Coraz bliżej megainwestycji
PKP PLK przejmie spółkę Cargotor, która zostanie dokapitalizowana, aby zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy z Białorusią – wynika z opublikowanego w piątek projektu ustawy.
24 czerwca na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o funduszu kolejowym. To kolejny krok do realizacji megainwestycji kolejowej w Małaszewiczach, której szacowany koszt inwestycji wynosi 3,3 mld zł.
„Konieczność dokonania zmian w ww. ustawach wynika z faktu, że w obecnym kształcie prawnym Cargotor sp. z o.o., odpowiedzialna za realizację inwestycji, nie posiada wystarczających możliwości dysponowania środkami w wysokości pozwalającej na jej płynną realizację” – czytamy w uzasadnieniu projektu, którego celem jest stworzenie ram prawnych pozwalających zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy Unii Europejskiej z Białorusią. Dodatkowo zakłada on zwiększenie przepustowości przejścia kolejowego na granicy polsko-białoruskiej. Szansą na taką zmianę jest wybudowanie parku logistycznego, który ma być bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku.
W Ocenie Skutków Regulacji projektu oszacowano kwotę, jaką trzeba dokapitalizować Cargotor, aby inwestycja ruszyła. To 3,3 mld zł, z czego ponad 1 mln zł trzeba przeznaczyć na prace związane z układem torów, blisko 700 mln zł na budowę niezbędnych obiektów, 233 mln zł na elektroenergetykę, a 186 mln zł na budowę dróg dojazdowych do gigantycznego centrum przeładunkowego.
Więcej w bieżącym wydaniu ECHA.
DY