowić będzie węzeł komunikacyjny. Myślę, że inwestycja rozwiąże problem parkowania w rejonie dworca kolejowego, gdzie odwiecznie brakowało miejsc postojowych. Parking, na którym zaparkuje 300 aut, rozwiąże tę kwestię. Nie trzeba będzie jechać do Siedlec Zachodnich, gdzie do tej pory część kierowców zostawiała samochody, bo tam było więcej miejsca. Właściciele aut swobodnie zaparkują na parkingu, wsiądą w pociąg i pojadą do Warszawy lub w innym kierunku. Mogą także zostawić samochód, wsiąść do autobusu miejskiego, załatwić sprawy w centrum i powrócić do centrum przesiadkowego.

 

Jakie prace zostały do wykonania?

 

Do zamontowania zostały bariery ochronne na górnym poziomie parkingu, a także wymalowanie pasów parkingowych. Kończone są prace przy ścieżkach rowerowych i chodnikach. Wykonywana jest elewacja budynku obsługi technicznej.

 

Czy busy i autobusy, które odjeżdżają z centrum Siedlec, czyli obecnego dworca autobusowego i jego okolic, przeniosą się do centrum przesiadkowego?

 

Jako miasto wystosowaliśmy pisma do wszystkich przewoźników, jacy obsługują nasze miasto. Czekamy na ich odpowiedź. Centrum przesiadkowe będzie dla nich jak najbardziej otwarte. Przez pięć lat – w związku, że inwestycja jest dofinansowana ze środków europejskich – nie będzie pobierana żadna opłata. Z kolei jeśli chodzi o MPK, planujemy, aby wszystkie autobusy jadące ul. Składową, czyli linie: 9, 22, 24, 25, 31, 35, wjeżdżały na centrum przesiadkowe. W przyszłości chcielibyśmy, aby przejazd linii 3 odbywał się tunelem pod torami, a potem przez centrum przesiadkowe.

HAH