Region
fot. cargotor.com
fot. cargotor.com

Coraz bliżej megainwestycji

To wydarzenie historyczne o ogromnym znaczeniu dla regionu - tak o rozbudowie suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach mówili politycy PiS.

Podczas konferencji prasowej poinformowano, iż inwestycja zostanie dofinansowana kwotą 3,4 mld zł z budżetu państwa. Przypomnijmy: w ubiegłym roku Komisja Europejska odmówiła finansowania budowy parku logistycznego w Małaszewiczach z przyczyn budżetowych. Rząd liczył się z taką możliwością, dlatego postanowiono włączyć odpowiedzialną za budowę portu spółkę Cargotor do PKP PLK. Transakcja ta umożliwiła jej dokapitalizowanie i sprawiła, że za wszystkie inwestycje w obszarze przejścia Terespol - Brześć odpowiada jeden zarządca infrastruktury.

Historyczne wydarzenie

– Chcielibyśmy poinformować o zakończeniu procesu legislacyjnego i podpisaniu przez Prezydenta RP ustawy, która daje ponad 3,4 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach oraz zmienia strukturę tego przedsiębiorstwa – podkreślił senator Grzegorz Bierecki. – To wydarzenie historyczne o ogromnym znaczeniu dla tego regionu. Powstaje bowiem trwała inwestycja, która będzie pracowała zarówno dla jego dobra, jak i Polski – zauważył, zaznaczając, że dzięki przebudowie kraj zyska znaczący udział w wymianie handlowej między UE a krajami Dalekiego Wschodu. Przypomniał też, że Małaszewicze – obok autostrady A2 i powrotu garnizonu do Białej Podlaskiej – były na liście jego trzech największych priorytetów w działaniach na rzecz gospodarki regionu.

 

Nie będziemy wyspą bezrobocia

Pochodzący z powiatu bialskiego politycy wskazywali, iż rozbudowa portu przeładunkowego to strategiczne przedsięwzięcie dla regionu i Polski Wschodniej. – Może dać naszemu państwu w ciągu dziesięciu lat – jak mówią wszystkie dane ekspertów – nawet 50 mld zł dochodu. Dzięki temu przestaniemy być najbiedniejszym regionem – przyznał poseł Dariusz Stefaniuk. Zapewnił, iż rozbudowa Małaszewicz to tysiące nowych miejsc pracy. – O kilkaset procent zwiększy się zatrudnienie w samym porcie. Ta inwestycja jako logistyka generuje kolejne miejsca pracy, a wiemy, że firmami logistycznymi nasz region stoi. My natomiast staniemy się nowoczesnym miejscem, gdzie będą przyjeżdżać nowi pracownicy. Nie będziemy wyspą, jeśli chodzi o największe bezrobocie, które w 2013 r. wynosiło: w Białej Podlaskiej – 17.9%, powiecie bialskim 17,1%, włodawskim – 25,8% – wyliczał poseł.

 

Musimy działać już teraz

Rozbudowa parku logistycznego w Małaszewiczach będzie największą inwestycją w województwie lubelskim. Zwiększy udział Polski w przepływie towarów, wpłynie także na wzmocnienie konkurencyjności Nowego Jedwabnego Szlaku. – To największy suchy port przeładunkowy nakierowany głównie na produkty, które drogą kolejową trafiają do całej Europy z Chin, a z czasem, mam nadzieję, również z rynku rosyjskiego i białoruskiego – powiedział członek zarządu PKP S.A. Krzysztof Golubiewski, przypominając, że co roku to przedsięwzięcie będzie doinwestowywane kwotą w wysokości kilkuset milionów złotych. – Chcemy istotnie zwiększyć przepustowość całego terminala, gdyż dzisiaj na teren Małaszewicz w ciągu doby może wjechać 16 par pociągów. Tymczasem w ramach realizacji tego projektu będziemy mogli odprawiać ich 35, a docelowo myślimy o 55. Poza tym do Polski będą mogły wjeżdżać dłuższe składy, mające 1050 m – oświadczył K. Golubiewski, dodając, iż wzrośnie również prędkość maksymalna, z jaką będą mogły poruszać się pociągi. Zwiększy się też ich tonaż. – Dzisiaj część towarów drogą morską trafia do portów w Niemczech czy Holandii. Gdzieś w przestrzeni pojawia się też wizja południowego szlaku przez Turcję, dlatego musimy myśleć i działać już teraz – przekonywał członek zarządu PKP S.A., informując, iż rozpoczęto postępowania przetargowe mające wyłonić inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował realizację tego projektu, oraz generalnego wykonawcy.

Rozbudowa suchego portu logistycznego w Małaszewiczach rozpocznie się w przyszłym roku. Potrwa kilka lat. Na czas trwania rozbudowy suchego portu przeładunkowego port nie zawiesi swojej pracy. Całkowity koszt rozbudowy, która będzie prowadzona etapami, wyniesie ok. 5,6 mld zł.

 

DY