Centrum przesiadkowe otwarte
Uroczystość oddania inwestycji do użytku rozpoczęła Msza św. w kościele pw. św. Jana Pawła II w intencji miasta, wykonawców, projektantów i użytkowników nowych obiektów. Nabożeństwu przewodniczył biskup diecezji siedleckiej Kazimierz Gurda, który pogratulował władzom miasta kolejnej inwestycji. - Siedlce pięknieją. Nowe, tak potrzebne obiekty i rozwiązania komunikacyjne ułatwiają życie mieszkańcom, a miasto jest im coraz bardziej przyjazne - powiedział biskup, który dokonał także poświęcenia obiektu. Centrum przesiadkowe zlokalizowano na terenach miejskich, które w przeszłości należały do kolei, w obrębie ulic: Składowej, Orlicz-Dreszera i Partyzantów. Budowa centrum to jedna z inwestycji, które mają usprawnić transport w tej części miasta.
Pod koniec czerwca do użytku oddano trzeci odcinek wewnętrznej obwodnicy miasta wyprowadzający część ruchu kołowego z centrum, a także tunel pod torami kolejowymi łączący północną i południową część Siedlec.
– Wyszliśmy z założenia, że nie wystarczy kupić samolot, trzeba wybudować lotnisko, na którym wyląduje. Zależy nam na tym, aby wszyscy przejeżdżający przez nasz miasto mieli dogodne warunki – stwierdził prezydent Wojciech Kudelski. – Dzięki kolejarzom udało nam się pozyskać teren po to, by wybudować obwodnicę, nie gdzieś poza miastem, ale przechodzącą przez jego środek. A centrum przesiadkowe to nasze lotnisko, na którym zatrzymają się turyści, pracownicy dojeżdżający do Warszawy, przyjeżdżający do Siedlec. Tu zostawią samochody, a komunikacją miejską dojadą do szkół, pracy, urzędów, sklepów, zostawią pieniądze. Obiekty centrum przesiadkowego, podobnie jak tunel i wybudowane obwodnice to inwestycje, które służą nie tylko Siedlcom, ale całemu regionowi – podsumował W. Kudelski. Prezydent podziękował wszystkim, którzy przyłożyli rękę i swoją pracę do tego, żeby znalazły się środki, a także radnym, którzy zagłosowali za często ryzykownymi decyzjami.
Patrzeć w przyszłość
Minister energii Krzysztof Tchórzewski gratulował władzom Siedlec olbrzymiego wysiłku inwestycyjnego. – Nasze miasto pięknieje, staje się centrum lokalnym, rozwojowym. Niezwykle ważne jest to, że wyciąga rękę też do naszych sąsiadów, pomaga organizować transport lokalny – przyznał minister. – Pamiętam, gdy pracowałem jeszcze na kolei, jak budowano tu hale na potrzeby lokomotywowni. To było jednak kilkadziesiąt lat temu. Obiekty zdekapitalizowały się, a miasto miało świetny pomysł na wybudowanie obiektów, które służą całemu regionowi. Przeniesienie pod dworzec kolejowy ruchu autobusowego oraz wybudowanie potężnego parkingu to świetny i nowoczesny pomysł. Bezpośrednia łączność ze stolicą jest dla nas wielką szansą, dlatego siedlczanie i cały nasz region mogą patrzeć pogodnie w przyszłość – dodał K. Tchórzewski.
O słuszności podjętej decyzji mówiła też poseł Anna Maria Siarkowska, która życzyła, aby „centrum przesiadkowe dla wielu było jednak przystankiem docelowym”. Na znaczenie inwestycji dla rozwoju miasta i regionu wskazały także wicemarszałek Ewa Janina Orzełowska oraz członek zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc.
Parking i dworzec
Centrum przesiadkowe to przede wszystkim dwupoziomowy parking na 300 miejsc postojowych (po 150 na parterze i górnym poziomie), z którego będą mogły skorzystać osoby codziennie dojeżdżające do pracy w Warszawie. W skład centrum weszło także 18 zadaszonych wiat przystankowych do obsługi komunikacji miejskiej i regionalnej. Centrum przesiadkowe będzie otwarte dla wszystkich przewoźników obsługujących miasto. Przez pięć lat – w związku z tym, że inwestycja jest dofinansowana ze środków europejskich – nie będzie pobierana żadna opłata. Dotyczy to zarówno przewoźników autobusowych, jak i parkujących kierowców aut osobowych. Pierwszym użytkownikiem zostało siedleckie MPK, którego autobusy linii 9, 22, 24, 25, 31 i 35 od 24 września zatrzymują się na przystanku w centrum przesiadkowym. O zmianę przystanku na linii Sokołów-Lublin wystąpił już PKS Sokołów Podlaski. Do końca roku do centrum mają przenieść się pozostałe firmy przewozowe. Rozkład jazdy danego przewoźnika trafi do komputerów centrum i będzie podawany pasażerom na tablicach świetlnych. Z centrum przesiadkowego będzie można pojechać bezpośrednio na ul. Partyzantów czy ul. Pileckiego.
Z unijnym wsparciem
Na terenie centrum powstał także budynek obsługi technicznej, w którym znalazły się sanitariaty i pomieszczenia gospodarcze. Znalazło się również miejsce postojowe dla autobusów czekających na godzinę odjazdu, chodniki i ścieżki rowerowe. Z kolei plac między dworcem a siedzibą Zakładu Linii Kolejowych miasto wystawiło na sprzedaż i liczy na jego zagospodarowanie przez inwestorów prywatnych, którzy mają tam zbudować obiekt usługowo-handlowy.
Projekt budowy centrum przesiadkowego został wpisany w Regionalny Instrument Terytorialny Mazowsza, co umożliwiło miastu starania o pozyskanie pieniędzy unijnych na przedsięwzięcie. Wartość całej inwestycji to ponad 15 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło blisko 11,5 mln zł. Budowa trwała pół roku.
HAH